Kotimaa
14.11.2017 08:07 ・ Päivitetty: 14.11.2017 08:09
Juicen, Kirkan, Topi Sorsakosken ja Gösta Sundqvistin puhelut toivat huomautuksen Radio Suomipopille
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Radio Suomipopille sen mainoksista. Radiokanava hyödynsi mainoksissaan kuolleita artisteja ilman oikeudenomistajien lupaa. Mainoksissa soitettiin kuolleille artisteille.
Puheluihin ”vastasivat” Juice, Kirka, Topi Sorsakoski ja Gösta Sundqvist. Mainoksissa soittajat kertoivat muun muassa taloyhtiöön liittyvistä asioista, tarjosivat uutta puhelinliittymää tai kyselivät kuulumisia.
Lopuksi todettiin, että artisti on ehdolla Suomipopin 100 suomalaista ikonia -listalla. Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että kysymyksessä on radiokanavan ohjelman mainos.
Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen mukaan henkilön kuvaa, nimeä tai mainetta voi hyödyntää markkinoinnissa vain silloin, jos markkinoija on hankkinut siihen asianomaisen henkilön suostumuksen. Asiassa ei ole merkitystä sillä, onko kysymyksessä yksityinen henkilö vai julkisuuden henkilö.
“Kun kysymyksessä on kuollut henkilö, asiaa arvioidaan tapauskohtaisesti. Nyt kysymyksessä olevien artistien kuolemasta on kulunut verraten lyhyt aika. Lisäksi tapauksen arvioinnissa otettiin huomioon mainosten tyylilaji ja käsittelytapa, joita ei voida luonnehtia hienovaraisiksi”, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista kertoo tiedotteessa.
Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.