Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Kansanedustajat ponnistelivat henkilöliikenteen Tampereen ja Keuruun välillä ennalleen

VR:n kyydillä on päässyt tämän viikon alusta vanhaan malliin Tampereen ja Keuruun välillä.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) suunnitteli  lakkauttavansa henkilöjunaliikenteen Tampereen ja Keuruun väliltä 27. maaliskuuta 2016 alkaen. Osin näin kävikin, mutta tämän viikon alusta kaikki entiset junavuorot ovat kulkeneet jälleen.

Junavuorot palvelevat Pohjois-Pirkanmaan kuntia, erityisesti Mänttä-Vilppulaa. Junat saatiin liikenteeseen pitkälti Pirkanmaan demarikansanedustajien voimin ja vauhdittamana. Junavuorojen lakkauttamista perusteltiin niiden kannattamattomuudella vähäisten matkustajamäärien vuoksi.

Kun tieto Tampereen ja Keuruun välisen junayhteyden lakkauttamisesta levisi, junaa mainitulla välillä tarvitsevat ihmiset heräsivät puolustamaan tarvitsemiaan junavuoroja. Monet ottivat yhteyttä kansanedustajiin.

Viestit kertoivat, että asukkaiden mielestä Bernerin kaikkiaan kolmea junavuoroa koskeva lopettamispäätös perustui vääriin lähtökohtiin.

–  Tampere-Keuruu -yhteys on täällä (Pohjois-Pirkanmaalla) alueellinen runkoyhteys, jota paikallinen julkinen ym. liikenne ruokkii. Ajattelu, että kutsutakseilla ja muilla innovatiivisilla ratkaisuilla hoidetaan tämä lopetettava alueellinen nopea kaukoyhteys on järjetön. Sitten voi lopettaa muunkin julkisen liikenteen, ja työssäkäynti loppuu saletisti, eräässä kansanedustajille osoitetussa viestissä todettiin.

Kansanedustajat tutkimusmatkalle

Kansanedustajat Jukka Gustafsson, Sanna Marin, Ilmari Nurminen ja Pia Viitanen lähtivät reilu vuosi sitten syyskuun viimeisenä maanantaina aamuyöstä ajelemaan Mänttä-Vilppulaan. Vilppulan asemalla he tapasivat muun muassa kunnan päättäjiä ja matkustajia kuunnellakseen heidän mietteitään asiasta.

Lisäksi kansanedustajat matkustavat kello 6.40 lähtevällä junalla Tampereelle keskustellen kyseisen raideliikenteen säilyttämisen tarpeellisuudesta matkustajien kanssa. Tampereella juna oli tuntia myöhemmin kello 7.40. Juuri sopivasti, että työpaikoilleen suuntaavat ihmiset ehtivät töihinsä kello 8.00 tienoilla.

Aamujuna oli täynnä ihmisiä. Kansanedustajat haastattelivat osan matkustajista ja jakoivat kortteja, joihin matkustajat kirjoittivat mielipiteensä junavuoroista.

– Kuljen junalla Juupajoelta Tampereelle. Työpäivä kestää 10,5 tuntia. Jos joudun vaihtamaan bussiin, työpäiväni kestää sen jälkeen yli 14 tuntia!  Mietipä sitä, Paula Juupajoelta kirjoitti korttiinsa.

Opiskelijatkin tarvitsivat ja tarvitsevat junavuoroja. Ne mahdollistavat niin lukiolaisten kuin ammattikoululaistenkin koulunkäynnin kotoa käsin. Tämä taas säästää yhteiskunnan kustannuksia esimerkiksi vähäisenpinä asumistukina. Lisäksi monilla opiskelu saattaa olla sujuvampaa vanhempien valvonnassa.

Kirjallinen kysymys

Kansanedustajanelikko teki matkansa jälkeen viime vuonna syyskuun 29. päivä  asiasta eduskunnassa kirjallisen kysymyksen, jossa todettiin, että hallituksen raideliikennettä koskevat suunnitelmat uhkaavat Tampere-Keuruu -yhteyttä ja kohdistuvat Tampere, Orivesi, Juupajoki, Mänttä-Vilppula – akseliin. Kansanedustajien mielestä hallituksen suunnitelmat heikensivät merkittävästi ihmisten päivittäistä liikkumista. Lisäksi he katsoivat, että korvaavien yhteyksien järjestäminen bussiliikenteellä, mitä hallitus kaavaili, ei täytä junavuorojen jättämää aukkoa liikenteellisesti.

– Muutos heikentää alueiden vetovoimaa. Alueiden menestys ja taloudellinen kasvu edellyttävät toimivia liikenneyhteyksiä ja julkista liikennettä. Raideliikenne on tärkeä osa kokonaisuutta. Se sujuvoittaa merkittävästi ihmisten pääsyä työpaikoille, kouluun ja ikäihmisten yhteydenpitoa sukulaisiin.

– Yhteyttä käyttävät työmatkalaiset ja opiskelijat ovat järkyttyneitä yhteyksien heikentymisestä. Junalla matkustaminen on nopeampaa ja halvempaa ja mahdollistaa sujuvan liikkumisen ja asumisen reitin varrella, kansanedustajat totesivat.

Kansanedustajien kysymys kuului, aikooko hallitus muuttaa raideliikenteen leikkaussuunnitelmiaan ja turvata Pirkanmaalle tärkeän Tampere-Keuruu junayhteyden myös jatkossa?

Voittoisa taistelu

Demarikansanedustajien ponnistelut eivät valuneet hukkaan. Kuluvan vuoden alkupuolella liikenneministeri Berner päätti lakkauttaa Tampere- Keuruu -väliltä vain päivävuoron. Työmatkalaisten ja opiskelijoiden käyttämät aamu- ja iltavuoro säilytettiin.

Joulukuuun alussa, ikäänkuin joululahjana Tampere-Keuruu-Tampere -junavuoroja tarvitseville ihmisille, kaikki vuorot on palautettu ennalleen eli kolme edestakaista vuoroa päivittäin.

Demarikansanedustajien työ junayhteyksien parantamiseksi sen sijaan jatkuu. He esittävät ensi vuoden budjettiin lisättäväksi Tampere-Helsinki nopean junayhteyden valmistelun aloittamista. Kansanedustajien mielestä  nopea junayhteys on tärkeä Suomen kasvun ja elinvoimaisuuden näkökulmasta, mutta sillä laajennetaan myös työssäkäyntialuetta Helsinki-Tampere -välillä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE