Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Kela-kyytien ongelmat aiheuttivat paljon porua – Kela vakuuttaa: Uskomme palvelun toimivan koko maassa viikon loppuun mennessä

Kela uskoo, että taksien Kela-kyydit toimivat koko maassa viikon loppuun mennessä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Kela kertoo edellyttävänsä, että taksimatkat ja puhelinpalvelu saadaan viipymättä toimimaan sopimuksissa sovitulla tavalla. Palveluntuottajat ovat Kelan saamien tietojen mukaan ryhtyneet välittömiin toimiin puutteiden korjaamiseksi.

Kela-kyydeissä ilmenneet ongelmat nousivat esiin maanantaina, kun niistä tiedottivat ainakin kokoomuksen, SDP:n sekä vasemmistoliiton kansanedustajia. Heidän mukaansa ongelmat ovat syntyneet kilpailutuksen epäselvyyksien johdosta ja ne tulivat esiin uuden taksilain astuttua voimaan viikonloppuna.

Hallituksen taksiuudistuksen myötä Kela-kyytejä on voitu heinäkuun alusta asti ajaa vain kilpailutuksen voittaneilla palveluntuottajilla, mikä on monin paikoin kriisiyttänyt kuljetusjärjestelmän, vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen kirjoitti.

Pekosen mukaan Kela-kuljetuksien kilpailutuksen vaikutuksista varoittelivat etukäteen erityisesti taksiyrittäjät, jotka ovat pitäneet uusien palveluntuottajien sopimusehtoja monin paikoin kohtuuttomina. Hän nostaa esiin, miten Kela-kuljetuksien ajamisen on katsottu muuttuneen jopa kokonaan kannattamattomaksi.

Kela korostaa, että valtaosassa Suomea järjestäminen on sujuneet odotetusti.

Kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra puolestaan nosti esiin, miten Kela kilpailutti taksiliikenteen kolme kuukautta ennen uuden taksilain voimaantuloa. Samalla muutettiin palvelun ehtoja, muun muassa paluukyytien osalta.

Lisää aiheesta

– Kilpailutus tehtiin monta kuukautta ennen uuden liikennepalvelulain voimaantuloa. Voi kysyä, onko koko uuden lain henki ja mahdollisuudet jääneet käyttämättä? Uudet toimijat ja uudet toimintamallit ovat kelakyydeistä ulkona. Sen lisäksi voidaan kysyä, onko toimintatapojen muuttaminen, kuten esimerkiksi paluukyytien rajoittaminen, toiminut halutulla tavalla? Kopra kysyy.

Myös SDP:n kansanedustaja Katja Taimela esitti huolensa asiasta.

Ongelmista syytettiin sekä hallitusta että Kelaa. Myös liikenneministeriö puuttui asiaan, ja vakuutteli, ettei Kela-kyytien ongelmat johdu uudesta liikennepalvelulaista. Ministeriön mukaan julkisuudessa on syntynyt väärinkäsityksiä, koska uusi laki astui voimaan samana päivänä kuin Kelan kilpailuttamien taksipalvelujen tuottajat aloittivat toimintansa.

Taksilaki ei kuitenkaan säätele julkisesti tuettuja Kela-takseja, vaan niistä säädetään erikseen sairausvakuutuslaissa, ministeriöstä painotettiin.

Kela korostaa puolestaan, että valtaosassa Suomea taksimatkojen tilaaminen, välittäminen ja yhdistely sekä kuljetusten järjestäminen ovat sujuneet odotetusti ja kaikki tilatut taksimatkat on ajettu tilausten mukaisesti. Joillakin alueilla tilausvälityskeskusten puhelinpalvelussa on ollut ruuhkaa eikä autoja ole ollut tarpeeksi, Kela kuitenkin myöntää.

Maakunnallinen Kelan kilpailutuksen voittanut palveluntuottaja vastaa siitä, että alueella on tarvittava määrä autoja sekä siitä, että asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti ja pääsevät terveydenhuollon yksikköön silloin, kun heillä on siellä vastaanottoaika. Myös kotiutuskuljetusten tulee sujua moitteetta.

Kelan tilausvälitysyhtiöistä saamien tietojen mukaan kaikilla alueilla lähes kaikki tilatut kuljetukset on pystytty hoitamaan. Tilausvälitysyhtiöiden ilmoituksen mukaan alkuviikon tilauksista on ajettu 96–100 %.

Puhelinpalvelun ruuhkautuminen suurimpana ongelmana.

Kela kertoo tiedotteessaan, että kuljetuksen peruuntumista suurempi ongelma on ollut tilausvälityskeskusten puhelinpalvelun ruuhkaantuminen, jonka vuoksi taksin tilaaminen ei ole onnistunut paikoitellen lainkaan.

Tilausvälitysyhtiöt ilmoittivat alkuviikosta, että palvelun käynnistyksessä on ollut ongelmia kahdeksassa maakunnassa.

Kelan tekemän selvityksen mukaan isoimmat haasteet ovat liittyneet teknisiin ongelmiin, kuten puhelinjärjestelmien toimivuuteen ja autojen taksamittareiden ja muiden laitteiden päivityksiin.

Ongelmista voi saada hyvitystä.

Taksimatkaan liittyvistä ongelmista kannattaa aina ilmoittaa ensin taksikeskukseen tai -yritykseen, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Jos asia ei selviä reklamaatiolla, apua saa kuluttajaneuvonnasta.

Taksimatkat saattavat poiketa alun perin sovitusta. Taksi voi esimerkiksi jättää tulematta tai matka on kalliimpi kuin mitä on luvattu.

Viraston lakimiehen Jukka Kaakkolan mukaan on tärkeää, että virhetilanteessa kuluttajat käyttävät oikeuksiaan. Viraston tiedotteen mukaan virhe tulee hyvittää ensisijaisesti hinnanalennuksella.

Juttua päivitetty klo 9:56.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE