Kuka tähän uskoo? – tupakkajätti pyrkii eroon tupakasta

Vielä ei ole keksitty savutonta tupakkaa, mutta tupakkajätti yrittää. Vastustajat pitävät ä

Tupakkajätti Philip Morris International on ilmoittanut sijoittavansa miljoonia savuttomuutta edistävään tutkimukseen.

–Todellisuudessa kyseessä on pelkkä tappavien tuotteiden imagonkohotuskampanja, toteaa Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Suomen Ash ry edistää tupakkatuotteiden käytön loppumista sekä päihteettömyyttä. Philip Morris International (PMI) perustaa säätiön, jonka tavoite on ”savuton maailma”. Tupakkajätti rahoittaa säätiön toteuttamaa tutkimusta 80 miljoonalla USA:n dollarilla vuosittain seuraavien 12 vuoden ajan. Yhtiö pyrkii omien sanojensa mukaan pääsemään kokonaan eroon perinteisten tupakkatuotteiden myynnistä ja korvaamaan ne erilaisilla savuttomilla, nikotiinia sisältävillä tuotteilla, jotka ovat heidän mukaansa ”todennäköisesti haitattomampia” kuin perinteiset savukkeet.

– 90 järjestöä ja verkostoa eri puolilta maailmaa, mukaan lukien Suomen ASH, on tänään esittänyt vaatimuksen, että PMI lopettaisi välittömästi savukkeiden tuotannon, markkinoinnin ja Tätä PMI:n savuton maailma -hanketta ei voi ottaa vakavasti niin kauan, kuin yhtiö jatkaa aggressiivista savukkeiden markkinointia eri puolilla maailmaa sekä kampanjoi tupakoinnin loppumiseen tähtääviä toimia vastaan, toteaa Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

– Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tupakkayhtiöt sanovat rahoittavansa ”puolueetonta tutkimusta”. Vastaavaa tehtiin jo 1950-luvulla, ja tuolloinkin tutkimuksen tavoite oli hämätä kuluttajia ja päätöksentekijöitä. Nyt sama meno jatkuu, vain uudella nimellä, Hara jatkaa.

Hara huomauttaa, että tupakkajätin perustama säätiö on pelkkä tappavien tuotteiden imagonkohotuskampanja.

– ”Savuttomuuteen” investointi on mitätöntä verrattuna siihen, että yhtiö käytti vuonna 2016 kuusi miljardia dollaria savukkeiden markkinointiin. Jos PMI olisi aidosti sitoutunut savuttomuuteen, se luopuisi välittömästi savukkeiden markkinoinnista.

Tupakan markkinointi laajenee

Järjestöt toteavat kirjeessään, että tupakkayhtiöt ovat tienneet tupakan vaaroista jo vuosikymmeniä. Savukkeiden markkinoinnin lopettamisen sijaan ne ovat kuitenkin laajentaneet markkinointiaan uusille alueille, lanseeranneet nuorille suunnattuja kampanjoita ja kehittäneet uusia tupakkatuotteita. PMI, samoin kuin muut tupakkayhtiöt kampanjoivat voimakkaasti muun muassa tupakkaveron korotuksia, tupakkapakkausten varoituskuvia ja tupakan mainontakieltoja vastaan.

Suomessa yhtiö on ilmoittanut tukevansa Savuton Suomi 2030 -tavoitetta ja puhunut haittojen vähentämisen puolesta.

– Tämä on häikäilemätöntä kuluttajien sumutusta. Onneksi Suomessa lainsäädännön ja tupakkapolitiikan päämääränä ei ole nikotiiniriippuvuuden ylläpitäminen korvaamalla perinteiset savukkeet toisenlaisella nikotiinin annostelutavalla, vaan kaikkien nikotiinituotteiden käytön loppuminen, Hara toteaa.

HS: Suomalainen Marjut Santoni Euroopan investointipankin pääsihteeriksi

Kuva: Thinkstock

Suomalainen Marjut Santoni on nimitetty Euroopan investointipankin EIP:n pääsihteeriksi, kertoo Helsingin Sanomat. Hän on toiminut syksystä 2015 lähtien EIP:n apulaispääsihteerinä.

Pääsihteerinä Santonin tehtävänä on kehittää pankin strategiaa ja vastata muun muassa budjetoinnista.

EIP:n toimintaa luotsaa pankin hallituksen puheenjohtaja, jonka titteli on pääjohtaja. Entinen pääministeri Alexander Stubb on yksi EIP:n varapääjohtajista.

Investointipankkia on HS:n mukaan arvosteltu siitä, että johtotehtävissä on pelkkiä miehiä. Pääjohtaja ja kaikki varapääjohtajat ovat miehiä. Heinäkuussa EU:n yleinen tuomioistuin nuhteli EIP:tä naisten huonosta urakehityksestä.

”Tuoreet tiedot yllättivät” – Työllisyysaste noussut 70,9 prosenttiin

Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa

Talouden vauhdikas kasvu näyttää entistä tukevammin tarttuneen myös työmarkkinoihin. Tilastokeskuksen mukaan työllisyysasteen kausi- ja satunnaisvaihtelusta tasoitettu trendi oli tammikuussa 70,9 prosenttia.

Hallituksen tavoite on 72 prosentin työllisyysaste. Hypon pääekonomistin Juhana Brotheruksen mukaan talouden vahva vire vetää työmarkkinoita kohti hallituksen 72 prosentin tavoitetta.

– Tammikuun tuoreet tiedot yllättivät positiivisesti ja työllisyys kipuaa kohti hallituksen tavoitetasoja juuri ennen eduskuntavaaleja keväällä 2019. Rajapyykin ylittäminen ei ole varmaa, mutta tällä hetkellä jopa todennäköistä, Brotherus sanoo kommentissaan.

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli tammikuussa 238 000, mikä oli 4 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysasteen trendi oli 8,5 prosenttia.

– Työttömyysaste ei ole laskenut suuremmin, mutta syy on hieman yllättäen myönteinen – yhä useampi työmarkkinoilta tippunut palaa nyt takaisin työnhakuun ja täten tilastoissa takaisin työttömiksi, Brotherus arvioi.

Keskustelua aiheesta

Avoimien työpaikkojen määrä tuntuvassa nousussa – kasvua jopa 22 prosenttia

Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig
Työntekoa konepajayhtiö Metson venttiilitehtaalla Vantaalla.

Avoimien työpaikkojen määrä kasvoi viime vuonna keskimäärin 41 600:aan toissa vuoden 33 900:sta, kertoo Tilastokeskus.

Kasvua kertyi 22 prosenttia. Vaikeasti täytettävien työpaikkojen määrä kasvoi erityisen voimakkaasti, sillä niitä oli 45 prosenttia enemmän kuin toissa vuonna.

Loka-joulukuussa avoimien työpaikkojen määrä nousi 37 200:aan 26 400:sta. Vaikeasti täytettävien työpaikkojen määrä kohosi 54 prosenttia.

Vaikeasti täytettävät työpaikat ovat sellaisia, joihin ei löydy syystä tai toisesta koulutettua työvoimaa.

Myös osa-aikaisten ja määräaikaisten työpaikkojen lukumäärä nousi viime vuonna ja vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Avoimien työpaikkojen määrä kasvoi vuodentakaiseen verrattuna eniten Etelä-Suomessa.

Inflaatio kiihtyi Suomessa mutta on edelleen kaukana tavoitteesta

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Akseli Gallen-Kallelan suunnittelemia seteleitä Suomen Pankki 1918 -näyttelyn avajaistilaisuudessa Helsingissä.

Kuluttajahinnat nousivat tammikuussa 0,8 prosenttia vuoden takaisesta, kertoo Tilastokeskus. Joulukuussa inflaatio oli 0,5 prosenttia.

Kuluttajahintoja nostivat tammikuussa eniten savukkeiden, ajoneuvoveron ja vuokrien hintojen kallistuminen. Laskua edellisvuoteen verrattuna eniten oli lasten päivähoidon, matkapuhelinten, omakotitalojen ja käytettyjen autojen kuluttajahinnoissa.

Euroalueen yhdenmukaistettu kuluttajahintaindeksi kohosi tammikuussa 1,3 prosenttia.

Euroalueen inflaatio hidastui hieman oltuaan joulukuussa 1,4 prosenttia. Euroopan keskuspankin tavoite on hieman alle 2 prosenttia.

Suomen vastaava yhdenmukaistettu kuluttajahintaindeksi nousi 0,9 prosenttia. Yhdenmukaistettuun indeksiin ei huomioida eräitä hintoja, jotka sisältyvät Suomen omaan inflaatiolukemaan.

Yhdenmukaistetussa kuluttajahintaindeksissä ei ole mukana omistusasumista, rahapelejä, kulutus- ja muiden luottojen korkoja, omakotitalon palovakuutusta, ajoneuvoveroa eikä kalastus- ja metsästysmaksuja.

Tilastokeskuksen haastattelijat keräävät indeksiä varten kaiken kaikkiaan noin 50 000 hintatietoa lähes 470 hyödykkeestä noin 2 700 liikkeestä aina kuukauden puolivälissä. Lisäksi noin 1 000 hintatietoa kerätään keskitetysti.

Nyt menee lujaa: Osinkoennätys vuodelta 2007 menee rikki keväällä

Kuva: Viktor Georgiev

Pörssiyrityksistä maksetaan tänä keväänä ennätyksellisen paljon osinkoja. S-Pankin mukaan osinkosumma ylittää edellisen ennätyksen, joka oli vuodelta 2007. Tuolloin osinkosumma oli 12,5 miljardia euroa.

Lähes kaksi kolmasosaa Helsingin pörssin yrityksistä nostaa osinkoaan edellisvuodesta.

Esimerkiksi Finnair, Outokumpu, Vaisala ja DNA nostivat osinkoaan selvästi.

Reippaan osinkopotin mahdollistaa se, että yritykset tekevät yhä parempaa tulosta. S-Pankin mukaan 75 prosenttia pörssiyrityksistä petrasi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihtoaan toissa vuoteen verrattuna.

AVAINSANAT