Urheilukolumni

Kauko-Aatos Leväaho

Kirjoittaja on Demokraatin urheilukolumnisti.

Kauko-Aatos Leväaho: Helsingin jäähalli on tärkeä!

Usko, toivo ja rakkaus Suomen huippu-­urheilun taivaalla on saanut vastakaikua. Pilkahduksia välähtää enemmän kuin taloutemme tunnelissa. Suomi on pieni, mutta sisukas maa.

Wilma Murron nuorten seiväs-­ME 471 sykähdytti. Sitten Petra Ollin painin Euroopan mestaruus ja voitto maailmanmestarista lisäsi itseluottamustamme. Latumittelöissä Matti Heikkinen mc-
osakisan voittaja, Krista Pärmäkoski bodiumilla. Peetu Piiroinen maailmanmestari, Enni Rukajärvi tuplasti korokkeella MM-­lautailussa. Kaisa Mäkäräinen ampumahiihti kahden mc-osakisan voittajaksi.

***

Aivan superkehuun on aihetta, kun Eva Wahlström puolusti taidokkaasti nyrkkeilyn maailmanmestaruuttaan ja Edis Tatli, joka kyllä kaipaa terävyyttä enemmän iskuihinsa, piti hallussaan Euroopanmestaruusvyön.

Pekka Mäki ja Evan valmentaja Risto Meronen tekevät tuloksellista työtä lajin parissa. Kun Espoon Metro­areenassa seurasi kamppailuja, niin vaikka urheilumenestystä tulikin, niin ammottavan tyhjät tuolirivit antoivat huoleen aihetta.

Mitä paremmin nyrkkeilijät menestyvät kehässä, niin sen myötä myös palkkiot kasvavat. Vaikka nytkin oli kyseessä kaksi mestaruusottelua, niinpääsylipputulot tuskin riittivät ottelijoiden palkkioihin.

Ehkä myös ottelupaikan syrjäisellä sijainnilla oli osansa yleisökatoon. Myös illan vatuloidun pitkäpiimäisellä ja värittömällä esiottelulistalla oli vaikutuksensa. Tilaisuus päättyi vasta puolen yön jälkeen. Lisäksi myös uusia promoottoreita on tullut apajille.

Toivottavasti Pekka Mäen toimintojen takana on riittävästi talousviisautta.

***

Maailmalla pieni, mutta meillä suuri jääkiekko on hoitanut lähinnä Kalervo Kummolan lobbauksella maahamme jo yli 200 jäähallia. Nämäkään eivät ole kylliksi, sillä nuorisomme kaipaa yhäkin jääpintaa lisää railakkaalle lajilleen.

SM-­liigan runkosarjan voittaja Helsingin IFK haluaa tarpoa Hjallis Harkimon jalanjälkiä luomalla pääkaupungin paraatipaikalle oman bisnesrakennuksen. HIFK pyrki aikanaan ostamaan nykyisen kotinsa Helsingin jäähallin kaupungilta. Halli ei ollut myynnissä.

HIFK:n hanke on kannatettava. Kuitenkin sen ympyröihin on tullut kummallisuuksia sen jälkeen, kun luonnonkaunis Mäntymäki ei ollutkaan käytettävissä. Nyt HIFK-­hallia jotkut ajavat nykyisen hallin paikalle purkamalla vanhan.

Museovirasto ja järkisyyt ovat valppaina. Ei pureta. Ja miksi purettaisiin toimiva laitos, jota tarvitaan jatkossakin kipeästi moniin eri tilaisuuksiin. Eikä vähiten kaupunkilaisten mahdollisuuksiin muun Euroopan tavoin hoitaa kuntoaan yleisöluistelulla.

Vaikuttaa kuin meillä Helsingissä elettäisiin ökyrikkauden aikaa. Karvaita muistoja on runsaasti.

Eduskunnan Heimola­taloa ei enää ole. Ei myöskään Veljeshovia, ei Kestikartanoa, ei Brondaa, ei Kino­palatsin vanhaa miljöötä, ei Mannerheimintien alkupään vankkoja kivitaloja eikä Wulffin kulmastakaan ole jäljellä muuta kuin Potemkinin kulissi. Skohan kulmakin korvattiin rumalla Makkaratalolla. Olympiastadionin purkuehdotus saatiin sentään torjuttua.

Kun uusia rakennetaan, niin eivät ne aina ole kultakaivoksia. Esimerkkeinä Pasilan ja Espoon jäähallit.

***

HIFK:n hallille löytyy avaran Suomen Helsingissä tilaa vaikkapa Uimastadionin ja Olympiastadionin katveesta tai Laakson kentältä. En kuitenkaan usko, että HIFKn ajatuksena olisi alun perin ollut nykyhallin purku, vaikka jotkut saattavatkin ajatella tätä purkuasiaa läheisen kilpailijan poisraivaamisella.

Nykyinen halli on toimiva ja sitä tulee ehostaa Jääkenttäsäätiön itsensä esittämällä tavalla tarpeen mukaan. En myöskään suosittele Messuhallin, nykyisen liikuntakeitaan Kisahallin, tilalle uutta monumenttia.

Muuten, milloin Helsinki saa pikaluistelulle, jääpallolle ja jalkapallolle nykyaikaa vastaavat kilpailupaikkansa!

***

Vaikka formulakuskin onkin oltava taidoiltaan primusluokkaa, niin kyllä insinöörit ovat vielä ratkaisevammassa roolissa. On yksitoikkoisen ikävystyttävää todeta yhden automerkin olevan ylivoimainen. TV-­kiinnostuskin vähenee tämän myötä.

Useat palloilusarjat ovat saamassa päätöksensä. Ja jalkapallo aloittaa pyörintänsä. Katselijoiden ja urheilufanien luppoaika on lyhyt.

Kauko-Aatos Leväaho

Kirjoittaja on Demokraatin urheilukolumnisti.

Urheilukolumni

WP_20170122_051

Latvala iloitsi Monte Carlossa: ”Olen huipputyytyväinen – heti kakkoseksi”

Uusien autojen kasterallin leima vaivasi rallitalleja MM-sarjan avauskisassa Monte Carlo -rallissa.

Sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella vaikeuksien uhriksi joutui Viron Ott Tänak. Hänen walesilaisen M-Sportin Fordinsa moottori ei mylvinyt normaalisti.

– En tiedä, meillä käy vain kaksi sylinteriä, sanoi Tänak 14. erikoiskokeen maalissa.

Hän yritti korjata ongelmaa ja sai 60 sekuntia aikasakkoa myöhästymisestä seuraavalle, Turinin huipun 1 604 metrin korkeudella ylittävälle ek:lle.

Tänakin korjaus ei onnistunut. Hän hävisi ek 15:llä Stephane Lefebvren pohja-aikaan lähes puolitoista minuuttia ja putosi kokonaistilanteessa kolmanneksi – Toytotan Jari-Matti Latvalan noustessa näin jo toiseksi 34,8 sekunnin erolla Tänakiin.

Kun rallin järjestäjä peruutti 16. erikoiskokeen, saman mikä ajettiin aamun avauksena, oli jäljellä rallista vain toistamiseen ajettava Turinin ylitys.

Syy peruutukseen oli liian suuri yleisömäärä. Osa katsojista oli valinnut liian vaarallisen katselupaikan.

Kilpailun kärjen päästessä maaliin alkoi lumisade kevyenä, mutta se muuttui aivan ennusteen mukaisesti tasaiseksi.

Viron Ott Tänakin pää painui, kun hänen autonsa moottori muuttui vain kaksisylinteriseksi. Siihen kaatui myös M-Sportin Fordien kaksoisvoitto.

Katseet kääntyivät rengasvalintoihin, jotka kuskit olivat valinneet Monacon satama-altaan laiturilla kuivassa mutta pilvisessä säässä.

Kilpailu huipentui kysymykseen, sataako Turinin huipulla niin paljon, että ajolinja menee umpeen ensimmäisen ajon viimeisen auton, kelinuottiautojen ja turva-autojen mentyä ja toisen ajokerran kärkiautojen välissä?

Vain Toyotan Juho Hännisellä oli autossaan mukana neljä nastatonta talvirengasta ja kaksi superpehmeää.

Latvala on puolestaan ainoa, jolla on mukana myös kaksi nastallista talvirengasta ja neljä superpehmeää.

Suomalaistallissa oli siis varauduttu lumisateeseen kaikkein varmimman päälle ja ennakoitu kelin äkillistä huononemista. Lumisateen yltyminen ei kuitenkaan enää muuttanut tuloslistaa enempää.

Ensimmäisinä liikkeellä olleet Thierry Neuville ja Juho Hänninen hyötyivät lähtöpaikastaan. Hänninen onnistui nappaamaan 3 powerstage-pistettä, kolmanneksi nopeimmalla ajollaan.

– Erittäin hyvältä tuntuu. Eikä vähiten siksi, että auto on kilpailukykyinen. Tämä on myös hyvä näpäytys niille, jotka sanoivat ettei onnistu, sanoi Hänninen maalissa.

– Tehty Suomessa, täräytti Latvala maalissa.

– Todella hyvä fiilis startata tällaisella tuloksella Toyotalla ja etenkin kun tietää, että tämä lähtee tehtaan ylimmästä johdosta. Volkswagenilla tämä meni vähän toisinpäin, ensin ajettiin tulosta ja vasta sitten johto kiinnostui meistä, Latvalan kakkoskuljettaja Miikka Anttila kiteytti tunnot tyytyväisenä.

– Tehty Suomessa, täräytti Latvala maalissa.

– Olen huipputyytyväinen. Viimeksi podiumilla Jyväskylässä. Heti kakkoseksi, ja auto ollut vain kahdeksan kuukautta käytössä, kommentoi Latvala ajoaan ja uutta työkaluaan.

Tällä viikolla Latvala matkustaa Japaniin Gazoo Racingin vuosijuhliin ja sitten ovatkin vuorossa Ruotsin rallin testit.

FIA:n tiedotustilaisuuden eturivissä istuivat ykkönen ja kakkonen, entiset tallitoverit Sebastien Ogier ja Latvala vierekkäin.

Ogier myönsikin hämmennyksen ja onnitteli tallia työstä ennen hänen mukaantuloa.

– Voittaa ei voi ilman hyvää autoa. Kiitos hyvän auton rakentamisesta ja työstä koko tiimille, sanoi Ogier kohteliaasti.

– On se hämmentävää, että tallissa tulee ihmisiä onnittelemaan, joita ei edes tunne. Mutta ei se ollut niin helppoa kuin miltä se ehkä näytti. Ei tässä kelissä, eikä tällä tuntumalla autoon, pyöritteli Ogier.

Ogier päätti loistavalla ajollaan myös tallipäällikkö Malcolm Wilsonin kuivan kauden, olla voittajatallin edustajana pressitilaisuudessa.

– Viime kerrasta on todella vierähtänyt viisi vuotta, vaikkei tunnu siltä. Silloin voittoon ajoi Walesissa Jari-Matti Latvala. Tästä on hyvä jatkaa, panostus kauteen on suuri. Jopa niin suuri, ettei ilman menestystä ole mahdollisuutta jatkaa näin enää vuonna 2018, sanoi Wilson viitaten asemaansa yksityisenä merkkimestaruudesta ajavana tallina ilman tehtaan suoraa tukea.

Jyväskylän viimeisin voittaja, Citroenin Kris Meeke oli jälleen, vielä siirtymätaipaleellakin. epäonninen lauantai-iltana. Hän kolaroi toisen ajoneuvon kanssa, oikean takapyörän ripustus rikkoontui ja hänen oli keskeytettävä.

Kolarissa ei tullut henkilövahinkoja, mutta Meeken kisa päättyi. Citroen menetti merkkipisteet, koska ralli2-sääntö ei ole voimassa enää sunnuntaille, päätöspäivälle. Näin tallin ainoaksi valopilkuksi ja merkkipaaluksi kisasta jäi Lefebvren ja uuden auton ensimmäinen pohja-aika rallin MM-sarjassa.

Mäkinen loisti pilvisessä Monacossa

Puuppolan ihmeen toteuttanut Tommi Mäkinen oli loiste muutoin harmaassa, märässä Monacossa.

– Kyllä kyse on luottamuksesta toinen toiseensa. Olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta, kiteytti Mäkinen suhteensa autojätti Toyotan pääjohtajaan Akido Toyodaan.

– Tyytyväinen pitää olla. Ja olen ylpeä tästä suorituksesta. Emme odottaneet mitään, kun tulimme tänne. Mutta kyllä Juhon kolmossija ensimmäisenä iltana ja sitten perjantaiaamun nopein väliaika osoittivat, että olemme saavuttaneet päämäärämme, ainakin osittain, tiivisti Mäkinen ennakko-odotukset.

– Jari-Matti sitten vielä ajoi loistavasti ja vielä autolla, jossa oli sähkövika. On ihan hirveää ajaa takaraivossa tunne, että jos sammuu, ja näissä oloissa. Jari-Matti kesti paineen loistavasti, kertoi Mäkinen.

– Oltiin opettelemassa täällä. Nopeasti huomattiin, että autossakin on potentiaalia.

Mäkinen kertoi, että Puuppolassa rakennettiin tiimiä ja tiimityöskentely saatiin toimimaan.

– Annettiin vastuita rakentaa oma alue sellaisiksi kuin haluttiin. Samalla henkilöt hitsautuivat työskentelemään tiiminä ja tiedonkulku tuli samalla nopeaksi. Isossa organisaatiossa tämä ei välttämättä olisi voinut olla mahdollista, kuvaili Mäkinen.

Toyotan rallipäälliköllä Tommi Mäkisellä oli jälleen aihetta riemuun Monacossa. Ensimmäinen kilpailu hiljensi hankkeen epäilijät. (Kuvat: Pertti Knuuttila)

Mäkinen paljasti Toyotalle käyvän Volkswagenin mukaantulo MM-sarjaan, vaikka yksityisesti.

– Siitä oli tänään puhetta tiimipäälliköiden kokouksessa. Ymmärrän kyllä vastahankaisuuden sääntöpoikkeusta kohtaan. Toiset tekevät kaiken sääntöjen mukaan ja maksavat maksut, sitten tullaan ulkopuolelta ajamaan vain osa kisoista, mutta ehkä siinä olisi sitten alempi kynnys VW:lla palata takaisin MM-sarjaan, jos se nyt olisi heille vielä mahdollista vuokraamalla vehkeet loppukaudeksi, hän kertoi.

Mäkinen ei paljon jaksanut muistella puolentoista vuoden takaista aikaa, jolloin hankkeen kivittäjiä, asiantuntijoita löytyi kommentoimaan hanketta lähes kaikissa alan julkaisuissa.

– Eikös se ole sanonta, ettei kukaan ole profeetta omalla maallaan. Tieto kulkee nykyään niin nopeasti, että kaikki sanomiset leviävät – ja onhan toki kaikilla oikeus mielipiteisiin, hän kuittasi.

– Olen luottavainen, että nykyinen sääntökirja ja meidän esimerkkimme kannustaa muitakin tulemaan mukaan MM-sarjaan. Eihän tämä mitään tähtitiedettä ole. Periaatteessa samojen komponenttien kokoonpanosta on enemmänkin kyse. Lisää merkkejä varmistaisi mielenkiintoisia kisoja. VW teki samoin kuin me. Ja heidänkin hanke arvioitiin epäonnistumaan. Itse olin eri mieltä jo silloin. Ja kuten nähtiin, heti mestaruuteen, Mäkinen sanoi.

Rallin kokenut monitoimimies Lasse Lampi suitsutti niin ikään Mäkisen rohkeudelle ja johtajuudelle.

– Kannattaako näihin lähteä, jos ei usko. Kyllä Mäkinen on jätkä, kun uskoi. Tämä kilpuri on tehty Suomessa. Pitäisi olla tyytyväinen Jyväskylässä. Ja pitäisi olla ylpeitä koko Suomessa. Toistasataa on töissä Puuppolassa, alihankkijaverkosto on suuri Suomessakin, sanoi Lampi.

– Tämä menestys nyt täällä on tärkeää koko tiimille. Jos on jäänyt nukkumatta – nyt kaikki tietävät, ettei se ole ollut turhaa. Ja nyt siihen on hetki aikaakin, Lampi päätti.

Myhäilevät miehet sivummalla Monacon maalissa. Taustavoima Lasse Lampi ja operatiivinen johtaja Lauri Riipinen – miehet, jotka luovat Suomeen ja Puuppolaan ralliauton, WRC:n rakentamisen kulttuuria.

Toyotan Gazoo Racingin WRC-tiimin operatiivinen johtaja Lauri Riipinen on pitänyt lankoja käsissään moneen suuntaan.

– Tuossa oli jo joulun alla päivä, jolloin yhtaikaa aika monta asiaa meni päällekkäin. Silloin piti kysyä aina soittajalta aluksi, mistä maasta soitat.

– Ensiksi oli kaksi testausta menossa Suomessa ja ulkomailla, autoja rakennettiin Puupolassa, FIA:n luokitukset olivat menossa Puuppolassa, matkavehkeiden testaus Hollannissa, ralleissa käytettävän varikkorakennelman koepystytys Puolassa, kertoi Riipinen, joka edusti tallia myös tiimipäälliköiden pressissä Monacossa rallin avauspäivänä.

– Maanantaina alkaa merikonttien lastaus Meksikoa varten. Ja liikkeelle ne lähtevät ensi viikolla. Kilpa-autot menevät myöhemmin lentorahtina, aikataulutti Riipinen.

WP_20170122_051

Urheilukolumni

WP_20170120_041

Monten päivän draama odotutti viimeiselle erikoiskokeelle – Latvala jatkaa hienoa taisteluaan jo kolmantena

Kilpailun johtoon siirtyi hallitseva mestari Sebastien Ogier, kun päivän viimeiselle erikoiskokeelle 51 sekunnin johdossa startannut Thierry Neuville kärsi vasemman takarenkaan rikkoutumisen ja samalla vioitti saman kulman jousitusta.

– Sorry Thierrylle, hän oli tekemässä hyvää työtä ja piti loistavaa vauhtia. Meillä on ollut viikonloppuna onnea ja täällä pieni virhe myös, osuin penkkaan jälleen, Ogier kuittasi johtopaikan viimeisen erkoiskokeen maalissa.

Neuville tuli vielä illan viimeiseen huoltoon, mutta jo yli puolituntia Ogierille hävinneenä.

M-Sportin Fordeilla on nyt kaksoisjohto ennen viimeistä päivää. Viron Ott Tänak on toisena 47,1 sekunnin päässä.

Toyotan Jari-Matti Latvala nousi Neuvillen keskeytettyä jo kolmanneksi (+2.20,6). Niskaan jo hengittäeellä Hyundain Dani Sordolla oli myös ongelmia päivän viimeisellä ek:lla, ja ero kasvoi yli minuutilla suomalaisen hyväksi. Ohjaustehostin ongelmasta kärsinyt espanjalainen menetti samalla sijoituksensa Graig Breenille.

Latvalan päivän sijoitukset olivat 8. – 4. – 3. – 6. ja 3. Sarjaa voi pitää kelpo suorituksena ja mikä tärkeintä: Latvala on jo kiinni podiumissa. Vain harva uskoi tähän mahdollisuuteen Toytotan paluukisassa rallin MM-sarjaan.

– Olen melko tyytyväinen aikaani, mutta näyttää, että Elfyn Evans lentää, sanoi Latvala vaatimattomasti viimeisen ek:n maalissa ja viittasi D-Mackin renkailla ja M-Sportin Fordilla ajavaan walesilaiseen, joka paukutti lauantaina peräti kaksi pohja-aikaa.

– Turinilla tulee olemaan vaikea olosuhde huomenna, huikkasi Latvala vielä ennen viimeistä huoltoa ennen siirtymää Monacoon yötauolle.

Viimeisellä erikoiskokeella myös Juho Hänninen kärsi rengasrikon, pysähtyi ja vaihtoi renkaan ja jatkaa kilpailua huomenna.

– Kyllä siinä nuotissa olisi pitänyt olla aiempi huomio. Nyt vain oli niin älyttömän liukasta, kertasi Hänninen vielä perjantaista suistumistaan.

– Näin heti, että iskarin yläkorva oli poikki. Ei siinä ollut enää mitään tehtävissä, hän sanoi.

– Turinia en ole tuohon suuntaan koskaan ajanut. Siellä on oltava huomenna hereillä. Autossa ei ole ollut yllätyksiä, kaikki on toiminut. Asetuksia ei muuteltu, Hänninen kertoi.

Näin heti, että iskarin yläkorva oli poikki. Ei siinä ollut enää mitään tehtävissä.

Monte Carlo rallin kolmas kilpailupäivä sujui auringon paisteessa, ilman sateita ja jo aiemmin sataneen lumen sulattelussa.

Seesteisiä olivat myös tapahtumat vuoristoteillä – pois lukien päivän viimeinen ek, jolla tulosluottelo laitettiin uusiksi. Aivan kuin kaikki olisivat valmistautuneet säilyttämään asemansa, ja vetäessään hieman henkeä ennen päätöspäivää sekä kahta legendaarisen Turinin huipun ylitystä.

Sääennusteet ovat luvanneet rannikolle sadetta, meri-Alpeille lumisadetta ja olipa lumen merkki myös Korsikalla.

Suurin yllätys rallikauden avauksessa on ehdottomasti Citroenin vaisu ensi-ilta uudella C3 WRC:lla.

Viime kauden MM-sarjan väliin jättäneen tallin odotettiin olevan valmiimpi uuteen kauteen, uusilla autoilla ja uusilla säännöillä.

Kris Meeken murheet jatkuivat myös lauantaina, kun auto pysähtyi mekaanisen vian vuoksi aamun toiselle erikoiskokeelle. Myös tallitoveri Stephane Lefebvre lähti päivään ralli2-säännön turvin. Tallin vanhalla WRC:lla kilpaileva Irlannin Graig Breen on tallin ainoa valopilkku sijalla neljä.

– Ajamme testiä nyt. Tästä kisasta on vain päästävä läpi ja keskityttävä seuraavaan kisaan, Meeke päivitti tilanteen ennen päivän erikoiskoetta.

Belgian Thierry Neuville lipesi päivän viimeisellä erikoiskokeella ja putosi yli puoli tuntia kärjestä. Sebastien Ogier nappasi johtopaikan. (Kuvat: Pertti Knuuttila)

Dani Sordo jatkoi lauantaina Jari-Matti Latvalan takaa-ajoa hyökkäävällä ajolla. Montessa voi leikata rajusti, kun keli alhaalla ja aurinkoisilla rinteillä on täysin kuiva ja jäätön.

Punkaharjun Juho Hänninen ja kartturi Kaj Lindström jatkoivat kisaansa lauantaina ralli2-säännön turvin. Ajamalla Toyotalle tärkeitä merkkimestaruuspisteitä. Yleiskilpailussa kaksikko on jo yli puolen tunnin päässä kärjestä.

WP_20170120_041

Urheilukolumni

Monten draamaa: Latvala jatkaa lauantaihin kelpo asemissa – Hänninen lipesi ulos ja auto jäi mahastaan kiinni

Puuppolan Toyotan ensiaskeleet sujuivat yskähtelyistä huolimatta hienosti. Ensimmäisen täyden kisapäivän ja kahdeksan ek:n jälkeen Jari-Matti Latvala on neljäs, 2.09 minuuttia kilpailua johtavan Hundain belgialaisen Thierry Neuvillen perässä. Välissä sijat jakavat M-Sportin Ford-kaksikko, toisena Sebastien Ogier 45,1 kärkeen ja hänestä vain 0,3 sekunnin päässä Viron Ott Tänak.

Latvalan aamu alkoi kuntoilulla. Yaris ei suostunut käynnistymään parc ferme -hallista, vaan kaksikko joutui työntämään auton ulos alueelta. Onneksi tässäkin on sääntömuutos tullut miehistöjen avuksi, matkaa autojen yöpymisalueelta aamun ensimmäiseen huoltoon kun oli puoli kilometriä. Siitä kaksikko tuskin olisi vanhojen sääntöjen aikana enää selvinnyt. Nyt huollosta saapui hinausapu, joka kiskoi Yariksen huoltoon herätettäväksi.

Ja päivän viimeisellä pätkällä Latvala spinnasi kaksi kertaa.

– Siinä meni aikaa. Ja ne olivat peililiukkaalla molemmat. Ja on nyt vain opittava. Vanhassa WRC:ssa ei ollut aktiivista keskilukkoa. Vaikka vetäisi käsijarrusta, niin etupään veto jäi päälle. Nyt on oltava tarkkana, koska keskilukko helposti vie vedon etupäältä ja silloin vaikeudet alkavat, Latvala selvitti.

– Ja kun sitten päivää ovat vaikeuttaneet vielä aamusta asti polttoaineen syöttöongelmat – voi olla tyytyväinen, että on täällä, kuittasi Jari-Matti.

Tulevaa taktiikkaa Latvala raotti hieman.

– Ajamalla en pysty nousemaan. Tasaisesti ajaen jatkan maaliin.

Toyotan Juho Hännisen aamun lenkki sujui hyvin, ennen lenkin viimeisen ek:n alastuloa. Auto lipesi liukkaalla nelosvaihteella ajettavassa mutkassa, ulosajo ja tukivarsi poikki, eikä paikalla ollut riittävästi katsojia työntämään mahastaan kiinni jäänyttä autoa takaisin tielle. Neljän ek:n jälkeen hän oli edelleen mainiosti kolmantena, 45,3 sekunnin päässä johtopaikasta.

Onneksi auto saadaan harsittua kasaan ja Hänninen pääsee jatkamaan ralli2-säännön turvin huomenna kilpailua. Aiemmin Monte on ollut ainoa MM-ralli, jossa tämä sääntö ei ole ollut voimassa.

Ennakkosuosikeista Citroenin Kris Meeke joutui myös keskeyttämään liukkauden yllätettyä pohjois-irlantilaisen ja auton jousitus hajosi.

Lauantaina ajetaan 121 erikoiskoekilometriä Alpeilla, ennen illan pitkää siirtymää kohti Monacoa ja Sunnutain lenkkiä Meri-Alpeilla.

Urheilukolumni

RALLYE WRC MONTE CARLO

LKS 20170120 Finnish driver Juho Hanninen and Finnish co-driver Kaj Lindstrom take the start of the 85th Rallye of Monte-Carlo on January 19, 2017 / AFP PHOTO / Yann COATSALIOU - LEHTIKUVA / AFP

Suru hiipi MM-rallin avaukseen – katsoja menehtyi Monte Carlossa

Punkaharjulainen Juho Hänninen, kartturinaan Kaj Lindström, rappasi jo perjantain puolelle venyneessä MM-rallin avauksessa kolmanneksi.

Kisan toinen erikoiskoe oli Hänniselle avausveto, sillä hän ei ehtinyt startata kisan ensimmäiselle erikoiskokeelle, koska se keskeytettiin ja sittemmin peruutettiin.

Tämä oli seurausta siitä, että uusiseelantilainen Hayden Paddon liukui hiljaisessa vauhdissa päin tien seinämää. Huonoksi onneksi Paddonin Hyundain ja seinämän väliin jäi ilmeisesti kameraa uhkarohkeaan paikkaan – ulkokurviin – asettamassa ollut henkilö, joka menehtyi vammoihinsa.

Näistä surkeista tapahtumista johtuen kilpailun aikataulu venyi.

Kaiken kukkuraksi Hänniselle oli annettu virheellinen lähtöaika erikoiskokeelle kaksi.

Hänninen jäi kilpailua johtavalle Hyundain Thierry Neuvillelle 15,0 sekuntia ja kisan kakkoselle M-Sportin Sebastien Ogierille 7,2 sekuntia.

Juho Hänninen rappasi perjantain puolelle venyneessä kisassa kolmanneksi.

Toyotan testikuljettajan paikalta elämänsä ensimmäisen, koko kauden WRC-kuskin sopimuksen tehneen Hännisen niskaan hengittää 0,8 sekunnin päässä Citroenin Kris Meeke ja 4,4 sekuntia takana, viidentenä, Viron Ott Tänak.

Toyotan jäsentenvälisessä nopeusselvittelyssä Hänninen pesi Jari-Matti Latvalan peräti 13,6 sekunnilla.

– Tulin erittäin, erittäin varovasti, Latvala kommentoi pätkän maalissa.

– Mutta ero kärkeen kyllä tuntuu suurelta, hän jatkoi.

Hännisen tuloksesta tekee erityisen – ”kohtuullisesta avauksen”, kuten mies itse sanoi – se, että hän joutui odottamaan lähtöviivalla puoli tuntia, jolloin kaikki paikat kylmenivät.

– Tiedän, että auto on nopea. Se miehestä kiinni nyt, kuittasi Hänninen rykäisynsä ennen siirtymistä yötauolle.

RALLYE WRC MONTE CARLO

LKS 20170120 Finnish driver Juho Hanninen and Finnish co-driver Kaj Lindstrom take the start of the 85th Rallye of Monte-Carlo on January 19, 2017 / AFP PHOTO / Yann COATSALIOU - LEHTIKUVA / AFP

Urheilukolumni

latvala

”Julmettu urakka” – rallilegenda joutui taas vääntämään rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran

Rallilegenda, Toyotan tiimipäällikkö Tommi Mäkinen avautui Monacon lehdistötilaisuudessa tiiminsä saamista erivapauksista eli ”waivereista”, jotka Toyta oli saanut kansainväliseltä autourheiluliitolta FIA:lta.

Hän väänsi rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran – asiasta. Mäkisen mukaan erivapaudet koskevat iskunvaimentimia ja imuventtiilejä.

– On totta, että niitä on kaksi – täysin merkityksettömiä. Eri insinööreillä on eri näkemys pohjatasosta. Meidän pojat ottivat mitan toisesta kohdasta kuin FIA. Haluttiin, että muutetaan ja nippa nappa ehdittiin tehdä se tänne, Mäkinen kertoi torstaina.

Hän vakuutti, että Ruotsin ralliin mennessä asiat ovat kunnossa.

– Itse asiassa muutos parantaa autoamme, koska se laskee sen painopistettä. FIA ei halunnut kuitenkaan turvallisuusriskiä, koska lujuuslaskelmat on tehtävä uusiksi. FIA sanoi, ettei hosuta 12 millimetrin tai sentin takia, Mäkinen kertoi.

Muutos koski siis pohjantason mittaa iskunvaimentimen ylimpään kohtaan mitattuna. Toinen koski imuventtiliin valmistusmenetelmää, jossa oli venttiiliin valmistajalle tullut virhe.

– Venttiilit saa valmistaa kolmesta palasta, meidän imuventtiilit on tehty neljästä. Nyt jatkossa ne tehdään oikein, mutta sitä ei ehtinyt muuttaa tähän kilpailuun mennessä, Mäkinen selventää.

Ei ole pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

Hänen mukaansa FIA on antanut Toyotalle luvan tähän.

– Tämän ovat myös muut tallit allekirjoittaneet ja asia on sovittu, Mäkinen vahvisti.

Tallilla ei siis ole Mäkisen mukaan pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

– Kaiken kaikkiaan Toyota haluaa, että teemme hyvää yhteistyötä FIA:n kanssa päämääräämme pääsemiseksi. Se on aivan selvä juttu.

Kumpikin osapuoli kiitteli vielä eilen erikseen hyvästä yhteistyöstä.

– Mutta kyllä minä sanon, että on tämä ollut julmettu urakka. Ja vielä sääntöjäkin muutettiin viime tipassa. Sitä ei arvaa, paljonko yksi pieni muutos pöydän ääressä maksaa ja teettää työtä, ennen kuin uusi osa on valmis ja paikallaan autossa. Näitä muutoksia tuli aero-puolelle, Mäkinen avautui.

MM-rallikauden avaava Monte Carlon ralli alkaa myöhään tänään Suomen aikaa.

latvala