Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Käyttö ja parkkeeraus jalkakäytävillä pitäisi kokonaan kieltää” – ärtymystä herättäneistä menopeleistä nyt kirjallinen kysymys

Tänä kesänä monien kaupunkien katukuvaan ilmestyneet sähköpotkulaudat ovat herättäneet vilkasta keskustelua – vastaan ja puolesta. Nyt niiden turvallisuudesta on tehty eduskunnassa kirjallinen kysymys. Asialla on kokoomuksen lääkäri-kansanedustaja Mia Laiho.

Demokraatti

Demokraatti

Kevyitä sähköajoneuvoja koskeva lainsäädäntö muuttui vuonna 2016. Niille asetettiin rajaksi maksimissaan 25 km/h nopeus ja 1 kW teho. Laihon mielestä ne ovat rinnastettavissa polkupyöriin.

– Sähköpotkulautojen käyttö ei vaadi minkään tasoista lupaa tai edes kypärän käyttöä, vaikka liikenteessä se kiihtyy maksiminopeuteensa paljon polkupyörää nopeammin, hän huomauttaa tiedotteessaan.

Laihon mukaan suurimman vaaran niiden käyttäjät aiheuttavat sivullisille, kuten näkövammaisille sekä lapsille ja vanhuksille. Sähköpotkulautojen käyttäjät telovat myös itseään.

– Sähköpotkulautojen vaarallisuus on näkynyt suoraan lisääntyneinä käynteinä päivystyksissä.

Mikä mahtaakaan olla niiden hiilijalanjälki?

Laihoa – kuten monia muitakin liikkujia – kaihertaa se, että lisäksi monet parkkeeraavat potkulautansa käytön jälkeen jopa keskelle katua.

Lisää aiheesta

– Siksi näkisin, että sähköpotkulautojen käyttö ja parkkeeraus jalkakäytävillä pitäisi kokonaan kieltää.

Hän painottaa, että kuten polkupyörillä, ei sähköpotkulaudoillakaan lain mukaan saa ajaa alkoholin vaikutuksen alaisena. Promilleraja puuttuu laista, joten poliisille jää ainoaksi keinoksi huomauttaa.

– Kevyille sähköajoneuvoille tulee asettaa lakiin promilleraja, jotta tankojuopumuksista voidaan rangaista ja saada niitä vähennettyä. Tankojuopumukset vaarantavat merkittävästi sekä sähköpotkulautailijan että sivullisten turvallisuuden.

Laiho kiinnittää kirjallisessa kysymyksessään huomiota myös sähköpotkulautojen ekologisuuteen. Laudat kestävät vuokrakäytössä joskus vain kuukauden, jolloin ne on korjattava uudella rungolla tai akulla. Ne ladataan öisin, jolloin palveluntarjoajayritys siirtelee niitä autolla paikasta toiseen.

– Mikä mahtaakaan olla niiden hiilijalanjälki, kun ne kuluttavat sähköä ja niitä käydään yksitellen keräämässä autolla pitkin kaupunkia?

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE