Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Känniset suomalaiset rikkoivat ikkunan, vessapaperi jäi matkasta – lentomatka voi viivästyä ties mistä syystä, korvauksen hakeminen kannatti

Lentokorvausyhtiö AirHelp on listannut oudoimpia tapauksia, joista matkustajat ovat saaneet lopulta korvauksen. Yksi niistä on tapahtunut Suomessa – ja alkoholilla oli osuutta asiaan.

Demokraatti

Demokraatti

Kaksi humalaista matkustajaa poistettiin koneesta, mutta samassa rytäkässä hajosi myös ikkuna, jonka korjaaminen vei aikaa. Matkustajat saivat korvausta, koska lentoyhtiöllä olisi ollut kaikki mahdollisuudet välttää tapahtumaketju puuttumalla asiaan, ennen kuin se äityi rähinäksi.

Toisessa tapauksessa Amsterdamista New Yorkiin suuntaava kone jäi Schipholin lentokentälle, kun perämies puhallutettiin. Mittari näytti kolminkertaisesti yli 0,2 promillen sallitun rajan, joten lento peruttiin ja perämiehelle lankesi 3 400 euron sakkomaksu.

Vessapaperin puute aiheutti ongelmia vuonna 2017. British Airwaysin lento Lontoosta Barbadokselle ei päässyt lähtemään ajallaan, koska koneesta ei löytynyt vessapaperia ja kuulokkeita. Tarvikkeiden paikalle järjestämiseen kului aikaa, ja matkaan päästiin viisi tuntia suunniteltua myöhemmin. Kaikki kyydissä olleet 280 matkustajaa olivat oikeutettuja 600 euron maksimikorvauksiin.

Kahviveden unohtuminen voi johtaa jopa hätälaskuun. Näin tapahtui brittiläiselle halpalentoyhtiö Jet2:lle, kun kone oli jo noussut Glasgow’sta kohti Teneriffaa. Tällöin huomattiin, että kahvin ja teen keittämiseen tarvittava vesi oli jäänyt kyydistä. Vaikka lento lähti aikataulussa, se joutui tekemään hätälaskun Manchesteriin. Ei-toivotusta pysähdyksestä kärsineet matkustajat siirrettiin Manchesterissa uudelle lennolle.

Jopa 65 Suomesta lähtevää lentoa päivässä jää aikataulusta jälkeen vähintään varttitunnin.

AirHelpin mukaan lentojen myöhästyminen ei ole mitenkään tavatonta, sillä keskimäärin jopa 65 Suomesta lähtevää lentoa päivässä jää aikataulusta jälkeen vähintään varttitunnin. Jos viivästyksen kesto ylittää kriittisen kolmen tunnin rajan, matkustaja saattaa olla oikeutettu korvauksiin.

Lisää aiheesta

– EU-asetus lähtee siitä, että jos merkittävä viivästys olisi voitu estää lentoyhtiön normaalilla toiminnalla, on lentoyhtiö velvollinen korvaukseen matkustajalle, AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo selventää.

Lentojen peruuntuminen, myöhästyminen tai ylivaraaminen saattaa oikeuttaa matkustajan jopa 600 euron korvaukseen riippuen reitin pituudesta. Myöhästymisestä kärsineet matkustajat voivat tehdä korvaushakemuksen takautuvasti, jopa kolme vuotta lennon jälkeen. Poikkeukselliset olosuhteet, kuten vaativat sääolosuhteet tai lääketieteelliset hätätapaukset voivat vapauttaa lentoyhtiön korvausvastuusta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE