Kansanedustaja kauhuissaan ministerin puheista: “Lausunto on vaarallinen”

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkosen (kuvassa) lausunnot saavat kritiikkiä kokoomuksesta.

Kokoomuksen kansanedustaja Matias Marttinen ihmettelee tiedotteessan ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkosen “ydinvoimavastaisia lausuntoja Euroopan parlamentin kuulemissa”.

Marttisen mukaan Mikkonen totesi Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan (ENVI 23.7.2019) pöytäkirjamerkintöjen mukaan, että ydinvoima ei ole ratkaisu Suomessa, kun energiasektori etsii ratkaisuja fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi. Marttinen katsoo, että lausunto on vaarallinen tilanteessa, jossa EU valmistelee kestävän rahoituksen suunnitelmaa.

– Hallitustenvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC ja Kansainvälinen energiajärjestö IEA ovat tuoneet selkeästi esille, ettei päästötavoitteita voida saavuttaa ilman ydinvoimaa. Esimerkiksi kansainvälinen energiajärjestö kehotti hiljattain julkaistussa raportissaan kehittyviä maita pidentämään ydinvoimaloidensa käyttöikää energiantuotantoaan varten. Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan, että käytössä olevien ydinvoimaloiden jatkolupiin suhtaudutaan myönteisesti edellyttäen, että Säteilyturvakeskus puoltaa niitä, Marttinen kirjoittaa.

– Ilmastonmuutoksen torjuminen on mahdotonta ilman ydinvoimaa. Ministerin lausunto on selvästi ristiriidassa hallitusohjelman, EU:n ilmasto- ja energiastrategian kanssa. Ministeri ei voi laukoa oman puolueensa ydinvoimavastaisia mielipiteitä edustaessaan maatamme kansainvälisillä areenoilla, hän jatkaa.

Kokoomuksen ympäristövaliokunnan jäsenet Matias Marttinen, Saara-Sofia Sirén, Heikki Vestman, Sari Multala ja Mari-Leena-Talvitie ovat jättäneet aiheesta kirjallisen kysymyksen.