Kansanedustaja: ”Bussikartellissa saattaa olla kyse vain jäävuorenhuipusta valtionyhtiöiden joukossa”

Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jukka Kopra (kok.) on huolissaan valtionyhtiöiden valvonnasta ”tai paremminkin sen puutteesta”. Pari viikkoa sitten julkistetiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätös, jossa määrätään lopettamaan kielletty kilpailijoiden välinen yhteistyö linja-autoliikenteen markkinoilla.

Kopra huomauttaa tiedotteessaan, että ”tässä vuosia kestäneessä ja todennäköisesti miljoonakorvauksiin johtavassa ns. bussikartellissa” on mukana ollut myös Pohjolan Liikenne, joka kuuluu valtionyhtiö VR Groupiin. Kopra lainaa KKV:n raporttia: ”Oy Pohjolan Liikenne Ab (Pohjolan Liikenne) on Linja-autoliiton hallituksen varsinaisena jäsenenä osallistunut moniin rikkomuksen kannalta keskeisiin kartellikokouksiin ja ollut aktiivinen rikkomuksen toteuttamisessa.”

– Jos valtionyhtiö toimii yksityisillä markkinoilla, ei sen tehtävä ole ainakaan edistää epätervettä kilpailua. Omistajan eli meidän päättäjien on myös ryhdistäydyttävä omistajaohjauksen ja valvonnan suhteen, Kopra sanoo.

Bussikartellissa on Kopran mielestä kyse erittäin vakavasta asiasta.

– Täytyy nostaa hattua kaikille niille pienemmille yrityksille ja yhtiöille, jotka ovat vuosia kärsineet tilanteesta sekä toiminnallisesti että taloudellisesti, mutta jaksaneet silti jatkaa yrittämistä sekä myös taistella vääryyden korjaamiseksi, sanoo Kopra. Hyvä esimerkki tästä on mm. yksi alkuperäisen valituksen esittäjistä, liikennöitsijä Raimo Vuorela Miehikkälästä. Hänen perheyhtiönsä kärsi kartellin aikana mm. siitä, ettei Matkahuolto kertonut asiakkaille aikatauluja eikä sallinut rahdin kuljettamista ulkopuolisille.

Kopran mielestä bussikartellissa saattaa kyse olla vain jäävuorenhuipusta valtionyhtiöiden joukossa. Hän on aiemmin jättänyt kirjallisen kysymyksen myös valtion omistaman VR Transpointin roolista kuljetuselinkeinon vääristäjänä.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat