Kansallisteatterin Töppöhörö: Osapäiväfasisti kohtaa Alina-keijun

Kuva: Tuomo Manninen
Alina-keiju (Alina Tomnikov) saa höyhenenkevein ottein karskia esittävän ja vihapuheisen Vikin (Jarkko Lahti) asettumaan, jopa ajattelemaan.

Suomen Kansallisteatteri, suuri näyttämö
Juha Hurme: Töppöhörö

Ohjaus Juha Hurme ja Hanna Brotherus Lavastus Matti Rasi ja Juha Hurme Valot Matti Tiilama Ääni Raine Ahonen Rooleissa Jarkko Lahti ja Alina Tomnikov

Juha Hurmeen uutta näytelmää katsoessani ajattelin monenlaisia asioita. Mikä parasta, etupäässä näkemääni liittyen. Onko ihmisen evoluutiohistorian kelaaminen käsiohjelmassa tarpeen? Miksi tällä näytelmällä on yhtä monta ohjaajaa kuin on näyttelijöitä. Miksi ainoa näkyvämpi lavaste on megakokoinen keittiötuoli? Onko suuri näyttämö tarpeen tälle esitykselle? Kuinka pitkä oli ilta, jos näytelmän idea kerran on syntynyt kapakan pöydässä kirjoittajan ja pääosanäyttelijän istunnossa?  Olisikö Töppöhönö oikeampi ilmaus?

Joitakin vastauksia löytyy jo näytelmän katsomisen aikana, osa on haussa vieläkin. Lisääkin kysymyksiä on herännyt.

Jeppe, Viki ja möykkäämisen ilo

Kansallisteatterin ”Töppöhörö” on selvästi mittatilaustyö Jarkko Lahdelle, jota on Juha Hurmeen ohjauksissa nähty aiemminkin, muun muassa Kokkolan kaupunginteatterin Jeppe Niilonpojan nimiroolissa. Jepellä ja Töppö-Vikillä onkin  yhteisiä nimittäjiä: molempien lempijuoma on alkoholi, kumpikin haistattaa pitkät sille, mitä muut heidän meiningistään ajattelevat, molemmat ovat urpoja mutta eivät ihan tyhmiä ja kumpikin ainakin yrittää päästä irti huonoista tavoistaan. Jepeltä se onnistui  heikosti, Vikin tapauksesta emme tiedä, mutta aika hyvältä jäi näyttämään…

Sekin yhdistää, että molemmat näytelmät on fakitettu komedian lootaan, mutta kumpaakin katsoessa nauru jää aika monesti kurkkuun. Kansallisteatterin katsomossa joutuu monesti pohtimaan, mille me nauramme, kun nauramme osapäiväfasisti Vikin paasaukselle? Sehän on kuin liveversiota  netin ”keskustelupalstojen” versaalihuutomerkkimöykkäämisestä eikä sellainen paljon naurata. Hurme antaa Vikin tykittää vapaasti ilmoille kaiken mitä syljen ohella suusta lentää. Moderoijaa ei löydy ohjaajan pallilta eikä Vikin päästä.  Kaikki saavat osansa: kusipääpoliitikot, talouselämän pellet, taidepaskan vääntäjät, maahantunkeutujaählämit, ryssät ja hurrit, naapurit ja naiset. Vikin vihapuhe onsamansorttista aivotonta tuuleen huutamista, mihin todellisuudessakin saatamme törmätä. Pääasia on ääni, ei päämäärä.

Komediaksi tämä rasistinen ja natsahtava jurputus kääntyy siksi, että se tehdään Kansallisteatterin lavalla Jarkko Lahden keventävän notkean kehonkielen säestyksellä. Näin me emme näe ja koe Vikissä mitään uhkaa, kun tiedämme, että kyse on teatterileikistä. Vaikka mainiosti rooliinsa heittäytyvä Lahti ihan tosissaan leikkiikin. Ja leikimmäksi kaikki muuttuu Töppöhörön toisella puoliskolla.

Suloista satua

Jos Töppöhörön ykköspuolisko on eräänlaista nykytodellisuuden dokumentointia, niin toinen on silkkaa satua. Siinä Viki, luultuaan ostaneensa sian säkissä,  saakin huoneeseensa lempeän keijun, jolle lankeaa mission impossible: rauhoittaa Viki. Miksi tämä Alina ottaa näin mahdottoman taakan ihan vapaaehtoisesti harteilleen? Siksi, että hän ei ole tästä maailmasta vaan jostain sellaisesta fantasiaulottuvuudesta, jossa hyvyys on vielä kurssissaan.

Alina leijuu Vikin elämään yllättäen ja pyytämättä, ottaa ohjat, vaivuttaa Vikin suloiseen uneen, josta kukaan ei toivoisi tämän heräävän. Herää tai ei, mutta samanlainen hän ei enää ole. Vihan kirskunta on vaimennut. Maailmanvirheiden syiden etsintä ulottuu jo itseenkin. Häijy nauru heltyy hymyksi.

Niin, satua, mutta suloista.

Erityisen suloista on Alina-keijun, siis näyttelijä Alina Tomnikovin, liike, joka on yhdistelmä klassista balettia, modernimpaa tanssia ja dervissipyörintää. Replikoidessaankin Tomnikovin näyttelee samalla sadunomaisella otteella.

Vastaus kysymykseen kahdesta ohjaajasta löytyy Tomnikovasta. Hanna Brotherus on taustaltaan koreografi- tanssitaiteilija ja vähemmistöjen parissa työskennellyt yhteisöteatterin tekijä. Hänelle Vikin ja Alinan maailmojen törmäyttäminen lähtee paitsi erilaisista liikekielistä myös suvaitsevaisuuskokemuksesta.

Suuri vai pieni?

Kysymys Kansallisteatterin ison näyttämön tarpeellisuudesta tämän esityksen alustaksi on vaikeammin vastattavissa. Ehkä ei. Tarvitsisi. Viki ja Alina tulisivat pienemmällä estradilla enemmän iholle, ja silloin uhka ja sen vastavoima olisivat todellisempia. Toisaalta Vikin meuhkaaminen tyhjästä tyhjyydelle saa konkreettisuutta suuren näyttämön avaruudesta.

Töppöhörö (liekö Paimion slangia, minun nuoruuteni Helsingissä itsensä tieten tahtoen ja koko ajan vaikeuksiin saattavaa ihmistä kutsuttiin tosiaan töppöhönöksi) on suuri pieni näytelmä. Ei se sisällöllisesti kovin iso ole eikä Viki ehkä kuitenkaan määrity uudeksi homo-lajiksi ihmisen kehityshistoriaan, vaikka Hurmeen käsiohjelmataustoitus jotain  sensuuntaiseen hakisikin.

Suurta Töppöhörössä on lopultakin sydän, inhimillisyys. Esitys täyskäännöksineen antaa kuitenkin toivoa, jota tarvitaan, kun todellisuuden Vikien puolifasisistisesti sanallistettu oksentelu alkaa arjessa masentaa.

Keskustelua aiheesta

”Kestävä kehitys tärkeään rooliin kunnissa” – Mäkisalo-Ropponen: Lapsiin ja nuoriin panostaminen on paras tulevaisuusinvestointi

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.).

SDP:n kansanedustaja, tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen toivoo mahdollisimman monen kunnan sisällyttävän kestävän kehityksen syksyllä valmistuviin kuntastrategioihinsa.

– Kestävä kehitys ymmärretään usein pelkkänä ympäristöasiana, mutta siinä yhdistyvät ympäristö, talous ja hyvinvointi. Kestävän kehityksen yhteydessä puhutaan myös kestävästä työstä, koulutuksesta, kulttuurista ja kansalaisten osallisuudesta.

– Ympäristöystävälliset alat biotalous, cleantech, digitalisaatio, fotoniikka ja Green Care -matkailu ovat tulevaisuuden kasvualoja myös Suomessa ja niihin panostamisessa kannattaa ottaa kunnissa etunoja.

Kestävään kehitykseen kuuluu myös hyvinvointitalous. Lainsäädäntö velvoittaa kuntia laatimaan kerran valtuustokaudessa hyvinvointikertomuksen.

– Se ei kuitenkaan yksin riitä. Kunnissa on opeteltava tekemään terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointia osana kaikkea päätöksentekoa. Myös vaihtoehtoiskustannusten laskeminen on tärkeä hyvinvointitalouden työkalu. Hyvinvointitalouteen kuuluu myös hyvinvointi-investointien käsite.

Esimerkiksi vääränlainen säästäminen päivähoidossa ja koulutuksessa tulee pidemmällä tähtäimellä yhteiskunnalle kalliiksi.

Mäkisalo-Ropposen mukaan panostaminen terveyden- ja hyvinvoinnin edistämiseen, sairauksien ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn sekä kuntoutukseen säästää tulevaisuuden sosiaali- ja terveysmenoja.

– Kaikkein paras tulevaisuusinvestointi on lapsiin ja nuoriin panostaminen. Esimerkiksi vääränlainen säästäminen päivähoidossa ja koulutuksessa tulee pidemmällä tähtäimellä yhteiskunnalle kalliiksi, hän muistuttaa.

YK:n yleiskokous hyväksyi vuonna 2015 globaalin kestävän kehityksen toimintaohjelman 2030. Se ohjaa maailmanlaajuisesti kestävän kehityksen ponnisteluja vuoteen 2030 saakka.

– Suomen Agenda2030 toimeenpanosuunnitelmaa käsiteltiin kevään aikana tulevaisuusvaliokunnassa ja koko eduskunnan käsittelyyn se tulee alkusyksystä. Seuraavassa vaiheessa maakuntien ja kuntien tehtävänä on sisällyttää kestävän kehityksen näkökulmat strategioihinsa, Mäkisalo-Ropponen päättää tiedotteensa.

Hämeenkyrön Sillanpää-ooppera on kesän musiikkirientojen merkkitapaus

Kuva: Mikko Auerniitty
Sauli Tiilikainen laulaa ikääntynemmän Sillanpään roolin Hämeenkyrön Myllykolun onnistuneessa oopperaproduktiossa.

Suomen toistaiseksi ainoasta Nobelin kirjallisuuspalkinnon saaneesta F. E. Sillanpäästä kertova ooppera koki päivänvalon kirjailijan kotitanhuvilla heinäkuisen auringonpaisteen kypsyttämässä illassa hentojen sadetähtien saattelemana.

Myllykolun idyllisellä näyttämöllä esitetyn oopperan idean isä on Waltteri Torikka, pääosan esittäjä.

Lämpimästi myötäkirjoitettu libretto

Oopperan selkäranka, libretto, on rutinoituneen ja ansioituneen Panu Rajalan käsialaa.

Tiivis ja sopivasti tuuletettu juoni keskittyy henkilön sisäiseen maailmaan. Perhe-elämää Siikri-vaimon vierellä käsitellään kaunistelematta, mutta lempeästi. Kansalaissodan osapuolet hakevat huomiota kumpainenkin. Taiteilijaelämän ja -mielen karikot ja hakuisa askellus vievät kirjailijaa. Rajala kohtelee päähenkilöä rehdin suoraselkäisesti ja ymmärtäen.

Rajala tietää dramaturgina oleellisen ja taloudellisen tarpeet. Kyse ei ole aidan madaltamisesta, vaan sen ylittämisestä tottunein elkein. Libretto on lämpimästi myötäkirjoitettu.

OOPPERA

Myllykolun kesäteatteri, Hämeenkyrö

Seppo Pohjola: Sillanpää-ooppera

Libretto Panu Rajala – Ohjaus Marco Bjurström – Kapellimestari Jouni Rissanen ja Petri Komulainen – Lavastus Osmo Rauhala – Puvut Elina Vättö – Äänisuunnittelu Tomi Pietilä – Maskeeraus Kati Räsänen – Rooleissa Waltteri Torikka, Sauli Tiilikainen, Helena Juntunen, Päivi Nisula, Petri Bäckström; Tampere Raw -orkesteri, oopperakuoro

Seppo Pohjolan partituurissa soivat tutut laulukatkelmat, turvallisen tonaalinen orkesterisatsi ja moderni ote. Sopiva sekoitus omiin kääreisiinsä puristettuja makuja.

Musiikkia vie vankka ammattitaito, ooppera soi värikkäänä. Säveltäjä kirkastaa kohtauksia ja tunnetiloja terävästi. Hurjistuneet hetket, dialogilento sekä joukkojen päällekaatuva paatos ja iskukyky purevat. Rytmi leikkii kissaa ja hiirtä laulun kanssa, pulssi kulkee, syke lyö.

Sävyjen vaihteluaste on korkea, meno laahaamaton. Pohjolan musiikki on yhtä lailla käypää kuultavaa kansan juurevalle perussydämelle kuin moderniin tottuneille korville.

Bjurströmillä riittävästi luovaa mieltä

Ohjaaja Marco Bjurströmin tehtävä ei ole ollut yksinkertainen. Libreton rakenne, sen toisiaan leikkaavat tasot ja kaksi pääosan esittäjää (nuorehko sekä iäkäs Sillanpää) edellyttävät luovuutta sekä kokemuksen kapasiteettia.

Ratkaisut eivät onnu.

Huumoria näyttämöllä on harkiten, ylilyöntejä väistellen. Tanssahteleva kuoro olisi silti voinut pumpata kyynärpäitä ja svengipolvia toisinkin. Osa lennokkuuden rajoituksista menee toki ruohomaton piikkiin.

Joukkokohtaukset ovat hyvinkin ilmeikkäitä sekä sanottavan painottamia. Bjurström limittää kohtaukset sujuvasti, pienet eleet ja hienojakoiset väritykset säväyttävät. Riita Eemelin ja Siikrin välillä toimittaa asiansa.

Marco Bjurströmillä on suora, hedelmällisesti viaton asenne työhönsä.

Esitystä helpottaa lavastaja Osmo Rauhalan selkeäpiirteinen pihamaa-näyttämö: kotitanhua-hourula-kapakka-sauna-vapaussodan värit. Tummia, pellavaisia, harmaan ja punavalkoisen sävyjä, luontoa. Viittaus nykyaikaan on DNA:n aminohappojen kirjainyhdistelmässä. Rauhalan heräte muistuttaa: perintö, tarina siirtyy.

Puvustaja Elina Vätön asuissa on tyyliä ja tarpeellista rauhallisuutta. Äänisuunnittelija Tomi Pietilä ja Kati Räsänen maskeeraajana ovat vahvuuksiensa kelpo taitajia.

Kaksi Sillanpäätä, yksi ulkohulttio ja kaksi vahvaa naista

Solisteista baritoni Sauli Tiilikainen (iäkäs Sillanpää) ja sopraano Päivi Nisula (Sillanpään äiti Miina ja Kammion sairaalan hoitaja) vetivät esitystä hyväkuntoisina luottolaulajina. Baritoni Waltteri Torikan Sillanpää oli korskean miehistä kuultavaa. Helena Juntunen oli Sillanpään vaimona syväeletty, sopraanon voima ja tulkinta-asteikko esimerkillistä.

Petri Bäckström Laitilan isäntänä juoppoili aidosti, tenori pellitti piipun korkeudelta naulankantaan nakuttaen. Oopperan orkesteriosuus oli nauhalla, laulut vahvistettu, käytännön ratkaisu.

Pikku huomioita loppunäytöksiä ajatellen: äänentoisto esityksen joka murto-osalle, laulun kiivaissa sanavyöryissä artikulointi yhä hampaisemmaksi, kuoron miesäänille rohkaisu…, laulu hieman alakynnessä orkesterivolyymin kanssa.

Ooppera jätti kirjailijamestarista elävän ja mieliinpainuvan kuvan. Uskoisin, että jokunen kuulija valikoi esityksen jälkeen Sillanpään teosrivistöstä kirjan tai toisen palauttaakseen jotain mennyttä mieleensä tai tutustuakseen vielä lukematta jääneeseen.

Sillanpää-oopperalla on esityksiä 6.8. saakka. Esitykset on loppuunmyyty, mutta peruutuspaikkoja voi tiedustella puhelimitse 045 667 5454.

Matti Saurama

Keskustelua aiheesta

”Liikkukaa, liikkukaa”, kehottaa 92-vuotias Äitee – Siiri Rantanen on ikäpolvea, joka urheili liikunnan ilosta – ei rahasta

Olipa ilo ja kunnia rupatella menneenä lauantaina Hakaniemen torikahvilassa  92-vuotiaan tohmajärveläistytön Siiri ”Äitee” Rantasen kanssa. Aurinko helotti taivaalta yhtä kirkkaana kuin Siirin terävä äly.

– Kun Tohmajärvellä ei ollut muuta tekemistä, niin minä juoksentelin ja hiihdin. Siitä se liikunnan kipinä syttyi. Ja roihuaa yhäkin. Urheileminen on antanut minulle terveyttä. Vain kerran elämässäni olen sairastanut. Se oli iskias, mikä iski. Ainoat liikuntaa helpottavat välineet ovat sauvat, jotka kuuluvat sauvakävelyyn.

Siiri Rantanen on sitä ikäpolvea jolloin urheiltiin liikunnan ilosta, ei rahasta. Siiri oli päivätyöltään  verhoilija ja asui Lahdessa. Hän laati itse itselleen harjoitusohjelmat ja pärjäsi. Myös juoksijana aina SM-kisoja myöten.

Hänen mielestään Suomessa on kyllä hyviä urheilulupauksia varsinkin tytöissä. Asenne on tärkeintä. Jaksaako ohittaa elämän muut houkutukset ja antautua täyspäiväisesti urheilemaan?

Urheilu on antanut hänelle paljon ystäviä, mutta hän hämmästelee, että Aino-Kaisa Saariselta kesti pitkään ennen kuin edes tervehti häntä. Nykyinen terveen ja reippailevan Siirin päivään kuulu muutaman kilometrin sauvakävely ja pyrkimys ehtiä olemaan vierasmannekiini lukuisten kutsujen toteuttamiseksi.

Siiri on syntynyt 14.12.1924, on pituudeltaan 165 senttiä ja kiloja on 58. Eli samat ovat mitat kuin kilpailuaikanaankin. Hänellä on kaksi jo eläkeiässä olevaa poikaa. Lasten edesmennyt isä Arvo Kalervo Rantanen oli urheilumiehiä, joka kannusti perheen äitiä urheilemaan.

Nyt Siiri kannustaa ihmisiä liikkumaan ja urheilemaan kiertäen 100-vuotiasta Suomea yhdessä entisen työtoverinsa tyttären Vikki Vähä-ahon kanssa. Torilla istuessamme Siiri ei saanut hetken rauhaa.Tunnettua persoonaa käteltiin ja musiikkimies Lasse Liemolakin iloitsi päästessään Siirin kanssa poseeraamaan yhdessä ja triokin säesti taustalla.

– Kyllä tämä hivelee, tuumasi elämäniloinen Siiri ”Äitee” Rantanen.

Sporttijuttua riitti, kun Demokraatin urheilukolumnisti Kauko-Aatos Leväaho ja Siiri ”Äitee” Rantanen tapasivat torikahveilla Helsingin Hakaniemessä.

Formularenkaissa samaa kaikua kuin vanhoissa nailonsukissa?

Formulamaailma tarjoaa katsojille hermoja kutkuttavaa jännitystä ja kilpailun suolaa. On ihailtavaa, että kärkinelikon karkeloissa on mukana kaksi suomalaista Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen. Varsinaisia huimapäitä ja ratojen taistelijoita.

Tällä erää britti Lewis Hamilton on nopein, Saksan Sebastian Vettel syyttelee muita ja käyttäytyy ajoittain fair playn vastaisesti. Mutta osaa kyllä ajaakin. Bottas on ratojen rauhallinen ja yhteistyökykyinen herrasmies, joka omaa ajamisen ja taistelemisen lahjat. Räikkönen on muuttunut jäämiehestä pehmoksi perhelisäysten myötä ja taitaa taistot eikä selittele turhia.

Aikanaan ikuisesti kestäviä nailonsukkia tehtiin vain lyhyen aikaa kaupallisista syistä. Onkohan samaa kaikua myös formularenkaissa? Tavallinen tallaaja  saa autonsa renkaita käyttökelvottomiksi muutaman kymmenentuhannen kilometrin ajamisella. Sen sijaan formulakuskit saavat tuhansia euroja maksavat renkaat tuhotuiksi kylläkin muutaman sadan km-ajossa.  Onhan kaupan käytävä. Jos renkaat olisivat kestävämpiä, niin eihän kauppa kävisi. Eikä renkaiden vaihtorulettia nähtäisi.

Lydiard, Brewer, Ormo…. Oliskohan noista ajoista jotain opittavaa?

Tämä on jo jankuttamista. Silti siihen on palattava.

Oskari Mörö ja Nooralotta Neziri ovat taantuneet. Wilma Murtoa ei ole paljoa seipään varressa näkynyt. Ilahduttavana vastapainona kyllä kolmiloikassa Simo Lipsanen, ja pikajuoksussa Samuel PurolaSamuli Samuelsson sekä naisten moukarissa Krista Tervo ovat edistymisen merkkejä. Onpa niitä muitakin. Silti aivan liian vähän.

Aikanaan Jukka Uunila 1960-luvun lopussa palkkasi maailmankuulun uusiseelantilaisen Arthur Lydiardin nostamaan pitemmän matkan juoksijamme maailman huipulle.

1970-luvulla Göran Stubb toi jääkiekkoon kypärä otsallaan pelanneen kanadalaisen rämäpää Carl Brewerin sysäämään Suomen lätkä kv-ympyröiden yläpäähän.

1980-luvulla Kari Ormo keksi virolaisen uintiprofessorin Rein Haljandin kuvaamaan vedenalaista uintitekniikkaa ja Suomesta löytyi pari uimaria maailmanmestareiksi. Jani Sievinen ja Antti Kasvio. Myöhemmin kolmaskin – Hanna-Maria Seppälä.

Jani Sievinen kävi nuorena poikana 1980-luvun alussa isä Esan ja äiti Maritan kanssa valintakeskustelun uinti vai koulu. Valittiin uinti ja Janista tuli maailman paras.

Kymmeniä vuosia sitten urheiluseuroissa oli yhteishenkeä ja urheilun ilmaista opetusta nuorille. On kai niitä nytkin, mutta suuntaus on, että kaikesta pitää maksaa, eikä kaikilla ole siihen varaa. Se karkottaa useita.

Olisikohan noista ajoista jotain opittavaa, kun Suomen urheilua yritetään nostaa edes siedettävälle tasolle maailmassa.

Keskustelua aiheesta

Tokmanni löysi uuden toimitusjohtajan Keskosta

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Halpahalliketju Tokmanni on nimittänyt Mika Rautiaisen uudeksi toimitusjohtajakseen. Rautiainen on työskennellyt Keskolla päivittäistavaratoimintojen johtotehtävissä vuodesta 2013. Hän aloittaa Tokmannin toimitusjohtajana viimeistään ensi vuoden alussa.

– Mikalla on kokemusta verkkokaupan ja mobiilipalvelujen rakentamisesta ja kehittämisestä kaupan alalla, sanoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Sivula tiedotteessa.

Tokmanni kertoi kesäkuussa, että sen kannattavuus ei tänä vuonna kasva odotetusti vaan laskee edellisvuoteen verrattuna. Samalla yhtiö ilmoitti, että sen liikevaihto ei kasva odotetusti. Ongelmien syynä on yhtiön mukaan talven leutous ja kevätsesongin tuotteiden odotettua heikompi kysyntä.

Keskustelua aiheesta

Risteykset ovat kuolemanloukkuja – yli puolet pyöräilyturmien uhreista iäkkäitä miehiä

Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig

Pyöräilyturman kuolonuhri on Suomessa usein iäkäs mies, käy ilmi Liikenneturvan tuoreesta selvityksestä. Vuosina 2011–2015 tieliikenteen onnettomuuksissa kuoli yhteensä 116 polkupyöräilijää. Heistä kaksi kolmesta oli miehiä. Yli puolet kaikista uhreista oli 65-vuotiaita tai sitä vanhempia.

Alle 18-vuotiaita oli henkensä menettäneistä pyöräilijöistä kahdeksan.

Yksittäisonnettomuuksissa on usein mukana alkoholi.

Eniten pyöräilyturmia tapahtuu risteyksissä tai tien ylityksissä. Moottoriajoneuvo oli osallisena kuudessa kymmenestä pyöräilijän hengen vieneestä onnettomuudesta. Puolet pyöräilijän ja moottoriajoneuvon välisistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui pyörätien jatkeella.

Pyöräilijöiden turvallisuutta voitaisiin parantaa risteysjärjestelyjä selkeyttämällä.

Yhtenä syynä pyörätien risteysjärjestelyjen vaikeuksiin pidetään suomalaista käytäntöä suosia kaksisuuntaisia pyöräteitä ja pyörätien jatkeen sijoittamista lähes aina yhteen suojatien kanssa.

– Tämä käytäntö haittaa etenkin nopeita pyöräilijöitä. Ajosuuntaan nähden ’väärästä’ suunnasta tulevat pyöräilijät ovat ajokkien kuljettajille vaikeita havaita, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Pyöräilijöiden turvallisuutta voitaisiin Liikenneturvan mukaan parantaa risteysjärjestelyjä selkeyttämällä. Pyöräilijöiden puolestaan tulisi ilmaista kääntymisaikeet selkeästi ja saapua maltillisella nopeudella ylittämään tie.