Kesätyökampanjat ovat varma kevään merkki – ”Onnistunut kesätyökokemus jättää jälkensä”

Jäätelökioskissa tapaa usein kesäduunarin.
Jäätelökioskissa tapaa usein kesäduunarin.
Jäätelökioskissa tapaa usein kesäduunarin.

Kesän lähestyessä erilaiset nuorten kesätöihin liittyvät kampanjat aktivoituvat.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja palkansaajakeskusjärjestö SAK ovat lyöneet hynttyyt yhteen ja lanseeranneet Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoitteluohjelman, joka on suunnattu peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille ja lukiolaisille. EK:n tavoite on, että 110 000 nuorta saisi tulevana kesänä kesätyöpaikan sen jäsenyrityksistä.

– Viime vuosina EK:n jäsenyrityksissä on työskennellyt Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman kautta noin parisenkymmentätuhatta nuorta. Tämä on yksi arvokas tapa työllistää niitä nuoria, joille ikänsä puolesta voi olla muuten haastavaa löytää kesätöitä, sanoo EK:n asiantuntija Minna Etu-Seppälä tiedotteessa.

Kampanjan kantavana ajatuksena on, että nuoret oppivat työelämän pelisääntöjä ja vastavuoroisesti yritykset tutustuvat tuleviin osaajiin. Työjaksot kestävät kaksi viikkoa tai kymmenen työpäivää.

SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen muistuttaa kesätyön olevan monille ensimmäinen kokemus työelämästä.

–Hyvin hoidettu perehdytys sekä kirjallinen työsopimus ja työtodistus välittävät kuvan reiluista työmarkkinoista. Onnistunut kesätyökokemus jättää jälkensä ja ohjaa positiivisella tavalla nuorten koulutus- ja uravalintoja, Väänänen sanoo.

Viime viikolla SAK:n tuttu neuvontapalvelu Kesäduunari-info kertoi kiertävänsä ammatillisissa oppilaitoksissa opastamassa nuoria työelämän pelisääntöjen saloihin.

Positiivista näkyvyyttä

Vastuullinen kesäduuni -kampanja taas tarjoaa yrityksille mahdollisuutta profiloitua vastuullisena kesätyönantajana. Kampanjaan osallistuvat yritykset sitoutuvat noudattamaan hyvän kesätyön periaatteita, jotka ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja työtodistus.

Suomen yrittäjät haastavat kaikenkokoisia yrityksiä osallistumaan kuudetta kertaa käynnistyvään kampanjaan.

– Pienyrittäjät luovat jo tällä hetkellä merkittävän osan uusista työpaikoistamme. Työt eivät lopu kesän koittaessa, ja vakituisen työväen lomaillessa on kausityöntekijöille varmasti tarvetta. Yrittäjien ei kannatakaan jättää nuorten innostusta ja innovatiivisuutta hyödyntämättä. Haastammekin yrittäjät tarjoamaan nuorille kesätöitä ja sitä kautta positiivisen kuvan suomalaisesta työelämästä ja -kulttuurista, Suomen yrittäjien järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä sanoo tiedotteessa.

T-Median, Taloudellisen tiedotustoimisto TATin, Soneran, Nokian, RAY:n ja Oikotien yhteinen kampanja, jonka tarkoitus on haastaa työnantajat tarjoamaan 14-29-vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja.

Kampanja on yrityksille maksullinen. Vastineeksi yrittäjä voi ilmoittaa kesätyöpaikoista Oikotiellä ja kampanjasivustolla, yritys saa käyttää Vastuullinen kesäduuni -logoa ja kampanjamateriaalia, viestiä kampanjan sosiaalisen median kanavissa ja osallistua koulutuksiin.

Vuonna 2015 kampanjaan osallistui 262 työnantajaa lähes 40 000 työpaikalla.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat