Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Kalle Rovanperän Monten kenraali meni suutariksi: “Eihän tämä nyt paras mahdollinen alku ollut”

LEHTIKUVA / HANNU RAINAMO

Kalle Rovanperän aamu Toyotalla Monte Carlo -rallin mutteritestissä päättyi auton hyytymiseen.

Pertti Knuuttila

– Auto hajosi viimeisellä vedolla. Eihän tämä nyt paras mahdollinen alku ollut. Mutta eiköhän auto kuntoon saada, kun vain saadaan se tänne huoltoon takaisin, sanoi Rovanperä apeana Monacon satama-altaan huoltoparkissa.

– Aika samat fiilikset, kun testeissä, ettei ole helppo ajaa tolla autolla. Oma tekeminen ei ole helpon oloista. Ja luottoa ei ole autoon. Asvaltilla ei tunnu hyvältä, summasi tuntemuksiaan Rovanperä.

Hän oli yhdeksänneksi nopein ja jäi parhaaksi jääneellä toisella vedollaan 3,9 sekunnin päähän pohjat ajaneesta tallitoveristaan Sebastien Ogierista 2,29 kilometrin pituisella ek:lla.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala oli viileän realistinen.

– Vähän se huolestuttaa, kun auto jää shakedowniin. Parempi tietenkin, että nyt kuin itse kisassa. Voi olla, että teknisiä ongelmia tullaan nyt näkemään, kun on paljon uutta tekniikka. Viime vuosina niitä ei juurikaan nähty. Jotakin voimasiirtoon liityvää siellä Kallella oli, kun oli alkanut meteliä sieltä tulemaan, sanoi Latvala.

Toyotan tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala ennakoi, että jo torstai-illan pimeässä ajettavilla erikoiskokeilla syntyy merkittäviä eroja, kun 90. Monte Carlo -ralli alkaa. KUVA PERTTI KNUUTTILA

Lisää aiheesta

Kun auto työnnettiin hinurin lavetilta huoltopilttuuseen, oli rutina takaperästä tai takavetoakseleista hyvin äänekäs.

– Kuka olisi uskonut, että Sebastien Loeb vetää kahdella ensimmäisellä ajolla nopeimmat ajat. Tyytyväinen voi olla siihen, että näyttäisi kaikki autot olevan aika tasaväkisiä, kun kolmen kärjessä on kolme merkkiä.

Kuukauden päästä 48 vuotta täyttävä Loeb ajoi ensimmäisen kerran uudella Ford Puman hybridiralliautolla viime sunnuntaina eli yhden päivän testiajamisella.

– Kyllä Loebin ajo kertoo lahjakkuudesta ja rutiinista, jonka hän on pystynyt ylläpitämään. Toisaalta on myös kuljettaja, joka on ajanut jo sillä aikakaudella, kun edellisen kerran keskilukot olivat kiellettyjä. Keskilukon puute selvästi näyttää häiritsevän joitakin niihin tottuneita kuskeja. Ei löydy luottoa auton kääntymiseen, enemmän joudutaan käyttämään käsijarrua, kun autot eivät ole mutkiin niin notkeita kuin ennen, selvitti Latvala.

Ralli alkaa torstai-iltana kahdella pimeässä ajettavalla erikoiskokeella. Lähtö lenkille tapahtuu vartin vaille kahdeksan Suomen aikaa Kasinon aukiolta.

– Ensimmäinen ei ole kovin haastava. Mutta toinen, Turinin huipun ylitys ja sinne kiipeäminen antavat varmasti jo hyvän kuvan, mitkä ovat voimasuhteet. Luulen, että nähdään jo isoja eroja päivän päätteeksi, ennakoi Latvala 23,25 kilometrin pituisen ek:n esimakua tulevasta ja rallin alkutahteja.

Tämän vuoden vaikeuskerrointa lisää vielä sekin, että nyt ei ole lainkaan varsinaisia päivähuoltoja lainkaan, vaan autot huolletaan vasta päivän päätteeksi Monacossa. Sekä perjantaina että lauantaina on vain reitillä renkaanvaihdot mahdollistava etähuollot. Pisin päivä on perjantai, jolloin ajetaan 97,86 ek-kilometriä, yhteensä rallissa ajetaan 296,03 ek-kilometriä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE