D-analyysit

Kommentti: VR-selvitys paljasti karut faktat – nyt huhutaan ”rumasta paperista”, joka on yhä piilossa

Lehtikuva
Toimituksen kommentit

Rane Aunimo

Toimituspäällikkö

Lehtikuva
Toimituksen kommentit

Rane Aunimo

Toimituspäällikkö

Lehtikuva
Toimituksen kommentit

Rane Aunimo

Toimituspäällikkö

Keskustalainen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on uudistamassa Suomen raideliikennettä. Viime viikolla mediapaine johti siihen, että VR:n henkilöliikenteen kilpailutusta käsitteleviä arvioita saatiin julkisuuteen. Ilmassa on myös kiinnostava tieto: kaikki ei ole vielä julki.

Demokraatille kerrottujen arvioiden mukaan toistaiseksi julkistamaton selvitys, tiettävästi konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin tekemä, olisi nimenomaan kansantaloudellinen selvitys, jossa ei olisi samalla tavalla yliviivattuja liikesalaisuuksia kuten muissa selvityksissä on ollut. Juuri tästä syystä sitä kuvataan mielenkiintoiseksi ja tässä yhteydessä mielenkiintoisen synonyymiksi kerrotaan sana ”ruma”.

Aikanaan selviää, onko se peräti sellainen ”ruma paperi”, joksi sitä Demokraatille epäillään. Bernerin luoman ohjausryhmän tulevista tapaamisista ei ole toistaiseksi kerrottu julkisuudessa. Tiettävästi seuraava tapaaminen on kuitenkin vasta syyskuun puolenvälin jälkeen. Itse työryhmätyön arvellaan kestävän jopa vuoden.

Se mitä VR:lle lopulta tapahtuu kaiken jälkeen, tulee seuraavan hallituksen ratkaistavaksi. Näin ollen asiasta vedetään suurella todennäköisyydellä linjauksia seuraavissa hallitusneuvotteluissa. Avoimia kysymyksiä, ehkä selvityksiäkin, on paljon.

Nyt keskustalaisiin ministereihin paljolti nyt henkilöityvä VR-vyyhti, raideliikenteen kilpailuttamista ja VR:n pilkkomista koskeva keskustelu on vasta päässyt hyvään alkuun.

Demokraatti kertoi viime viikon maanantaina raideammattilaisten epäilyistä, että hallitus puskisi VR:n pilkkomista eteenpäin siitä huolimatta, että silläkin olisi kriittistä tietoa hankkeen järkevyydestä.

Tuolloin Raideammattilaisten yhteisjärjestön puheenjohtaja Vesa Mauriala sanoi käsityksenään, että valtion omistajaohjaus on selvittänyt VR:n pilkkomista ja sen selvitykset suhteessa malliin eli VR:n pillkkomiseen olisivat olleet kielteisiä. Selvityksiä ei oltu tuolloin vielä kuitenkaan julkistettu.

Valtion omistajaohjauksen päällikkö Eero Heliövaara suostui sanomaan Demokraatille selvityksistä, että ne ovat ”mielenkiintoisia” ja että on pitkälti omistajaohjauksesta nyt vastaavan ministeri Mika Lintilän ratkaistavana, miten niille käy.

Viime keväänä Lintilän kontolle tulivat omistajaohjausasiat pääministeri Juha Sipilältä. Lintilä puolestaan sanoi Demokraatille, että selvityksissä ”on tietysti paljon liikesalaisuuksia, eihän ne niiden osalta tietenkään ole julkisia”.

Kysymykseen, miksi selvityksiä ei ole tuotu julkisuuteen, Lintilä vastasi vielä:

– Kun ne eivät ole julkisia, koska ne ovat ihan sisäiseen työskentelyyn tehtyjä tai siis omistajaohjausyksikkö on tehnyt. Siinä ei ole ollut ministerillä osuutta eikä arpaa niiden tekemiseen ja tämä on ihan päätöksenteon tueksi. Sehän on ihan normaalia, että tällaisia selvityksiä tehdään.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner taas pyöritteli Demokraatille sähköpostitse, että ”Olemme tietoisia valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen tilaamista selvityksistä. Selvitykset ovat valtioneuvoston kanslian tilaamia, joka päättää niiden julkaisemisesta. Selvityksissä on VR:n liikesalaisia tietoja, jotka vaikuttanevat osaltaan julkaisemiseen.”

Myöhemmin viime viikolla Berner tapasi kuljetusalojen edustajia ministeriössä Helsingissä. Berner sanoi tuolloin, että tapaamisessa sovittiin, että SAK-laiset kuljetusalan liitot ja ministeri tapaavat säännöllisesti tästä eteenpäin.

– Olemme myös sopineet, että luomme ohjausryhmän, johon Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki osallistuu ja SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen sekä teollisuuden edustajat ja muita käyttäjäosaamiseen liittyviä henkilöitä, jotka sitten tukevat prosessia.

Bernerin mukaan ”kaikki taustamateriaali”, jonka he ovat tehneet junaliikenteen kilpailun avaamiseen liittyen annetaan osapuolille käyttöön.

Demokraatin kysymykseen, onko materiaalin antamisessa ja julkistamisessa kyse mieluummin päivistä kuin viikosta tai viikoista, Berner sanoo, että kyse ”ei ole kohtuuttomasta ajasta”.

Pari päivää myöhemmin tästä perjantaina Demokraatti uutisoi VR-Yhtymän hallituksen puheenjohtajan Hannu Syrjäsen kannasta, joka ei lämpene Bernerin mallille.

– Se on poliittinen päätös, tehdäänkö tämä mahdolliseksi tällä tavalla. Jos yhtiön kannalta puhtaasti katsotaan, kanta on tietysti kriittinen. Se tulee jo osakeyhtiölaista, jonka mukaan yhtiön hallituksen pitää katsoa vain yhtiön etua, hän lausui.

Samana iltana kuultiin Ylen käsiinsä saamista selvityksistä. Yhden niistä (Spring Advisor -konsulttiyhtiön selvitys) mukaan VR:n arvosta lähtisi jopa yli 500 miljoonaa euroa kilpailutuksen seurauksena. Tämä valtioneuvoston omistajaohjausyksikön selvitys tarkastelee asioita VR:n toiminnasta käsin.

Niin ikään julkaistu liikenneministeriön selvitys, joka antaa kilpailuttamisen kannalta myös myötämielisempiä lukuja, on Bernerin mukaan laaja-alaisempi. Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamissa selvityksissä on tarkasteltu muun muassa Suomen liikennevirtoja, junatarjontaa, kalustokiertoa ja ratakapasiteettiin liittyviä kysymyksiä sekä kilpailun avaamisen kokonaistaloudellisia edellytyksiä ja vaatimuksia.

Berner puolusti henkilöliikenteen kilpailun avaamista laajassa blogikirjoituksessaan. Ylen ensin julkaisema Spring Advisor -konsulttiyhtiön selvitys löytyy täältä. Sekin on ruma paperi, mutta mahdollinen, vielä rumempi odottaa yhä julkaisuaan.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat