Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Jos on sanonut jollekin lehtimiehelle, että suu tukkoon, tällä ei voida estää sitä” – oikeusvaltioperiaate askarruttaa maamme meppejä

EU-puheenjohtajamaana Suomi on ajanut voimakkaasti EU-rahojen jakamista sen mukaan, noudattavatko EU-maat oikeusvaltioperiaatetta.

Johannes Ijäs

Demokraatti

Näin ollen esimerkiksi Puolan ja Unkarin tapaisten maiden päätöksiin saataisiin ryhtiä.

Käytännössä oikeusvaltioperiaate tarkoittaa vaikkapa tuomioistuinten riippumattomuutta ja ylipäänsä sitä, että jäsenmaat kunnioittavat perusoikeuksia.

Oikeusvaltioperiaate ollaan hyväksymässä EU:n budjetin eli monivuotisen rahoituskehyksen yhteydessä, jos ollaan. Alustavien tietojen mukaan valtiot kannattaisivat oikeusvaltioperiaatteen soveltamista. Huippukokoukseen Brysseliin kokoontunut päämiehet ottavat asiaan kantaa.

Vastaa komission alkuperäistä mallia.

Suomessa on viime aikoina käyty keskustelua siitä, onko oikeusvaltioperiaatekytkentä heikentynyt, kun on käynyt ilmi, että periaatetta sovellettaisiin nimenomaan EU-budjettiin liittyvissä varoissa.

Kyseessä ei siis olisikaan laaja ja yleinen huoli oikeusvaltiosta, jolloin EU-maan saamiin rahoihin voitaisiin puuttua, vaan rahoilla täytyy olla linkki budjettiin.

Jos siis budjettiin linkittyviin rahoihin liittyisi oikeusvaltioperiaatteen väärinkäyttöä, ne voitaisiin vetää jäsenmaalta pois. Tällaisesta tutkinnasta tekisi aloitteen Euroopan komissio

Kokoomusmeppi Petri Sarvamaa on katsonut, että oikeusvaltioperiaate on ”lässähtänyt”.

Suomalaismeppejä oli tänään paikalla Helsingissä järjestetyssä mediatapaamisessa. SDP:n europarlamentaarikko Eero Heinäluoma kertoi selvittäneensä asiaa Suomessa käydyn julkisen keskustelun takia.

– Saamani vastaus oli se, että tämä malli, jota Suomi on valmistellut, vastaa sitä mallia mitä komissio on aikanaan esittänyt. Eli se komission malli alun perin oli rajatumpi kuin yleinen malli, jossa kaikenlaiset oikeusvaltioon liittyvät loukkaukset mahdollistaisivat EU-tukien rajoittamisen.

Kun Heinäluomalta kysyttiin, kuka tällaista yleistä mallia ajoi, vihreiden meppi Ville Niinistö kiilasi väliin ja totesi esittäjän olleen Euroopan parlamentti.

“Minun tulkinta tästä on aivan yksiselitteisesti tämä.”

Keskustan meppi Mauri Pekkarisen mielestä oikeusvaltioperiaate on höllentynyt selvästi siitä, mikä ajatus oli vielä joitakin aikoja sitten.

Heinäluoma puolestaan tarkensi Pekkarista, että höllentyminen on tapahtunut nimenomaan suhteessa siihen, millaista julkista keskustelua asiasta on käyty – ei siis komission esitykseen nähnyt.

– Kun se on budjettilaki, se ei voi olla kuin budjettiperusteinen. Tulkinta pitää tehdä sitä kautta, että esimerkiksi jos ei ole riippumatonta oikeuslaitosta, ei voi taata, että budjetin käyttö on korruptoitumatonta, kokoomuksen meppi Sirpa Pietikäinen antoi esimerkin oikeusvaltioperiaatteen sovelamisesta.

Pekkarinen kyseli, että eikö tähänkin asti EU-rahojen väärinkäyttö ole ollut tuomittavaa ja siitä ovat seuranneet prosessit.

Pekkarinen sanoi, että jos jokin maa on toiminut oikeusvaltioperiaatteen pohjalta väärin, ainakin hänelle on täysin epäselvää, onko sillä mitään merkitystä rahojen käyttöön.

– Todennäköisesti ei. Se ainoa ehdollisuus näyttää liittyvän vain siihen, menetelläänkö rahojen hallinnoinnissa ja käytössä siinä jäsenmaassa oikein vai väärin. Jos väärin, sitten sanktioidaan. Jos on sanonut jollekin lehtimiehelle, että suu tukkoon, tällä ei voida estää sitä. Tähän suuntaan tämä ratkaisu on nyt menossa. Minun tulkinta tästä on aivan yksiselitteisesti tämä, Pekkarinen jatkoi.

“Me kaikki kannatamme parempaa.”

Eero Heinäluoma totesi Pekkariselle, että parempi asiantuntemus on hallituksen virkamiehillä ja hallituksella.

– Mehän emme ole toistaiseksi saaneet tästä mitään mustaa valkoisella. Sieltä kuulemani pohjalta minusta näyttää ilmeisesltä, että Suomen valmistelema ja neuvottelema malli on yhdenmukainen komission esityksen kanssa. Jos jäsenmaan oikeuslaitoksessa on sellaisia virheitä, jotka vaikuttavat EU-rahojen käyttöön, voidaan EU-rahojen jakamista tulevaisuuteen rajata. Rahaa siis peritaan takaisin muulloinkin kuin pelkästään silloin, jos joku on tehnyt virheen, Heinäluoma sanoi.

Hän summasi, että oikeusvaltioperiaatteen soveltaminen menee pidemmälle kuin nykyinen malli mutta ei niin pitkälle kuin kotimainen julkinen keskustelu ennakoi käynnistyessään.

– Se on rajallinen välimalli, mutta onhan se edistystä, Ville Niinistö totesi ja lisäsi, että parempaakin voisi tavoitella.

– Me kaikki kannatamme parempaa, Heinäluoma kevensi.

Lue eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen (sd.) haastattelu oikeusvaltioperiaatteesta tästä:

Tytti Tuppurainen paraikaa puhelimessa Britannian brexit-ministerin kanssa – Britannian esitystä ”ei pidä tyrmätä suoralta kädeltä”

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE