Kotimaa

Kaupan alan sopimus hyväksytty – PAMin Selin: ”Emme voi tulevaisuudessa olla liittokierroksella, jossa…”

Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2.3.2018 saavuttama neuvottelutulos kaupan alan työehtosopimuksesta on vahvistettu molempien liittojen hallinnoissa.

Ratkaisulla korotetaan työntekijöiden henkilökohtaisia palkkoja euromääräisesti. Kumpanakin sopimusvuotena kaikkien työntekijöiden kuukausipalkkaan tulee 42 euron korotus. Sopimus parantaa osa-aikaisten työntekijöiden asemaa ja määrittää yötyölle tarkemmat pelisäännöt. Työnantajien tavoitteet sunnuntaityökorvauksen ja -lisien leikkauksista eivät toteutuneet, PAM tiedottaa.

Uusi työehtosopimus on voimassa 1.2.2018-31.1.2020 ja se koskee noin 250 000 työntekijää ja esimiestä kaupan alalla.

– Poikkeuksellisista lähtökohdista huolimatta saimme aikaiseksi kohtuullisen kompromissin, jolla estettiin työnantajien sunnuntaityökorvauksiin kohdistamat heikennysesitykset ja muun muassa koeajan pidentyminen 6 kuukauteen. Lisäksi torjuimme heikennykset toimihenkilöiden työaikamääräyksiin. Työehtosopimuksen laadullisissa ja työntekijöiden hyvinvointia parantavissa tekstikysymyksissä saimme läpi jäsenillemme tärkeitä tavoitteita, PAMin puheenjohtaja Ann Selin kertoo.

– Palkankorotuksia voidaan pitää kohtuullisina, vaikka emme saavuttaneet tavoitteitamme. Odotan sopimuskauden aikana tapahtuvan palkkausjärjestelmän uudistamisen tuovan alan palkkaukseen kaivattua kehitystä, Selin toteaa.

”Sopimuskierros osoitti, että neuvottelukulttuuri vaatii uudistamista.”

Käytyjä työehtosopimusneuvotteluja Selin kuvaa vaikeiksi, vaikka neuvotteluilmapiiri pysyikin koko ajan rakentavana.

– Olimme valmiita kehittämään paikallista sopimista, mutta tämä neuvottelukierros vahvisti käsitystä siitä, että työnantajilla on tavoitteena kehittää sopimuksia enemminkin direktion suuntaan, Selin sanoo.

– Työehtoihin ja työntekijöihin toistuvasti kohdistuvien hyökkäyksien on loputtava. Tämä sopimuskierros osoitti, että neuvottelukulttuuri vaatii uudistamista. Emme voi tulevaisuudessa olla liittokierroksella, jossa kuitenkin työnantajien toiminta pyrkii noudattamaan keskitetyn palkkaratkaisun toimintatapoja, joista ne ovat itse ensimmäisinä irtisanoutuneet.

Kaupan alan sopimusratkaisu koskee kaupan työehtosopimuksen lisäksi kaupan ATK-toimihenkilöiden työehtosopimuspöytäkirjaa (jatkossa kaupan ICT-toimihenkilöiden työehtosopimuspöytäkirja), Hankkija-Maatalouden myyntihenkilöstön työehtosopimuspöytäkirjaa, varasto- ja kuljetusesimiesten työehtosopimusta sekä vähittäiskaupan esimiesten työehtosopimusta.

Kaupan liitto: Tasapainoinen ratkaisu.

Työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala Kaupan liitosta kuvaa neuvottelujen olleen hyvähenkiset.

– On todella positiivista, että pystyimme lopulta saavuttamaan tasapainoisen ratkaisun. Se sisältää useita alalle tärkeitä tekstimuutoksia, jotka liittyvät esimerkiksi työajan järjestämiseen. Palkkaratkaisussa huomioitiin erityisesti alan pienipalkkaisimmat, jotka ovat usein naismyyjiä. Heille euromääräinen palkankorotus on nyt suurempi kuin yleisen linjan mukainen prosenttikorotus olisi ollut, hän sanoo Kaupan liiton tiedotteessa.

– Lisäksi olemme saaneet PAMin kanssa käyntiin työn, jonka tavoitteena on saada työehtosopimus vastaamaan paremmin alan toimintaympäristön muutosta, joka on seurausta kiihtyvästä kansainvälisestä kilpailusta ja digitaalisesta kehityksestä, Lavikkala sanoo.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat