Urheilu

Kolme rengasrikkoa muuttivat pelin Sardiniassa: Kaikki sijaiskärsijät Puuppolan poikia

Lehtikuva
Jari-Matti Latvala lähti viimeiselle kisapäivälle toisena.
Lehtikuva
Jari-Matti Latvala lähti viimeiselle kisapäivälle toisena.
Lehtikuva
Jari-Matti Latvala lähti viimeiselle kisapäivälle toisena.

Sardinian MM-rallin kolmaspäivä oli koitua Puuppolan poikien painajaiseksi. Lauantain toisella erikoiskokeella, 28,1 kilometrin Monte Lernolla ensiksi Norjan Andreas Mikkelsen kärsi rengasrikon, vaihtoi renkaan ja nostatti pölypilven kolme minuttia myöhemmin lähteneen Esapekka Lapin näköverhoksi.

– Jep, se vaikutti ajamiseeni. Se on osa peliä. Turhauttavaa, kun ei näe. Mutta se on näin, Lappi kuittasi pätkän maalissa.

Seuraavana reitillä ollut kärsi myös rengasrikosta ja sama juttu.

– Pätkän loppuosalla kärsimme pölystä – muuten se oli hyvä, kertoi puolestaan Juho Hänninen maalissa.

Käännetyssä järjestyksessä päivään neljäntenä lähtenyt Jari-Matti Latvala oli seuraava pölytettävä. Hänen edellään ajanut Norjan Mads Östberg rikkoi myös renkaansa, vaihtoi sen ja lähti perässä tulleen Latvalan eteen.

– Nyt, jos en saa aikahyvitystä ajamisesta Östbergin pölyssä, lopetan rallin ajamisen. Thierry (Neuville) sai hyvityksen Portugalissa, minä tarvitsen sen täällä samalla lailla, Latvala vaati erikoiskokeen 12 maalissa.

Toyotan talli teki oikaisupyynnön kaikkien kolmen puolesta kilpailun johtajalle, mutta aikoja ei ollut korjattu tuloksiin ainakaan lauantain vaihtuessa sunnuntain puolelle.

Päivä oli kuitenkin muutenkin dramaattinen ja varsin oikukas. Kilpailua selvästi johtanut Hyundain Hayden Paddon teki virheen ja keskeytti iltapäivälenkin ensimmäiselle, 13. ek:lle, rikottuaan takaripustuksen edellisellä pikataipaleella.

– Absoluuttisen tyhmä virhe. Leikkasin sisään liian aikaisin ja osuin sisäpenkkaan ja rikoin tukivarren tai jotain, Paddon tunnusti.

Viron Ott Tänak on lähellä ensimmäistä MM-rallin voittoaan.

Kun Hyundain huonoon päivään osui vielä Belgian Thierry Neuvillen jarrusylinterin pettäminen, oli tallin kaksoisjohto enää historiaa. Johtoon nousi Viron ja M-Sportin Ott Tänak, Latvala toiseksi ja Neuville putosi kolmanneksi. Tämä oli myös päivän kärki ennen yötaukoa.

Esapekka Lappi oli uskomattomasti neljäs ja tallitoveri Hänninen viides kärsittyään päivän viimeisellä ek:lla ohjaustehostimen hajoamisesta.

– Taitaa olla niin, että ykkönen ja kakkonen ovat ainoat, jotka eivät ole kärsineet ongelmista, summasi lauantain Latvalan kartturi, hymyilevä Miikka Anttila.

– Minä en tiedä, onko päätöstä aikahyvityksestä vielä tehty, hän sanoi ennen siirtymää iltahuoltoon.

Portugalin ennakkotapaus pölystä johtuvasta aikahyvityksestä on kova ennakkotapaus. Vielä eriskummallisemmaksi tapauksen tekee se, että perjantaina Sardinian kilpailunjohtaja hyvitti WRC2-luokan kuljettajaa vastaavanlaisesta pölytapauksesta. Urheiluhengen mukaisesti pitäisi sääntöjen luonnollisesti olla kaikille samat.

Sunnuntaina ajetaan neljä erikoiskoetta, 42 erikoiskoekilometriä. Tänakilla on lähes 24,3 sekunnin johto ennen Latvalaa, ilman aikahyvitystä, mikä voisi olla kohtuullisesti noin 10 sekuntia.

– Minulla ei ole ongelmia pitää Latvalaa takana. Rannikolla ajettavat pätkät ovat pehmeitä, joten lähden viidellä pehmeällä renkaalla, joista varapyörä on jo käytetty, suunnitteli Tänak tulevaa matkaa kohti ensimmäistä MM-rallin voittoaan, ensimmäistä virolaista sitten Markko Märtinin aikakauden.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat