Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Kommentti: Sebastian Tynkkynen sai revanssinsa villissä lännessä

Budjetin lähetekeskustelu käynnistyi tämän viikon tiistaina eduskunnassa. Kuinka ollakaan, juuri samaan aikaan, hallitus kertoi saavuttaneensa sovun liikennekaaresta. Kesken budjettiväännön kävi kutsu tiedotustilaisuuteen. Tarjolla oli digiherkkua.

Keskustelu työttömyyden hoidon keppilinjasta, koulutusleikkauksista ja verohelpotusten suuntaamisesta vaihtui puheeseen takseista, digitalisaatiosta ja kaikki hurmaavasta liikennekaaresta. Onnistunutta viestintää, hallitus.

Liikennekaaren sopu tarkoitti sitä, että taksien määrä- ja hintasäännöstelystä luovutaan. Tälle asialle on toinenkin nimi. Se on villin lännen meininki, ainakin erään puoluejohtajan mukaan. Aika näyttää, miten käy. Nyt on jo kuultu arvioita, että syrjäseutujen taksiliikenne heikkenee.

Kun liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi huhtikuisessa tiedotustilaisuudessaan haluavansa vapauttaa taksilupien määrän ja taksikyytien hinnoittelun, Timo Soini istahti välittömästi tietokoneen ääreen ja antoi plokinsa laulaa.

“Liikenneministeri Anne Berner on esitellyt näkemyksiään tiedotustilaisuudessa. Nämä ovat ministerin eivät hallituksen kanta, saati Perussuomalaisten kanta”, Soini näppäili.

“Näiltä pohjilta Liikennekaari ei Mene eteenpäin. Perussuomalaiset ovat yksiselitteisesti taksilupien vapauttamista vastaan. Emme hyväksy villin lännen meininkiä”, hän jatkoi.

Jää poliittisten muistelmien paljastettavaksi, oliko asiassa lopulta mitään perää.

Lisää aiheesta

Eräs toinen perussuomalainen, mies Oulusta, kuitenkin tahtoi villiin länteen. “Eturyhmäpolitikointi ja tarpeeton sääntely on kerta kaikkiaan lopetettava! Pakonomainen, pelottelulla höystetty hirttäytyminen jähmeään taksisääntelyyn on näitä molempia puhtaimmassa muodossaan. Toimialan vapautumisesta hyötyisivät niin olemassa olevat toimijat kuin asiakkaatkin, Sebastian Tynkkynen tiedotti noin viikko Soinin “ploki”tekstin jälkeen.

Kaiken lisäksi perussuomalaisten nuorisojärjestön yleinen kokous hyväksyi kannakseen sen, että Suomessa on sovellettava ”taksiliikenteen määrä- ja hintasääntely on menneen maailman suunnitelmataloutta, joka ei kuulu vapaaseen yhteiskuntaan.”

Tällä viikolla kävi ilmi, että mennyt maailma ei toteutunut, mutta saatiin villi länsi.

Tynkkynen ja perussuomalaiset nuoret juhlivat voittoaan hillityllä tiedotteella, jonka Tynkkynen somessa jakoi. Kapinallinen, aikanaan puolueesta erotettu mutta sittemmin armon saanut ja takaisin päässyt, oli saanut revanssinsa Soinista.

MTV:n Politiikan korjaussarja kertoi torstaina, että pääministeri Juha Sipilä (kesk.) suuttui Soinille liikennekaari-neuvotteluissa niin, että oli jo valmis näyttämään ovea hallituksesta. Soini ja Sipilä kiiruhtivat kumoamaan uutisen.

Jää poliittisten muistelmien paljastettavaksi, oliko asiassa lopulta mitään perää. Syntyy myös epäilys tahalleen liikkeelle laitetusta huhusta. Soinihan nimittäin saa paljon anteeksi, kun annetaan ymmärtää hänen vastustaneen liikennekaarta hallituskriisin partaalle saakka.

Taitavaa viestintää tämäkin, kenties?

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE