Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Kuka tähän uskoo? – tupakkajätti pyrkii eroon tupakasta

Vielä ei ole keksitty savutonta tupakkaa, mutta tupakkajätti yrittää. Vastustajat pitävät ä

Tupakkajätti Philip Morris International on ilmoittanut sijoittavansa miljoonia savuttomuutta edistävään tutkimukseen.

–Todellisuudessa kyseessä on pelkkä tappavien tuotteiden imagonkohotuskampanja, toteaa Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Suomen Ash ry edistää tupakkatuotteiden käytön loppumista sekä päihteettömyyttä. Philip Morris International (PMI) perustaa säätiön, jonka tavoite on “savuton maailma”. Tupakkajätti rahoittaa säätiön toteuttamaa tutkimusta 80 miljoonalla USA:n dollarilla vuosittain seuraavien 12 vuoden ajan. Yhtiö pyrkii omien sanojensa mukaan pääsemään kokonaan eroon perinteisten tupakkatuotteiden myynnistä ja korvaamaan ne erilaisilla savuttomilla, nikotiinia sisältävillä tuotteilla, jotka ovat heidän mukaansa “todennäköisesti haitattomampia” kuin perinteiset savukkeet.

– 90 järjestöä ja verkostoa eri puolilta maailmaa, mukaan lukien Suomen ASH, on tänään esittänyt vaatimuksen, että PMI lopettaisi välittömästi savukkeiden tuotannon, markkinoinnin ja Tätä PMI:n savuton maailma -hanketta ei voi ottaa vakavasti niin kauan, kuin yhtiö jatkaa aggressiivista savukkeiden markkinointia eri puolilla maailmaa sekä kampanjoi tupakoinnin loppumiseen tähtääviä toimia vastaan, toteaa Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

– Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tupakkayhtiöt sanovat rahoittavansa “puolueetonta tutkimusta”. Vastaavaa tehtiin jo 1950-luvulla, ja tuolloinkin tutkimuksen tavoite oli hämätä kuluttajia ja päätöksentekijöitä. Nyt sama meno jatkuu, vain uudella nimellä, Hara jatkaa.

Hara huomauttaa, että tupakkajätin perustama säätiö on pelkkä tappavien tuotteiden imagonkohotuskampanja.

– “Savuttomuuteen” investointi on mitätöntä verrattuna siihen, että yhtiö käytti vuonna 2016 kuusi miljardia dollaria savukkeiden markkinointiin. Jos PMI olisi aidosti sitoutunut savuttomuuteen, se luopuisi välittömästi savukkeiden markkinoinnista.

Lisää aiheesta

Tupakan markkinointi laajenee

Järjestöt toteavat kirjeessään, että tupakkayhtiöt ovat tienneet tupakan vaaroista jo vuosikymmeniä. Savukkeiden markkinoinnin lopettamisen sijaan ne ovat kuitenkin laajentaneet markkinointiaan uusille alueille, lanseeranneet nuorille suunnattuja kampanjoita ja kehittäneet uusia tupakkatuotteita. PMI, samoin kuin muut tupakkayhtiöt kampanjoivat voimakkaasti muun muassa tupakkaveron korotuksia, tupakkapakkausten varoituskuvia ja tupakan mainontakieltoja vastaan.

Suomessa yhtiö on ilmoittanut tukevansa Savuton Suomi 2030 -tavoitetta ja puhunut haittojen vähentämisen puolesta.

– Tämä on häikäilemätöntä kuluttajien sumutusta. Onneksi Suomessa lainsäädännön ja tupakkapolitiikan päämääränä ei ole nikotiiniriippuvuuden ylläpitäminen korvaamalla perinteiset savukkeet toisenlaisella nikotiinin annostelutavalla, vaan kaikkien nikotiinituotteiden käytön loppuminen, Hara toteaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE