Politiikka
19.1.2017 05:33 ・ Päivitetty: 19.1.2017 05:38
Kohuttu liikenneverkkoselvitys lähtee laajalle lausuntokierrokselle
Paljon keskustelua herättänyt liikenneverkkoselvitys julkaistaan tänään.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle. Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista.
Yle kertoi eilen, että liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan uusi liikenneverkkoyhtiö myisi ensi vuoden alusta lähtien aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta. Kiinteä maksu voisi tarkoittaa viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Keskimääräinen vuosimaksu olisi 539 euroa, mutta se määräytyisi auton hiilidioksidipäästöjen mukaan.
Samalla nykyinen autovero poistuisi kokonaan. Ajoneuvoveron perusveroa sekä polttoaineveroa laskettaisiin. Liikenteen veroja alennettaisiin kaikkiaan 1,6 miljardia euroa.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps.) mukaan ammattiautoilijat ja muut paljon ajavat hyötyisivät aikaan perustuvasta tienkäyttöoikeudesta. Polttoaineveron lasku hyödyttäisi paljon autoa käyttäviä.
Vasta liikenneministeriön selvitys, VM ei mukana.
Kysymys on vasta Anne Bernerin (kesk.) johtaman liikenneministeriön käynnistämästä selvityshankkeesta. Valtiovarainministeriöstä kommentoitiin eilen, ettei se ei ole ollut mukana valmistelemassa autoveron poistamista. Vastuu veromuutosten esittämisestä kuuluu valtiovarainministeriölle.
Lisää aiheesta
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ei halunnut kommentoida selvitystä ennen sen julkaisua.
SDP:n kansanedustajan Krista Kiurun mielestä liikenneministeri Bernerin kaavailema esitys väyläyhtiömallista ei toisi mitään uutta nykytilanteeseen verrattuna.
Kiurun mukaan yhtiöittäminen ei toisi lisärahoitusta väylille, sillä malli laskisi liikenteen verotusta sen verran kuin siihen investoidaan.
Kiurun totesi eilisessä tiedottessaan, että todellinen muutos, jota ministeriön selvitys ehdottaa, on liikenteen verotuksen muutos. Tämä voitaisiin tehdä hänen mukaansa ilman väyläyhtiötäkin.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.