Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

“Julmettu urakka” – rallilegenda joutui taas vääntämään rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran

Jari-Matti Latvala kuuluu Toyotan kärkikuljettajiin.

Rallilegenda, Toyotan tiimipäällikkö Tommi Mäkinen avautui Monacon lehdistötilaisuudessa tiiminsä saamista erivapauksista eli “waivereista”, jotka Toyta oli saanut kansainväliseltä autourheiluliitolta FIA:lta.

Hän väänsi rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran – asiasta. Mäkisen mukaan erivapaudet koskevat iskunvaimentimia ja imuventtiilejä.

– On totta, että niitä on kaksi – täysin merkityksettömiä. Eri insinööreillä on eri näkemys pohjatasosta. Meidän pojat ottivat mitan toisesta kohdasta kuin FIA. Haluttiin, että muutetaan ja nippa nappa ehdittiin tehdä se tänne, Mäkinen kertoi torstaina.

Hän vakuutti, että Ruotsin ralliin mennessä asiat ovat kunnossa.

– Itse asiassa muutos parantaa autoamme, koska se laskee sen painopistettä. FIA ei halunnut kuitenkaan turvallisuusriskiä, koska lujuuslaskelmat on tehtävä uusiksi. FIA sanoi, ettei hosuta 12 millimetrin tai sentin takia, Mäkinen kertoi.

Muutos koski siis pohjantason mittaa iskunvaimentimen ylimpään kohtaan mitattuna. Toinen koski imuventtiliin valmistusmenetelmää, jossa oli venttiiliin valmistajalle tullut virhe.

– Venttiilit saa valmistaa kolmesta palasta, meidän imuventtiilit on tehty neljästä. Nyt jatkossa ne tehdään oikein, mutta sitä ei ehtinyt muuttaa tähän kilpailuun mennessä, Mäkinen selventää.

Lisää aiheesta

Ei ole pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

Hänen mukaansa FIA on antanut Toyotalle luvan tähän.

– Tämän ovat myös muut tallit allekirjoittaneet ja asia on sovittu, Mäkinen vahvisti.

Tallilla ei siis ole Mäkisen mukaan pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

– Kaiken kaikkiaan Toyota haluaa, että teemme hyvää yhteistyötä FIA:n kanssa päämääräämme pääsemiseksi. Se on aivan selvä juttu.

Kumpikin osapuoli kiitteli vielä eilen erikseen hyvästä yhteistyöstä.

– Mutta kyllä minä sanon, että on tämä ollut julmettu urakka. Ja vielä sääntöjäkin muutettiin viime tipassa. Sitä ei arvaa, paljonko yksi pieni muutos pöydän ääressä maksaa ja teettää työtä, ennen kuin uusi osa on valmis ja paikallaan autossa. Näitä muutoksia tuli aero-puolelle, Mäkinen avautui.

MM-rallikauden avaava Monte Carlon ralli alkaa myöhään tänään Suomen aikaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE