Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Karu arvio Sipilän hallituksen käräjäoikeusuudistuksesta, jopa oikeusturva vaarassa – suomalaisen matka käräjäoikeuteen piteni 23,3 km:iin

Oulun käräjäoikeus.

Vuoden 2019 alussa voimaan tullut Sipilän (kesk.) hallituksen käräjäoikeusuudistus ei ole maantieteellisesti optimaalinen ja siksi osalla kansalaisia välimatka lähimpään käräjäoikeuteen pidentyy tarpeettomasti vaarantaen ääritapauksissa jopa heidän oikeusturvan, osoittaa Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus.

Demokraatti

Demokraatti

Tutkimustietoa hyödynnetään suurissa rakennemuutoksissa vähän. Tuore käräjäoikeusuudistus on tutkimuksen mukaan hyvä esimerkki tästä.

Käräjäoikeusuudistuksen seurauksena etäisyys lähimpään käräjäoikeuteen pidentyy tarpeettomasti lähes 80 000 asukkaalla, mikä vastaa noin 1,5 prosenttia Suomen väkiluvusta. Käräjäoikeuden tarpeeton etääntyminen johtuu siitä, että uudistuksessa ei ole pyritty maantieteellisesti optimaaliseen käräjäoikeusverkostoon, jossa kansalaisten etäisyyttä käräjäoikeuksiin pyrittäisiin minimoimaan.

Uudistuksessa keskietäisyys lähimpään käräjäoikeuteen pidentyi keskimäärin 6,2 kilometriä jokaisella suomalaisella. Keskimääräinen etäisyys lähimpään käräjäoikeuteen on nyt noin 23,3 kilometriä.

– Huolestuttavaa uudistuksessa on lisäksi se, että käräjäoikeuksien toimipaikkojen lakkauttamisen takia noin 23 000 asukkaalla matka lähimpään käräjäoikeuden toimipaikkaan ylittää yli 80 kilometriä, joka on muun muassa päivittäisen työssäkäyntialueen raja työttömille, tutkijatohtori Olli Lehtonen ja tutkijatohtori Mika Sutela toteavat.

“Saatavuus ja saavutettavuus ovat kaksi eri asiaa.”

Käräjäoikeuksien toimipaikkojen määrä vähenee uudistuksessa 57:stä 36:een, kun kansliat ja istuntopaikat otetaan huomioon. Käräjäoikeusuudistuksen yhtenä päätavoitteena on vahvistaa käräjäoikeusverkoston rakennetta niin, että oikeusturvan saatavuus ja lainkäytön laatu voidaan muuttuvassa toimintaympäristössä turvata myös tulevaisuudessa.

Uudistuksessa on pyrkimyksenä luoda toiminnallisesti tehokas ja maantieteellisesti riittävän kattava toimipaikkaverkko. Ajatuksena on vahvistaa käräjäoikeuksien toimintakykyä muodostamalla hallinnollisesti suurempia yksiköitä, joissa työmäärä ja henkilöresurssit sekä osaaminen voidaan käräjäoikeuksissa jakaa nykyistä tehokkaammin ja tasaisemmin.

– Saatavuus ja saavutettavuus ovat kaksi eri asiaa. Vaikka esimerkiksi oikeudelliset palvelut olisivatkin hyvin saatavilla, ne eivät välttämättä ole helposti saavutettavissa, tutkijat huomauttavat tiedotteessaan.

Heidän mukaansa uudistuksen eduksi on laskettava, että uudistuksen tavoite paranee vuoteen 2040 mennessä, jos aluekehitys ei poikkea merkittävästi ennustetuista kehitystrendeistä. Tämä tarkoittaa sitä, että käräjäoikeudet sijoittuvat uudistuksessa niille alueille, joiden väkiluvun ennakoidaan kasvavan. Näin ennakoitu aluekehitys parantaa käräjäoikeusverkoston maantieteellistä rakennetta saavutettavuuden näkökulmasta. Tästä näkökulmasta käräjäoikeusuudistusta voidaankin pitää onnistuneena.

Maantieteellisen kattavuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta käräjäoikeusverkoston supistamiselle alle 20 toimipaikkaiseksi, ei löytynyt perusteita, jos keskietäisyydet lähimpään käräjäoikeuteen halutaan säilyttää kohtuullisina. Kohtuullinen keskimääräinen etäisyys 20 toimipaikan käräjäoikeusverkostossa on noin 33 kilometriä.

Uudistuksesta hyötyjiä selvästi vähemmän kuin häviäjiä.

Maantieteellisen kattavuuden vertailun perusteella erityisesti Itä- ja Keski-Suomessa on seutukuntia, joissa uudistuksessa menetettiin käräjäoikeuden toimipaikka. Muun muassa Ylä-Savon ja Pieksämäen seutukunnat sekä laajat alueet Keski- ja Etelä-Pohjanmaan maakunnista ovat uudistuksessa niitä alueita, joissa etäisyydet lähimpään käräjäoikeuteen kasvavat eniten.

Uudistuksen hyötyjiä ovat muun muassa Pielisen Karjalan, Porvoon ja Tammisaaren seutukunnat. Käräjäoikeusuudistuksesta hyötyjiä on selvästi vähemmän kuin niitä, joilla etäisyys lähimpään käräjäoikeuteen pidentyy.

Uudistuksen perusteluissa korostetaan käräjäoikeusverkoston maantieteellistä kattavuutta ja istuntopaikkojen kohtuullista saavutettavuutta, mutta näitä ei ole perusteluissa määritetty tarkemmin. Uudistuksesta puuttuvat kriteerit, jotka tarkasti määrittäisivät käräjäoikeusverkoston maantieteellisen kattavuuden ja lähimmän käräjäoikeuden toimipaikan kohtuullisen saavutettavuuden, ja näin muodostaisivat perustan uudistuksen suunnittelulle ja toteuttamiselle.

Tutkijoiden mukaan analyyttisen otteen puuttuessa käräjäoikeusuudistuksen valmistelua ei ole ohjannut tutkimustieto, vaikka sen hyödyntäminen parantaisi päätöksenteon laatua ja objektiivisuutta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE