Pääkirjoitukset
22.6.2016 21:01 ・ Päivitetty: 23.6.2016 08:22
Kuljetusala: Toiset ajaa toisten kustannuksella
Kuljetusalojen työntekijät ovat tehneet Euroopan unionille kansalaisaloitteen reilun kilpailun ja työehtojen varmistamiseksi kuljetusaloille koko Euroopassa. Kansalaisaloitteen voi käydä jokainen näistä asioista huolestunut allekirjoittamassa verkko-osoitteessa www.fairtransporteurope.fi
Aloitteella vastustetaan epätervettä kilpailua, sosiaalista polkumyyntiä ja harmaata taloutta, jotaka kaikki ovat pesiytyneet erityisesti kuljetusaloille.
Euroopan unioni onkin monessa mielessä oikea osoite, kun haetaan palkansaajien oikeuksia. Unioni on ollut tähän asti huomattavasti ketterämpi toimija silloin, kun on ollut kysymys rahan ja pääoman asioista. Sosiaalinen Eurooppa on yhä edelleen hyvin keskeneräinen. Pienetkin parannukset palkansaajien oikeuksiin ovat olleet työn ja tuskan takana. Askeleet ovat olleet kovin lyhyitä. Myönteistä on kuitenkin, että niitä askelia sittenkin on ollut.
Epäsuhta työn ja pääoman asioiden välillä EU:ssa johtuu tietystikin unionin poliittisista voimasuhteista. Lainsäädännössä näkee, mitkä poliittiset voimat pitävät valtaa Euroopassa.
Nähtiin ihme, että työnantajat ja ammattiyhdistysliike olivat samassa rintamassa vastustamassa hallituksen esitystä.
Suomessa kuljetusala on ollut kevään aikana jyrän alla. Hallitus muutti aikaisempaa Suomen linjaa ja poisti laista rajoitukset, joilla on säädelty ulkomaisten ajoneuvojen kuljetuksia Suomessa. Nähtiin sellainenkin ihme, että autoliikenteen työnantajat ja ammattiyhdistysliike olivat samassa rintamassa vastustamassa hallituksen ja liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esitystä.
Nämä kabotaasikuljetukset ovatkin melkoinen uhka koko alalle. Odotettavissa on varsinkin pienempien toimijoiden konkursseja. Tuhannet työpaikat ovat uhattuina. Käytäntö osoittaa, että vaikka myös kabotaasikuljetuksissa tulee kuljettajalle maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja noudattaa Suomen työlainsäädäntöä, näin ei tapahdu. Harmaa talous kukoistaa ja maanteiden tavaraliikenteeseen syntyvät kahdet eriarvoiset markkinat.
Liikenteen turvallisuus on osa ongelmaa. Kuljettajien ammattitaito ja ajoneuvojen kunto huolestuttavat erityisesti talvisilla Suomen teillä. Liikenneministerin esittämä raskaan liikenteen talvirengaspakko ei ole ratkaisu, vaikka onkin sinänsä paikallaan.
Kabotaasiasiassakin on valitettavasti vedottu EU:n lainsäädäntöön ja peloteltu EU:n tuomioistuinkäsittelyllä.
EU ei voi olla organisaatio, jonka myötävaikutuksella voidaan sallia toisille kyseenalaisia etuja joidenkin toisten kustannuksella. Oikeudenmukaisuus kuuluu eurooppalaisiin perusarvoihin.
Britit äänestävät parhaillaan siitä, jäävätkö he EU-jäseniksi vai lähtevätkö omille teilleen. Kävi äänestyksessä kuinka tahansa siitä on otettava oppia. EU:n on ryhdistäydyttävä. Sen on oltava huomattavasti nykyistä parempi ja sosiaalisempi.
JK
Juhannusta on perinteisesti pidetty rauhan ja varsinkin rakkauden juhlana. Viime vuonna syntyneiden tilasto tosin kertoo, että eniten suomalaiset ovat rakastaneet loka-marraskuussa. Mutta silti: rakastakaa, älkää hukkuko.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.