tyovaenkirjallisuuspaiva
kaisaniemi

Kuljetusyritysten myynti jatkoi maltillista kasvuaan, kannattavuus laahaa yhä

Kuva: Kari Hulkko

Kuljetusyritysten myynti jatkoi maltillista kasvuaan syksyn aikana, mutta kannattavuus laahaa edelleen. Kysyntää ohjaavat infrarakentaminen, biotalousinvestoinnit ja vähitellen myös viennin virkistyminen.

Tammikuun 2017 SKAL Kuljetusbarometrissä vastanneista kuljetusyrittäjistä joka kolmas oli kasvattanut liikevaihtoaan loppuvuonna ja joka neljäs oli menettänyt liikevaihtoa. Vielä vuosi sitten liikevaihtoviisarit olivat pakkasella.

Käänne kasvuun on hidas, ja yrittäjät ennusteissaan varovaisia. Vain noin viidennes odottaa myynnin kasvavan alkuvuonna. Kuljetetun tavaran määrässä tapahtui syksyllä jonkin verran myönteistä kehitystä vertailukauteen nähden: 23 % raportoi tavaramäärien kasvaneen (vrt. 18 % 1/2016) ja 26 % laskeneen (vrt. 33 % 2016).

Kuljetusyritysten kannattavuus laahaa edelleen. Se oli laskenut joka neljännellä ja kasvanut joka kuudennella. Yrittäjien odotukset kannattavuuden suhteen ovat vaatimattomat jatkossakin.

Merkit toimeliaisuuden lisääntymisestä ovat 4 kuukauden tarkasteluväleillä hienovaraisia, mutta pidemmällä aikajanalla selkeitä. Kuljetusmäärien ja ajosuoritteiden kehitystä kuvaava käyrä on ollut nousujohteinen tammikuun 2015 jälkeen. Esimerkiksi ulkomaan- ja sopimusliikennettä harjoittavilla kuljetusyrityksillä loppuvuosi 2016 oli vilkas.

Pääkaupunkiseudun rakennustyömaat tarjosivat edelleen kuljetettavaa ja tammikuun alkukin näyttää poikkeuksellisen vireältä. Metsäpuolella sahoille kuljetettiin runsaasti tukkipuuta, ja metsäyhtiöiden investoinnit nostivat kuljetusten kysyntää Äänekoskella, Varkaudessa, Kymenlaaksossa ja Pietarsaaressa. Tukki- ja kuitupuukuljetusten liikevaihdon kasvua kevään aikana ennusti 56 % vastanneista.

Kalustosta halutaan energiatehokkaampaa.

Kuljetuskaluston optimointi tarkoittaa, että yritys valitsee kuljetustehtäviinsä sopivimman mahdollisen kaluston, tavoitteena muun muassa maksimaalinen hyötykuorma ja tehtävään soveltuva moottoriteho.

Kaksi kolmesta SKAL Kuljetusbarometriin vastanneesta käyttää tätä energiatehokkuustoimena. Yli puolet yrittäjistä (53 %) kannustaa kuljettajia ennakoivaan ajotapaan ja hieman harvempi (44 %) seuraa, miten kuljettajat ajavat. Esimerkiksi rajujen nopeudenvaihteluiden välttämisellä on merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen.

Tulevaisuudessa 58 % yrittäjistä aikoo todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti uusia kuljetuskalustoaan energiatehokkaammaksi.

Noin joka kolmas kyselyyn vastanneista arvioi, että nykyistä (25,25 m) pidempi tai painavampi (76 t) ajoneuvoyhdistelmä lisäisi jossain määrin energiatehokkuutta. Hieman alle 60 % ei pystyisi hyödyntämään suurempaa kalustoa kuljetuksissaan. Suomi sallii eurooppalaisittain poikkeuksellisen suuret enimmäismassat.

Kuljetusyrittäjien vastaukset kuntavaalikyselyymme olivat odotetusti liikenne- ja kunnossapitopainotteisia. Kuntien infrarakentaminen, siltojen kantavuus sekä jakeluliikenteen edellytykset kiinnostivat enemmistöä vastanneista. Kakkossijalla oli yrittämisen tukeminen ja kolmosena kuntien hankintapolitiikka.

SKAL:n kuntavaaliteemat mukailevat kuljetusyrittäjien mielenkiinnon kohteita: ”Meidän kunnassa tiet hoidetaan, on elinvoimaa ja osataan ostaa.”

SKAL ry:n vuoden 2017 ensimmäiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 497 jäsenyritystä. Kysely toteutettiin 21.12.2016–8.1.2017. Vastaajat edustivat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely lähetetään noin 4 300 jäsenyrittäjälle.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Metalliliiton entinen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut. Asiasta tiedottaa Metalliliitto verkkosivuillaan.

Lundh menehtyi perjantaina 18. elokuuta vaikean sairauden seurauksena.

Hän oli syntynyt 24.8.1939 Porvoossa.

Lundh tunnettiin yhtenä vaikutusvaltaisimmista ammattiyhdistysjohtajista. Merkittävin vaihe hänen ay-taipaleellaan oli Metalliliiton puheenjohtajuus 1983–2000.

Lundh oli myös ensimmäinen ammattiyhdistysjohtaja, jolle tasavallan presidentti on myöntänyt ministerin arvonimen.

Lundh kuului pitkään SDP:n puoluetoimikuntaan.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

SPR: Turvapaikanhakijoita on uhkailtu  – Lounais-Suomen poliisi ei tunnista uhkailuilmiötä

Turvapaikanhakijoita on uhkailtu Suomessa viime viikonloppuna Turussa tapahtuneen joukkopuukotuksen jälkeen, kertoo Suomen Punainen Risti.

SPR:n mukaan uhkailu on ollut huutelua, ja sitä on tapahtunut etupäässä Varsinais-Suomessa. Tapausten tarkkaa määrää ei osattu SPR:stä arvioida.

Lounais-Suomen poliisi ei kuitenkaan tunnista uhkailuilmiötä. Myös muut STT:n tavoittamat poliisit Helsingistä, Lounais-Suomesta ja Länsi-Uudeltamaalta kertovat viikon sujuneen suhteellisen rauhallisesti.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Turun puukotusjutussa uusia kiinniottoja – heidän kansallisuudesta ei ole varmuutta

Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Poliisi on tehnyt aamupäivällä Turussa kaksi uutta kiinniottoa perjantaisiin puukotuksiin liittyen, poliisi tiedottaa. Kaksi miestä otettiin kiinni, koska poliisin mukaan syytä epäillä -kynnys terroristisen teon valmistelurikoksessa on ylittynyt.

Miesten kansallisuudesta ei ole varmuutta. He ovat kertoneet Suomen viranomaisille olevansa algerialaisia, Ruotsin viranomaisille marokkolaisia.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Hätkähdyttävä laskelma: Näin voidaan ehkäistä yli 350 ennenaikaista kuolemaa vuonna 2030

Kävelyn ja pyöräilyn lisäämisellä olisi saatavissa Suomessa terveyshyödyt, joiden arvo olisi yli 13 miljardia euroa vuosina 2011–2030. Asia ilmenee Pyöräliiton teettämästä laskelmasta.

Jos kävellen ja pyöräillen tehtäviä matkoja lisättäisiin 30 prosenttia, ehkäistäisiin pekästään vuonna 2030 yli 350 ennenaikaista kuolemaa.

Hallitus asetti energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi, että pyöräily- ja kävelymatkat lisääntyvät 30 prosentilla.

– Laskelma osoittaa, että ilmastopolitiikka voi olla myös taloudellisesti erittäin kannattavaa. Arkiliikunta on tehokkain tapa vähentää liikkumattomuuden kustannuksia, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Kävelyn osalta laskenta ottaa huomioon 20‒74 -vuotiaat ja pyöräilyn osalta 20‒64 -vuotiaat. Pyöräliitto teetti laskelman WSP Finlandilla.

Korjaus otsikkoon ja juttuun: yli 350 säästettyä ennenaikaista kuolemaa koskee ainoastaan vuotta 2030. Näistä syntyisi 1,65 miljardin säästöt vuonna 2030. Koko selvityskaudella ennenaikaisia kuolemia säästetään huomattavasti enemmän ja niistä syntyy 13,3 miljardin kokonaissäästö vuosina 2011-2030.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Turun puukotuksen pääepäilty ja ainakin yksi vangituista opiskelivat samalla kurssilla

Pääepäillyn lisäksi toinenkin Turun puukotusiskusta vangittu 18-vuotias marokkolaismies opiskeli suomen kielen kesäkurssilla Turun kristillisellä opistolla.

Kurssi kesti kesäkuun alusta heinäkuun puoleenväliin. Pääepäilty ei rehtorin mukaan juuri käynyt paikalla kurssin alkuvaiheen jälkeen.

Toinen nyt vangittu mies kuitenkin oli kurssin loppuun asti kirjoilla koulussa. Kummastakaan ei ole rehtorin mukaan erityistä kerrottavaa.

Yle kertoi ensimmäisenä pääepäillyn opiskelusta opistolla.

Keskustelua aiheesta