Politiikka

”Kela ei voi ottaa kantaa yksittäisen asiakkaan tapaukseen”

LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kela vastaa Demokraatissa 7.9. julkaistuun uutiseen kansanedustaja Satu Taavitsaisen Facebook-sivullaan esittämästä kysymyksestä: https://demokraatti.fi/kansanedustaja-kertoo-kipeasta-asiasta-en-ole-saanut-mistaan-rahaa-vuoteen-olen-nyt-aika-loppu-turta-en-jaksa-enempaa-itkettaa/

”Demokraatti uutisoi 7.9. kansanedustaja Satu Taavitsaisen viestistä, jossa hän kysyy, miksi Kela ei myönnä asiakkaalle sairauspäivärahaa tai toimeentulotukea. Kela ei voi ottaa kantaa yksittäisen asiakkaan tapaukseen.

Hoitavan lääkärin lausunto on tarpeen, kun potilaan hoidosta ja tutkimuksista vastaava lääkäri on sitä mieltä, että potilas on työkyvytön työhönsä lääketieteellisestä näkökulmasta. Asiantuntijalääkäri puolestaan arvioi asiakkaan työ- ja toimintakykyä hoitavan lääkärin lausunnon sisältämän näytön perusteella. Arviointi on osa päätöksen valmistelua ja perustuu lainsäädännön kriteereihin.

On todella ikävää, että Taavitsaisen käsitys Kelan toiminnasta on huono. Kelan asiakaspalvelu kartoittaa tarvittaessa asiakkaan elämäntilanteen ja neuvoo, mitä tukia tai palveluja hän voi hakea.”

Ilona Autti-Rämö
johtava ylilääkäri, Kela

Janne Nissinen
Itäisen työ- ja toimintakykykeskuksen päällikkö, Kela

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat