Turva – Hymy
Tyomies

Kone aikoo vähentää tuhat työpaikkaa maailmanlaajuisesti: Tavoittelee 100 miljoonan vuotuisia kustannussäästöjä

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Hissi- ja liukuporrasyhtiö Kone aloittaa ohjelman, jolla se tavoittelee sadan miljoonan euron vuotuisia kustannussäästöjä vuoden 2020 lopusta alkaen. Yhtiö arvioi, että ohjelma voi johtaa noin tuhannen työpaikan vähentämiseen maailmanlaajuisesti seuraavien kolmen vuoden aikana.

Yhtiön viestinnästä kerrotaan, että vielä ei voida arvioida, mihin maihin vähennykset kohdistuvat, koska säästöohjelma on vasta alussa. Koneella on noin 53 000 työntekijää, joista vähän yli 2 000 Suomessa.

Kone kertoo, että tavoitteena on luoda nopeampi ja asiakaslähtöisempi organisaatio.

– Muutos ja kyky uudistua ovat aina olleet merkittäviä menestystekijöitä Koneelle. Tämän päivän yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa uudistuminen on entistäkin tärkeämpää, sanoo toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth tiedotteessa.

AVAINSANAT

Jos tilisi on nollalla, se on todellakin nollalla – Osuuspankin virheet korjattu

Kuva: Lehtikuva

Kaikki Osuuspankin asiakkaille näkyneet virheet eli tuplana tehdyt katevaraukset, automaattinostot ja -talletukset on nyt korjattu, tiedottaa OP.

Asiakkaiden tilit näyttivät eilen todellisuutta pienempää saldoa pankin tietojärjestelmävirheen vuoksi.

OP ei ole kertonut, kuinka suurta asiakasmäärää ongelma on koskenut.

Tileille tuli uudelleen näkyviin summia, jotka oli nostettu tai käytetty aiemmin. Summat näyttivät siis menneen tileiltä kahdesti.

Tilille kummittelemaan tulleet katevaraukset saattoivat haitata asiakkaan tilinkäyttöä, jos tilillä ei vian vuoksi näyttänyt olevan riittävästi rahaa.

Uudelleen veloitettaviksi ilmestyneet korttiostokset ja automaattinostot oli tehty kolmena päivänä joulukuussa.

Kumma yhtälö: Mitä vähemmän kulutat sähköä, sitä enemmän kulusi kasvavat

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Kuluttajien maksamat sähkölaskut kohosivat viime vuonna keskimäärin 20 euroa toissa vuodesta, kertoo Energiavirasto.

Nousu johtuu sähkönsiirrosta, joka kallistui sähkölämmitteisissä taloissa 3,7 prosenttia ja muissa kotitalouksissa 6 prosenttia. Sen sijaan sähköenergian hinta putosi sähkölämmittäjillä 2,1 prosenttia ja kotitalouskäyttäjillä 1,6 prosenttia.

Kokonaisuudessaan sähkölämmittäjän sähkölasku kallistui vajaan prosentin verran. Muut kotitaloudet joutuivat pulittamaan sähköstään vajaat 3 prosenttia toissa vuotta enemmän.

Energiaviraston mukaan kiinteiden maksujen osuus sähkönsiirron hinnoista on edelleen kasvussa.

– Voimakkaimmin kiinteiden maksujen osuus on viime vuosina kasvanut vähän sähköä käyttävillä asiakasryhmillä, Energiavirasto kertoo tiedotteessa.

Tuontia tarvitaan etenkin talvikaudella.

Kotitalouskäyttäjällä kiinteiden maksujen osuus oli vuoden 2017 alussa noin 46 prosenttia ja kerrostaloasunnoilla 57 prosenttia. Sähkölämmittäjällä kiinteiden maksujen osuus oli puolestaan keskimäärin 38 prosenttia.

Kuluttajan sähkölasku koostuu kolmesta liki tasasuuruisesta erästä eli energiasta, siirrosta ja veroista.

Suomen sähköntuotanto laski viime vuonna hieman, mutta kulutus kasvoi lievästi. Erotus katettiin sähkön tuonnilla. Tuontia tarvitaan etenkin talvikaudella.

Sähkön kulutushuippu on tänä talvena jäänyt alle 13 000 megawattituntiin leudon talven ansiosta. Kaksi vuotta sitten tammikuussa tehty kulutusennätys on 15 105 megawattituntia.

Suomen suurimmat yritykset kasvavat hirmuvauhtia

Kuva: Lehtikuva

Suuryritykset repivät eroa muihin Suomessa toimiviin yrityksiin. OP:n ja Aalto-yliopiston Suuryritystutkimuksen mukaan Suomen 25:n suurimman yrityksen yhteenlaskettu liikevaihto nousi viime vuonna 13,1 miljardia euroa eli 9 prosenttia vuodesta 2016.

Muiden tutkimuksessa mukana olleiden yritysten yhteenlaskettu liikevaihto sen sijaan laski lähes 5,8 miljardia euroa eli vajaat 4 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan suuryritykset tekevät yhä parempaa tulosta. Yritysten kumulatiivinen nettotulos kasvoi 6,3 prosenttiin liikevaihdosta.

”Näyttää siltä, että rahat olisivat menneet tileiltä tuplana” – pankki kommentoi outoa juttua: ”Olemme erittäin pahoillamme”

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Osuuspankin asiakkaita haittaavan tietokoneongelman syy ei ole vielä selvillä, kertoo pankin media- ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Tuuli Kousa. Epäselvää on siis myös se, miten kauan vian korjaaminen kestää.

Useiden asiakkaiden tilit näyttävät todellisuutta pienempää saldoa, koska jo kertaalleen tililtä nostettuja tai käytettyjä summia on tullut uudelleen näkyviin. Uudelleen veloitettaviksi ilmestyneet korttiostokset ja automaattinostot on tehty kolmena päivänä joulukuussa.

– Kyse on laajasta häiriöstä, sanoo Kousa. Hän ei kuitenkaan tarkenna, onko viasta kärsiviä asiakkaita satoja vai tuhansia.

Pankki sai tiedon viasta, kun asiakas oli ottanut aamulla yhteyttä. Kousan mukaan ylimääräisistä katevarauksista osa on ilmestynyt tileille eilen, osa tänään.

– Katevarauksia ja automaattinostoja on tullut uudelleen päälle, ja näyttää siltä, että rahat olisivat menneet tileiltä tuplana, sanoo Kousa.

Tilille kummittelemaan tulleet katevaraukset voivat haitata asiakkaan tilinkäyttöä, jos tilillä ei ole vian vuoksi riittävästi rahaa.

– Olemme erittäin pahoillamme. Pyrimme palauttamaan rahat asiakkaiden tileille mahdollisimman pian, Kousa lupaa.

Pankki pyrkii Kousan mukaan palauttamaan tilit kuntoon niin, että asiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään. Hän kehottaa ottamaan yhteyttä Osuuspankin asiakaspalveluun, jos virhe aiheuttaa välittömiä ongelmia.

OP:n katevarausongelmasta kertoi ensin Iltalehti.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Osuuspankki rauhoittelee asiakkaita: tilit näyttävät todellisuutta pienempää saldoa

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Useiden Osuuspankin asiakkaiden tilit näyttävät todellisuutta pienempää saldoa uudelleen näkyviin tulleiden katevarausten vuoksi. Asiasta kertoo STT:lle pankin mediasuhteista vastaava johtaja Tuuli Kousa.

 

Pankki sai tiedon viasta, kun asiakas oli ottanut aamulla yhteyttä.

– Katevarauksia ja automaattinostoja on tullut uudelleen päälle, ja näyttää siltä, että rahat olisivat menneet tileiltä tuplana. Kyseessä on jokin tekninen virhe, jonka laajuus ei ole vielä pankin tiedossa, Kousa kertoo ja lisää, että asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi.

Kousan mukaan vikaa selvitellessä on huomattu, että uudelleen veloitettaviksi ilmestyneet katevaraukset ja automaattinostot on tehty kolmena päivänä joulukuussa. Vikaa korjataan, mutta arviota korjauksen kestosta ei vielä ole.

Tilille kummittelemaan tulleet katevaraukset voivat haitata asiakkaan tilinkäyttöä, jos tilillä ei ole vian vuoksi riittävästi rahaa.

– Olemme erittäin pahoillamme. Pyrimme palauttamaan rahat asiakkaiden tileille mahdollisimman pian, Kousa lupaa.

Osuuspankin katevarausongelmasta kertoi ensin Iltalehti.

Juttua päivitetty klo 12.27.

Keskustelua aiheesta