Konevitsan kirkonkelloista Get Oniin – Love Recordsia juhlittiin yli kolmetuntisella konsertilla

Kuva: Kari Hulkko
Suomi-punkin heimonvanhin Pelle Miljoonakin ehti avata levytysuransa Love Recordsin leivissä 1970-luvun lopussa. Kulttuuritalon konsertissa Pelle veti kimaran tuon kauden punk-klassikkoja Lasse Sakaran (oikealla) luotsaamanjuhlaorkesterin säestyksellä

Alussa harras, keskellä kunnioittava, lopussa  riehakas – suomalaisen populaarimusiikin historian kenties merkittävimmän vaikuttajan 50-vuotispäiviä vietettiin torstai-iltana  monessa hengessä.

Helsingin Kulttuuritalolla järjestetyt bileet olivat siis juhlakalunsa näköiset, sillä vuonna 1966 perustetun ja 1979 konkurssiin asetetun Love Recordsin taival oli myös moni-ilmeinen, vauhdikas ja yltiöpäisen ennakkoluuloton.

Kolme idealistista, musiikkibisneksen realiteeteillä itseään rasittamatonta miestä, Atte Blom, Otto Donner ja Christian Schwindt kokoontuivat loppusyksyllä 1966 Kivelän sairaalan tupakkahuoneenkin virkaa toimittaneessa toiletissa, ja päättivät perustaa levy-yhtiön. Ja nimenomaan julkaistakseen sellaista populaarimusiikkia, joka ei vakiintuneiden levy-yhtiöiden kautta esille päässyt. Poliittista laulua, kokeilevampaa jazzia, progressiivista rockia, uuden polven kansanmusiikkia ja lastenlauluja… niistä  Love Recordsin musiikillinen manifestaatio lähti kumpuamaan. Ensimmäinen lp-julkaisu oli 1966 lopussa ilmestynyt Kaj Chydeniuksen ”Lauluja”.

1960-luku oli vielä lämmittelyä, mutta heti 70-luvun alussa lähti iso pyörä pyörimään. Ennen vuosikymmenen lopulla koittanutta konkurssia Love Records ehti julkaista lähemmäs 400 albumia ja tajuttoman määrän singlejä päälle. Ruuhkaisimmat vuodet osuivat 1970-luvun puolivälin jälkeen, pelkästään 1976-77 yhtiö julkaisi satakunta pitkäsoittoa. Varsinaisia myyntivaltteja noina aikoina  olivat etenkin Hurriganes ja Juice eri kokoonpanoineen sekä  Rauli Badding Somerjoki Mikko Alatalo ja Freeman.

Pidäkkeetön tahti ja idealistinen kustannuspolitiikka kostautuivat aikanaan. Vaikka paljon tuli julkaistua hittejä, ilmestyi myös pinoittain albumeja, jotka myivät vain marginaalisesti. Myös oman studion rakentaminen osoittautui yhtiölle taloudellisesti liian raskaaksi investoinniksi, joten 1979 oli pakko pistää lappu luukulle.

Maarit, ja Sami Hurmerinta hurmaushommissa Love-konsertissa.

Maarit ja Sami Hurmerinta hurmaushommissa Love-konsertissa.

Ääripäiden kohtaamisia

Kulttuuritalon pitkälti yli kolme tuntia kestäneessä juhlakonsertissa ei konkurssin kipeistä muistoista ollut tietoakaan. Pääosassa oli se  musiikillisten raja-aitojen yli loikkiva idealismi, jonka perintö kantoi pitkälle sen jälkeen, kun Loven ovet oli suljettu. Kantaa yhä, sillä tämän ajan punkkarit, uusprogeilijat ja kaikki kokeilevimpiin suuntiin tähyävät soittoniekat voivat kiittää Love Recordsia siitä, että nämä musiikinlajit ovat koskaan ylipäätään saaneet jalansijaa tässä maassa ja sitä jalkaa vielä äänitemarkkinoiden oven väliin.

Kun Loven 13 vuotta kattavassa  julkaiskatalogissa ääripäät kohtasivat ihan surutta, niin samassa hengessä vedettiin juhlakonsertissakin. Avausbiisinä kitaristi Lasse Sakaran johtama, tätä konserttia varten koottu Rakkaus-orkesteri soitti Piirpauken klassikkosovituksen kansansävelmästä ”Konevitsan kirkonkellot” ja encoreksi bändi veti rumpalinsa Sami Kuoppamäen vaatimuksesta kaikkien aijojen suomalaiseksi rokkibiisiksi monesti äänestetyn Hurriganesin ”Get Onin”. Väliin mahtui lähes kaikkea, mitä Lovekin muinoin julkaisi, poliittisesta laulusta poppiin ja progesta punkkiin.

Harri Saksala esitti Eija Ahvon kanssa kimpassa Punaisen langan hitin Taisteilija.'

Harri Saksala esitti Eija Ahvon kanssa kimpassa Punaisen langan hitin Taisteilija.’

Illan makupaloja olivat muun muassa Sinikka Sokan vetäisemä taistolaiskauden manifesti ”Oppimisen ylistys”, Punainen Lanka -yhtyeessä  Lovelle yhdessä levyttäneiden Harri Saksalan ja Eija Ahvon ”Taistelija” (Paul Simonin The Boxer -klassikon coverointi), Pelle Miljoonan punk-kimara, Jukka Gustavsonin urkurevittelyt ja laulutulkinnat Wigwamin mestariteoksissa ”Losing Hold” ja ”Save My Money & Name” sekä Maaritin upeasti tulkitsema tribuutti katsomossa istuneelle Atte Blomille tämän sanoittamalla ”Laakson liljalla”. Loppuhuipennuksen tarjosi Pepe Willberg, jonka neljä lauluesitystä pistivät kylmät väreet kihelmöimään pitkin sellkäruotoa: ”Kuka kertoisi minulle”, ”Merimies” (Atte Blomin suomennos Procol Harumin uljaasta ”Salty Dogista”),  ”Sinua sinua rakastan” ja ”Raja”.

Pepe Willlberg päätti Loven juhlakonsertin unohtumattomasti.

Pepe Willlberg päätti Loven juhlakonsertin unohtumattomasti.

Monia unohtumattomia hetkieä on Love Records tarjonnut suomalaisille ylisukupolvisesti. Otto Donner, Chrisse Schwindt  ja monet heidän pinnalle nostamistaan artisteistakin ovat lähteneet jo yläkerran big bandiin, levy-yhtiökin kuopattu kauan sitten, mutta laulut ovat jääneet pystyyn – kuolematonta elokuvasuomennosta siteeratakseni.

Kulttuuritalon katsomon täyttivät joka tapauksessa enemmistönä yli kuusikymppiset, jokunen alle viisikymppinenkin oli sekaan eksynyt. Ehkä neljä.

 

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

valittu_artikkeli02

Tommi Kinnusen hittiromaani kääntyy Oulussa oopperaksi

Kuva: Jussi Tuokkola
Näyttelijä Mikko Leskelä ja baritoni Gabriel Suovanen nähdään Oulun kaupungiunteatterin oopperassa Neljäntienristeys.

Oulussa satavuotiaan Suomen juhliminen aloitetaan Heta Haanperän kaupunginteatteriin ohjaamalla oopperalla ”Neljäntienristeys”, joka saa kantaesityksensä suurella näyttämöllä tämän viikon perjantaina.

Neljäntienristeys perustuu kuusamolaissyntyisen Tommi Kinnusen samannimiseen kriitikoiden suitsuttamaan ja lukijoiden rakastamaan esikoisromaaniin. Kirja oli vuonna 2014 Finlandia-ehdokas, ja se voitti seuraavana keväänä journalistigaalan yhteydessä jaetun ensimmäisen Vuoden kirja -palkinnon sekä Kirjakauppaliiton Kiitos kirjasta -mitalin samana vuonna.

Oopperan on säveltänyt kansainvälisesti tunnettu ja useita palkintoja saanut Tapio Tuomela.

– Neljäntienristeyksen sävelmateriaalin pohjalla on minulle läheinen modernistinen eetos, mutta alkuteoksesta löytyvät vihjeet suorastaan velvoittivat käyttämään myös kansanmusiikkia, hengellistä musiikkia ja iskelmää, kertoo Tuomela sävellystyönsä perustasta.

– On hienoa, että tämän ajan esikoiskirjailija pystyy nousemaan kansalliskirjailijoiden rinnalle kertomaan jotain ikiaikaista suomalaisuudesta. Neljäntienristeys on meidän suomalaisten sukujen historian kokoava kokemus. Se käy läpi Suomen historiaa ihmisten mikrotasolla ja pureutuu perheenjäsenten risteyskohtiin, sanoo puolestaan oopperan ohjaaja Heta Haanperä.

Libreton on kirjoittanut palkittu kirjailija, kääntäjä ja dramaturgi Sami Parkkinen. Orkesterina on EU-alueen pohjoisin sinfoniaorkesteri  Oulu Sinfonia kapellimestarinaan Erkki Lasonpalo. 

Neljäntienristeys on neljän elämän risteys, jossa kohtaavat kolme naista ja yksi mies. Tapahtumien näyttämönä on kolmen sukupolven Suomi, joka ensin vaurastuu ja rakentaa, sitten sotii ja menettää, mutta lopulta rakentaa uudelleen ja taas vaurastuu. Kuva tarkentuu Kuusamoon, pohjoiseen rajapitäjään, jossa elämää säätelevätpienen paikkakunnan käyttäytymisnormit. Siellä rakennetaan, sieltä joudutaan evakkoon, sinne palataan ja paetaan.

Oopperan päärooleissa solisteina esiintyvät Jenny Carlstedt (Lahja), Virpi Räisänen (Maria) ja Gabriel Suovanen (Onni) ja muissa rooleissa liki 20 laulajaa ja näyttelijää.

Oopperalla on esityksiä kaikkiaan vain kymmenen aikavälillä 13.1.–11.2.2017.

 

Keskustelua aiheesta

”Olen menettänyt rakkaan ystävän” — laulaja George Michael on kuollut

Kuva: Lehtikuva

Poptähti George Michael on kuollut. Brittiläisen 53-vuotiaan laulajan ja lauluntekijän kuolemasta ilmoitti tämän tiedottaja.

Solistin managerin mukaan tämä kuoli kotonaan joulupäivän aamuna. Hollywood Reporter uutisoi, että kuolinsyy on sydämenpysähdys.

Tiedottajan mukaan poptähti kuoli rauhallisesti nukkuessaan, Guardian kertoo.

Poliisi ilmoitti, että kuolemaan ei liity mitään rikokseen viittaavaa.

Tähden uran aikana hänen albumeitaan on myyty yli sata miljoonaa kappaletta. Hänen suurimpia menestyksiään oli albumi Faith. Levy nousi listaykköseksi sekä Yhdysvalloissa että Britanniassa, ja siltä lohkaistut neljä singleä kipusivat nekin myyntilistan kärkipaikalle Yhdysvalloissa.

George Michaelin soolouran isoihin hitteihin lukeutuvat Careless Whisper, Freedom 90, Jesus To a Child sekä Elton Johnin kanssa duettona levytetty Don’t Let The Sun Go Down On Me.

Elton John kommentoi tietoa Michaelin kuolemasta nopeasti Instagramissa.

– Olen syvässä sokissa. Olen menettänyt rakkaan ystävän – kilteimmän ja anteliaimman sielun sekä suurenmoisen artistin.

Valmisteli uutta albumia

Lähes erakkona viime aikoina eläneen Michaelin oli määrä julkaista ensi vuonna dokumenttielokuva.

Aiemmin tässä kuussa julkaistiin myös tieto, että lauluntekijä, tuottaja Naughty Boy, oikealta nimeltään Shahid Khan, oli työstämässä Michaelin kanssa uutta albumia ensi vuodeksi.

Michaelin voinnista on oltu huolissaan aiemminkin.

Michael on jäänyt kiinni poliisille kannabiksen ja crack-kokaiinin hallussapidosta, ja hänet tuomittiin vuonna 2010 kahdeksan viikon vankeuteen rysäytettyään autolla lontoolaiseen kauppaan kannabiksen ja reseptilääkkeiden vaikutuksen alaisena.

Vuonna 2011 hän vietti useita viikkoja sairaalassa Wienissä sairastuttuaan keuhkokuumeeseen.

Myöhemmin hän sanoi olleensa lähellä kuolemaa. Huolet heräsivät myös vuonna 2013. Silloin Michael putosi kuljettajan ajamasta Range Roveristaan moottoritiellä, ja hänet lennätettiin sairaalaan.

Last Christmas joulujen jättihitti

George Michael teki läpimurtonsa Wham-duossa 1980-luvulla. Yhtye muistetaan etenkin joululaulustaan Last Christmas, joka soi Suomessakin radioissa tiiviisti joka joulu.

Kaksikon tuotannon kulmakiviä oli myös single Wake Me Up Before You Go-Go.

Michael toimi myös musiikkituottajana.

Yksityiselämässään George Michael julkisti tiedon homoudestaan vuonna 1998.

Tähden huumeongelma sekä muun muassa alttius erilaisille tapaturmille herättivät kohua ja huomiota.

– Ihmiset haluavat nähdä minut traagisena hahmona. Uskon, että se vähentää heidän kateuttaan (minua kohtaan), Michael sanoi Guardian-lehdelle vuonna 2009.

Laulajalla oli isänsä puolelta kyproksenkreikkalaiset juuret. Hänen syntymänimensä oli Georgios Kyriacos Panayiotou.

Kirottu vuosi?

Moni yhtye ja julkisuuden henkilö liittyi jo tapaninpäivän aamuna George Michaelia julkisesti muistelleiden joukkoon. Useat viittasivat siihen, että vuosi 2016 on harventanut julmalla kädellä popmusiikin konkarien kaartia. Vuoden aikana ovat kuolleet muiden muassa David Bowie, Leonard Cohen ja Prince.

– 2016 – taas menetimme yhden lahjakkaan sielun, kommentoi 1980-luvun menestysyhtye Duran Duran.

Takavuosien Englannin jalkapalloikoni Gary Lineker antoi vuodelle 2016 kyytiä tviitissään.

– Jälleen yksi musiikin suuruus jätti meidät tänä vuonna. 2016 voi painua hittoon.

Kanadalainen musiikkikonkari Bryan Adams puolestaan arvioi, että George Michaelin ura katkesi aivan liian nuorena.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Mestarisäveltäjän persoonaan selvyyttä väitöstutkimuksessa: ”Oli miltei sairaalloisen ujo”

Kuva: Getty Images

Pianisti Risto Kyrö pureutuu tohtorintutkinnossaan säveltäjä Franz Schubertin (1797–1828) viimeiseen elinvuoteen ja hänen sävellyskonserttiinsa Wienissä maaliskuussa 1828. Kyrön taiteilijakoulutuksessa valmistuva tohtorintutkinto tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 14.1.2017.

Tohtorintutkintonsa kirjallisessa työssä Kyrö tutkii Schubertin ainoaksi jäänyttä, 26. maaliskuuta 1828 Itävallan Wienissä pidettyä sävellyskonserttia ja sen asemaa kaupungin vilkkaassa musiikkitarjonnassa. Hän kartoitti Wienin musiikkielämää 1800-luvun alkuvuosikymmeninä ja Schubertin tietä nuorena muusikkona aikansa ihmisten ja instituutioiden keskellä.

– Pyrin nostamaan esiin kaiken, mitä sain selville Schubertin sävellyskonsertista miltei kaksisataa vuotta sen jälkeen. Halusin selvittää konkreettisia seikkoja: minkälainen esimerkiksi oli konserttipaikkana Wienin Musikvereinin vanha toimitalo, jossa konsertti järjestettiin. Selvitin myös sitä sosiaalista verkostoa, joka Schubertin mukana tuki ja järjesti tätä konserttia, Kyrö kertoo.

Kyrön viidessä jatkotutkintokonsertissa esitettiin piano- ja kamarimusiikkia sekä liedejä Schubertin viimeisen elinvuoden ajalta. Konserteista viimeinen oli toisinto kirjallisen työn kohteena olleesta Schubertin sävellyskonsertista.

– Näin pääsin sisälle tähän konserttiin aivan toisella tavalla kuin pelkästään siitä lukemalla. Tätä kautta myös historiallinen ja taiteellinen tutkimusote liittyvät työssäni kiinteästi toisiinsa, Kyrö toteaa.

Kiinnostavaksi kysymykseksi tutkinnon myötä nousi muun muassa se, miksei Schubert monien muiden säveltäjien tapaan järjestänyt tuotantoaan esitteleviä konsertteja jo aikaisemmin. Ystävien ja aikalaisten kommenttien perusteella Kyrölle hahmottui Schubertista kuva säveltäjänä, joka oli miltei sairaalloisen ujo, taipuvainen masennukseen ja alkoholismiin ja kykeni huonosti luomaan ajan vaatimia verkostoja.

Keskustelua aiheesta

Saara Aalto tapaa fanejaan lentokentällä

Kuva: lehtikuva/SUB

Britannian X Factorissa toiseksi tullut Saara Aalto tulee tänään Suomeen. Aalto tapaa Helsinki-Vantaan lentokentällä faneja kello 12.20.

Neljältä Aalto pitää tiedotustilaisuuden. Kutsun tilaisuuteen lähetti perjantaina levy-yhtiö Sony Music. Tämä on herättänyt epäilyn siitä, että Aalto saattaisi tilaisuudessa julkistaa allekirjoittaneensa Sonyn kanssa levytyssopimuksen.

Illalla Aallon kotiinpaluuta juhlitaan Helsingin DTM-klubilla.

AVAINSANAT

Hectorille tullut ”vihdoin tilaa kerrata elettyä elämää” – Otava julkaisee lauluntekijän muistelmat ensi vuonna

Kuva: Lehtikuva
Hectorin muistelmia on luvattu ja odotettu pitkään.

Kustannusosakeyhtiö Otava, Heikki ”Hector” Harma ja hänen agenttinsa Tuula Kousa ovat allekirjoittaneet kustannussopimuksen Hectorin muistelmista. Kirja ilmestyy syksyllä 2017.

Hectorin ura laulajana ja lauluntekijänä lähti nousukiitoon alkuvuodesta 1966, jolloin hänen levyttämänsä Palkkasoturi nousi listojen kärkeen. Tänä syksynä Hector on täyttänyt konserttisalit 50-vuotistaiteilijajuhlakiertueellaan ympäri Suomea.

Hector on laulaja-lauluntekijä, jonka monet laulut ovat piirtyneet suomalaisten kollektiiviseen tajuntaan. Hänen luomisvoimansa on tuottanut albumista toiseen menestysbiisejä, joista on tullut klassikoita.

Suomalaisittain ainutlaatuinen ura ei näytä hiipumisen merkkejä.

Hectorin muistelmia on luvattu ja odotettu pitkään, mutta musiikki on vienyt ajan kirjoittamiselta. Nyt vihdoin Hectorille on tullut tilaa kerrata elettyä elämää, johon kuuluu erottamattomasti myös Helsinki, Stadi. Sen musiikkipiirit imaisivat nuoren Heikki Harman mukaansa ensin Les Mirages -yhtyeen soolokitaristina ja sitten folk-klubin jäsenenä. Siitä alkoi suomalaisittain ainutlaatuinen ura, joka ei näytä hiipumisen merkkejä.