Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Kolmoisvoitto suli, Lappi ajoi itselleen työpaikan

Kartturi Janne Ferm punnersi, Toyota lepäsi ja Esapekka Lappi hyppi tasajalkaa ennen rallin viimeistä erikoiskoetta ja ajoa ensimmäiseen voittoon. Silti erilainen värinä ja jännitys hiipi autoon ennen starttia.

Esapekka Lapin voitto ei ollut mikään yllätys niille, jotka hänen kehitystään ovat seuranneet. Uransa neljännessä WRC-startissa kotikisan voittoon tulokastallin autolla on teko, johon eivät Lappi ja kartturi Janne Ferm itsekään uskoneet.

– En voinut kuvitellakaan voittoa, podiumia pidin mahdollisena, sanoi viimeisen erikoiskokeen jännityksestä selvinnyt Lappi maalissa.

– Nyt kyllä tuntuu perkeleen hyvältä, kuittasi koko viikonlopun groteskia kieltä itseään kohti viljellyt Lappi.

Lappi veti kisaansa yhteen toteamalla kisan alkaneen ”päin persettä”. Tällä hän tarkoitti torstain Harjun avausta ja perjantai-aamun erikoiskokeita. Kuitenkin nopeasti nähtyään muiden ajoista ja ajolinjoista, kuinka paljon WRC-autolla voi Jyväskylässä leikata, hän sopeutui nopeasti ja alkoi paukuttamaan pohja-aikoja, ja siirtyi kisan johtoon.

Suomalaiskuskien neloisvoitto haaveet alkoivat sulamaan Jari-Matti Latvalan ECU:n (tietokoneboksi) hajottua lauantaina. Näin Lapin ja tallitoveri Latvalan yhteenotto iltapäivän ratkaisupätkillä lenkillä jäi näkemättä ja arvoitukseksi.

– Lauantai-aamuna ei pystytty vastaamaan Jari-Matin vauhtiin. En tiedä olisiko iltapäivällä, arvioi pieksämäkeläinen Lappi. – Tänään olin tyhmä kun sitten rikoin takavanteen, ruoski Lappi toiseksi viimeisen erikoiskokeen virhettään. Teemu Sunisen podiumhaave kaatui rajuun, mutta onnekkaaseen ulosajoon kisan toiseksi viimeisellä erikoiskokeella – lopputulos kuitenkin hienosti neljäs.

Toyotan ja Lapin taustalla työskennellyt Lasse Lammen mielestä voittajan erottaa muista yksi oleellinen ominaisuus: – Esapekka antaa auton tehdä työt, kiteyttää Lampi. Lappi itse vahvisti, ettei autoa tarvinnut muutella viikonlopun aikana.

Lisää aiheesta

– Lähdettiin jo perjantaina korkeammalla autolla. Ei ollut tarvetta ruuvailla autoa toiseen kertaan ajettaville erikoiskokeelle korkeammaksi. Kyllä yhteensä 600 kilometrin testissä auto saatiin valmiiksi ajamista varten. Kaikki toimi, virnisteli 28-vuotias Lappi.

Kuin samasta suusta kuvailee Lappia tallipäällikkö Tommi Mäkinen.

–Tiesin, että mahdollisuudet on, potentiaalia. Ehkä olin lähimpänä sitä tietoa, että EP voi tehdä jymy-yllätyksen, sanoi Mäkinen.

– Esapekka on sellainen, että se ei kauaa tätä märehdi. Se nollaa ja lähtee Saksaan, tiesi Mäkinen voittajansa tyylin. Kahden viikon päästärallin MM-sarja jatkuu Saksan vaativilla asvaltti- ja betoniteillä. Tärkeänä Mäkinen piti voitossa myös sitä oppia, että nyt Lappi tietää, miten WRC-autolla kestää vetää.

– Esapekan kanssa on optio ensi kaudesta ja luulen, että se tullaan käyttämään, vahvisti Mäkinen Lapin jatkon Toyotalla.

Lapin manageri, norjalainen Erik Veiby vakuutti, että nyt on nähty vasta alku.

– Esapekka on kilpailija, sanoi Veiby. – Kun teimme sopimuksen viime syksynä, sanoin Tommille, että saat timantin, pidä siitä hyvää huolta. Managerin mielestä Esapekka olisi voinut nousta WRC:n rattiin jo 2-3 vuotta sitten, mutta se ei ollut mahdollista, koska yksinkertaisesti vapaita kuskipaikkoja ei ollut.

– Nyt on edetty maltilla, yksi tikapuun askelma kerrallaan. Toyota on hyvä paikka jatkoon Esapekalle. Tiimi on lähellä hänen kotiaan ja Tommi on luonut hyvän perhetiimin. Tietenkin jatko vaatii vielä virallisen vahvistuksen ja allekirjoitukset, kertoi Veiby.

Jyskälässä rallin MM-sarjan johtopaikalle vaihtui belgialainen, Hyundain Thierry Neuville, tosin nyt tasapisteissä Sebastien Ogierin kanssa. Kisan kakkoseksi ajoi walesilainen 28-vuotias Elfyn Evans, joka onnistui torppaamaan Toyotan kaksoisvoiton, ja pudottamaan Juho Hännisen kolmanneksi.

Jotenkin rallista jäi tunne, että vieraille tuli löysät. Huoltoparkki oli sisustettu kivitalon kokoisilla Toyotan lakanoilla ja tervetulotoivotuksilla ”Minun kotiteille”. Olihan ne Toyotan lakanat vähän suurelliset. Mutta harvoin, jos koskaan on kisoja pelkillä lakanoilla voitettu. Sama tunne tuli Saksassakin kun Volkswagen aloitti MM-sarjassa. Kyllä, selitys löytyy Toyotan hyvällä valmistautumisella, tiimityöllä ja nälkäisillä kuljettajilla.

Pertti Knuuttila, Jyväskylä

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE