Uutiset

Kaupunginhallitus hyväksyi Tampereen asemanseudun jatkosuunnittelun periaatteet

Tampereen kaupunki
Tuleva ratikka kulkee läpi asemakeskuksen ja asemanseudun.
Tampereen kaupunki
Tuleva ratikka kulkee läpi asemakeskuksen ja asemanseudun.
Tampereen kaupunki
Tuleva ratikka kulkee läpi asemakeskuksen ja asemanseudun.

Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina asemanseudun kehittämisen linjaukset. Asemanseutu on Tampereen keskustan kehittämisen kannalta tärkein alue.

Asemanseutu muodostuu kolmesta osasta eli Kannen ja Areenan alueesta, Ratapihankadun pohjoisosasta sekä Asemakeskuksesta. Kannen ja Areenan alueelle rakennetaan 50 000 kerrosneliömetrin suuruinen monitoimiareena noin 13 000 katsojalle. Lisäksi kannelle tulee 70 000 kerrosneliötä toimisto-, liike-, hotelli- ja asuintilaa – 2000 työpaikkaa ja 700 asukasta.

Ratapihankadun pohjoisosaan rakennetaan 40 000 kerrosneliötä toimisto-, liike- ja asuintilaa. Niiden suojiin mahtuu 1 000 työpaikka ja 200 asukasta.

Asemakeskuksen ensimmäisten osien laajuudeksi tavoitellaan noin 200 000 kerrosneliötä. Tällöin alueelle voidaan rakentaa tilat 3 000 työpaikalle ja 2 500 asukkaalle sekä liikenne- ja palvelukeskus. Näiden alueiden osin ratapihan päälle ulottuva rakentaminen synnyttää kansikaupungin, joka yhdistää radan itä- ja länsipuoliset kaupunginosat.

Kaupungin ja valtion yhteinen hanke

Asemakeskus on valtakunnallinen liikennejärjestelmien kehittämishanke ja keskustan merkittävin kaupunkikehityshanke. Keskus palvelee kaikkia liikennemuotoja, ja se on useimpien kaupungissa ja kaupunkiseudulla tehtävien matkojen solmukohta.

Tampereen kaupunkiseudun ja valtion välisessä MAL- 2013-2015 aiesopimuksessa todetaan, että Tampereen rautatieaseman aluekokonaisuudesta muodostetaan valtion ja Tampereen kaupungin välinen yhteissuunnittelualue ja hanke. Vuosien 2016-2019 aiesopimuksen mukaan Tampereen kaupunki ja valtio kehittävät Tampereen asemakeskusta Suomen kasvukäytäväkeskuksena ja valtakunnallisena solmukohtana.

Asemakeskushankkeen johtoryhmään kuuluvat liikenne- ja viestintäministeriön, liikenneviraston, VR Yhtymä Oy:n, Senaatti-kiinteistöjen ja Tampereen kaupungin edustajat. Alueen suunnittelusta järjestettiin kilpailu vuonna 2014. Yleissuunnitelman pohjaratkaisun valinnan jälkeen ryhdyttiin valmistelemaan yleissuunnittelun käynnistämistä.

Hankkeen toteuttamiseksi tarvitaan myös maanalainen asemakaava Asemakeskuksen huolto- ja pysäköintiratkaisuja varten. Sen viitesuunnitelmaksi tehdään parhaillaan P-Hämpin laajennuksen yleissuunnitelmaa Finnpark Oy:n ja kaupungin yhteistyönä.

Alueen asemakaavoituksen ohjeena noudatetaan Pirkanmaan maakuntakaavaa ja Tampereen keskustan strategista osayleiskaavaa.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 46 Demokraatti
NYT LOPPUI JUOMINEN - Aiemmin nuoret ryyppäsivät Islannin kansallispäivänäkin
PÄÄTOIMITTAJALTA - Kun idoli paljastuu petturiksi
ANTTI HEIKKINEN - Menestyskirjailijalla on monta rautaa tulessa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat