tuntematonsotilas
kaisaniemi
Juhannustupla

Kuljetusyritysten myynti jatkoi maltillista kasvuaan, kannattavuus laahaa yhä

Kuva: Kari Hulkko

Kuljetusyritysten myynti jatkoi maltillista kasvuaan syksyn aikana, mutta kannattavuus laahaa edelleen. Kysyntää ohjaavat infrarakentaminen, biotalousinvestoinnit ja vähitellen myös viennin virkistyminen.

Tammikuun 2017 SKAL Kuljetusbarometrissä vastanneista kuljetusyrittäjistä joka kolmas oli kasvattanut liikevaihtoaan loppuvuonna ja joka neljäs oli menettänyt liikevaihtoa. Vielä vuosi sitten liikevaihtoviisarit olivat pakkasella.

Käänne kasvuun on hidas, ja yrittäjät ennusteissaan varovaisia. Vain noin viidennes odottaa myynnin kasvavan alkuvuonna. Kuljetetun tavaran määrässä tapahtui syksyllä jonkin verran myönteistä kehitystä vertailukauteen nähden: 23 % raportoi tavaramäärien kasvaneen (vrt. 18 % 1/2016) ja 26 % laskeneen (vrt. 33 % 2016).

Kuljetusyritysten kannattavuus laahaa edelleen. Se oli laskenut joka neljännellä ja kasvanut joka kuudennella. Yrittäjien odotukset kannattavuuden suhteen ovat vaatimattomat jatkossakin.

Merkit toimeliaisuuden lisääntymisestä ovat 4 kuukauden tarkasteluväleillä hienovaraisia, mutta pidemmällä aikajanalla selkeitä. Kuljetusmäärien ja ajosuoritteiden kehitystä kuvaava käyrä on ollut nousujohteinen tammikuun 2015 jälkeen. Esimerkiksi ulkomaan- ja sopimusliikennettä harjoittavilla kuljetusyrityksillä loppuvuosi 2016 oli vilkas.

Pääkaupunkiseudun rakennustyömaat tarjosivat edelleen kuljetettavaa ja tammikuun alkukin näyttää poikkeuksellisen vireältä. Metsäpuolella sahoille kuljetettiin runsaasti tukkipuuta, ja metsäyhtiöiden investoinnit nostivat kuljetusten kysyntää Äänekoskella, Varkaudessa, Kymenlaaksossa ja Pietarsaaressa. Tukki- ja kuitupuukuljetusten liikevaihdon kasvua kevään aikana ennusti 56 % vastanneista.

Kalustosta halutaan energiatehokkaampaa.

Kuljetuskaluston optimointi tarkoittaa, että yritys valitsee kuljetustehtäviinsä sopivimman mahdollisen kaluston, tavoitteena muun muassa maksimaalinen hyötykuorma ja tehtävään soveltuva moottoriteho.

Kaksi kolmesta SKAL Kuljetusbarometriin vastanneesta käyttää tätä energiatehokkuustoimena. Yli puolet yrittäjistä (53 %) kannustaa kuljettajia ennakoivaan ajotapaan ja hieman harvempi (44 %) seuraa, miten kuljettajat ajavat. Esimerkiksi rajujen nopeudenvaihteluiden välttämisellä on merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen.

Tulevaisuudessa 58 % yrittäjistä aikoo todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti uusia kuljetuskalustoaan energiatehokkaammaksi.

Noin joka kolmas kyselyyn vastanneista arvioi, että nykyistä (25,25 m) pidempi tai painavampi (76 t) ajoneuvoyhdistelmä lisäisi jossain määrin energiatehokkuutta. Hieman alle 60 % ei pystyisi hyödyntämään suurempaa kalustoa kuljetuksissaan. Suomi sallii eurooppalaisittain poikkeuksellisen suuret enimmäismassat.

Kuljetusyrittäjien vastaukset kuntavaalikyselyymme olivat odotetusti liikenne- ja kunnossapitopainotteisia. Kuntien infrarakentaminen, siltojen kantavuus sekä jakeluliikenteen edellytykset kiinnostivat enemmistöä vastanneista. Kakkossijalla oli yrittämisen tukeminen ja kolmosena kuntien hankintapolitiikka.

SKAL:n kuntavaaliteemat mukailevat kuljetusyrittäjien mielenkiinnon kohteita: ”Meidän kunnassa tiet hoidetaan, on elinvoimaa ja osataan ostaa.”

SKAL ry:n vuoden 2017 ensimmäiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 497 jäsenyritystä. Kysely toteutettiin 21.12.2016–8.1.2017. Vastaajat edustivat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely lähetetään noin 4 300 jäsenyrittäjälle.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Leena Laitinen valittiin Alkon toimitusjohtajaksi – siirtyy tehtävään Snellman Groupilta

Kuva: Kari Hulkko

Alkon toimitusjohtajaksi on valittu Leena Laitinen. Hän työskentelee tällä hetkellä Snellman Groupin konsernijohtajana. Laitinen aloittaa tehtävässään syksyllä.

Alko palkkasi uuden toimitusjohtajan, koska Hille Korhonen siirtyi Nokian Renkaiden toimitusjohtajaksi.

Uudella toimitusjohtajalla on 28 500 euron kuukausipalkka.

– Alko saa erinomaisen toimitusjohtajan, jolla on vahva vähittäiskaupan ja liiketoiminnan kehittämisen osaaminen, Alkon hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas sanoi.

– Laitinen on oikea henkilö jatkamaan yhtiön kehittämistä monikanavaisesti palvelevaksi erikoisliikkeeksi, joka on laajalti suomalaisten hyväksymä.

Keskustelua aiheesta

Ihmiskäsi on turvallisempi – lähes 66 prosenttia ei antaisi robotin hoitaa itseään tai läheisiään

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Pepper -palvelurobotti mediatilaisuudessa Helsingissä tammikuussa.

Lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista ei antaisi robotin hoitaa itseään tai läheisiään, selviää Solitan teettämästä kyselytutkimuksesta.

Vain viisi prosenttia kyselyyn vastanneista on täysin sitä mieltä, että voisi antaa robotin hoitaa itseään ja lähiomaisiaan. Miehet suhtautuvat ajatukseen robotin hoidosta paljon naisia myönteisemmin.

Noin joka viides vastaaja pitää robotteja uhkana työpaikalleen. Alle 30-vuotiaista lähes joka kolmas pelkää, että robotit vievät oman alan työpaikat.

Alle 30-vuotiaista lähes joka kolmas pelkää, että robotit vievät työpaikat.

Kaksi kolmasosaa pitää kuitenkin hyvänä asiana, että robotit korvaavat raskaat ja rutiininomaiset työt, jotta ihmiset voivat keskittyä mielekkäämpiin töihin.

– Useissa tapauksissa robotit eivät vie ihmisen paikkaa työssä, vaan muuttavat sitä. Automatisaatio ja robotisaatio vapauttavat ihmisiä tuottavampaan ja luovempaan työhön, Solitan Digital Society -liiketoiminnoista vastaava johtaja Timo Honko sanoo.

Kyselyn mukaan suomalaiset eivät pidä robotteja hyvänä ratkaisuna yksinäisyyteen. Vain joka kymmenes vastaajista uskoo, että robotit voivat olla ratkaisu yksinäisyyteen ja pystyvät korvaamaan ihmisen seuran.

Honko arvioi, että kyselyn vastausten perusteella suomalaiset ovat hyvin perillä robotisaation vaikutuksista.

Kyselytutkimuksen teki Consumer Compass, ja siihen vastasi huhtikuussa yli tuhat suomalaista.

”Nesteytä mieluummin autosi kuin itsesi” – Juhannuksen menoliikenne alkaa 

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Kerkiää sinne juhannusmökin riippumattoon puoli tuntia myöhemminkin.

Maan etelä- ja länsiosassa on tänään luvassa vaihtelevaa pilvisyyttä ja sadekuuroja, kertoo Ilmatieteen laitos. Paikoin voi myös ukkostaa. Ilmatieteen laitoksen mukaan päivän ylin lämpötila vaihtelee etelässä ja lännessä 12 ja 16 asteen välillä.

Maan itä- ja pohjoisosassa sää on puolipilvinen tai pilvinen. Paikalliset sadekuurot ovat myös mahdollisia. Päivän ylin lämpötila vaihtelee idässä ja pohjoisessa 8 ja 14 asteen välillä.

Suomenlahden itä- ja länsiosaan, Pohjois-Itämeren itäosaan, Saaristomerelle sekä Selkämeren etelä- ja pohjoisosaan on annettu tuulivaroitus.

Pohjois-Pohjanmaan länsiosassa on voimassa metsäpalovaroitus.

Olennaisinta, että etupenkin ja ratin välissä on ajokuntoinen kuljettaja

Juhannusruuhkaan lähtiessä kannattaa kuljettajan sijaan nesteyttää auto, muistuttaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

– Kannattaa ainakin tehdä perustarkistus, että on jäähdytinnestettä, tuulilasinpesunestettä, öljyt kohdallaan ja jarrunesteet paikallaan.

Autosta kannattaa tarkistaa myös rengaspaineet, koska juhannusreissulla autossa on helposti enemmän painoa kuin arkisella markettimatkalla.

Kuljettaja lähtee matkaan selvin päin ja muutenkin tarkkaavaisena.

– Olennaista on, että etupenkin ja ratin välissä on kuljettaja, joka on ajokunnossa ja jolla on malttia ajaa, kun liikennettä on enemmän. Hermot ovat kunnossa, monin paikoin mennään jonossa. Hurttia huumoria, niin kyllä se siitä, Nieminen sanoo.

Juhannusliikenne on vilkkaimmillaan tänään kello 11–20 ja sunnuntaina kello 11–22. Liikennettä on reippaasti varsinkin pääkaupunkiseudun ulosmenoteillä.

AVAINSANAT

Yli kuutenakymmenenä juhannuksena esiintynyt Eino Grön työväentaloista: ”Niissä on tavannut varmasti hengenheimolaisia”

Kuva: Jukka-Pekka Flander

Eino Grön osallistui vuonna 1958 Tervakosken juhannukseen. Se oli hänen ensimmäinen suuri juhannusesiintymisensä. Grön oli tehnyt esikoisalbuminsa juuri keväällä.

– Oli tosi isot juhlat, väkeä oli tuhansittain. Oli aika jännittävää.

Tapahtumaa juonsi Jukka Virtanen. Bändissä soittivat Esa Katajavuori ja Otto Donner. Helsinkiläinen bändi tuntui pienen pitäjän pojasta isolta. Oli nuoren ihmisen uudet kokemukset, muuta ei tarvittu.

Kolmea kesää aiemmin Grön kuuli ensimmäistä kertaa Olavi Virtaa livenä. Silloin hän ei vielä aavistanut, että heidän välilleen syttyisi Virran kuolemaan asti kestänyt ystävyys.

– Se oli hieno juttu nuorelle, jonka laulajanura vasta orasti. Olavi Virta oli mun idolini. Sain häneltä hienoja vinkkejä.

Grön on ollut esiintymässä yli kuutenakymmenentenä juhannuksena. Joku aatto on jäänyt väliin, mutta silloinkin hän on esiintynyt juhannuspäivänä. Tänä juhannusaattona Grön esiintyy Valkeakoskella pitkän perinteen juhannustansseissa Apianniemessä.

Työväentaloissa Grön on kokenut olonsa kotoisaksi. Hän voitti iskelmälaulun Suomen mestaruuskilpailutkin vuonna 1958 Helsingin työväentalolla. Vuotta aiemmin hän oli osallistunut Porin työväentalolla Toivo Kärjen luotsaamiin maakunnallisiin iskelmälaulukilpailuihin. Grön voitti kilpailun, ja Kärki kannusti jatkamaan.

– Työväentalot ovat olleet minulle luontaisia huvipaikkoja. Niissä on tavannut varmasti hengenheimolaisia.

Olavi Virta oli mun idolini. Sain häneltä hienoja vinkkejä.

Grön on esiintynyt useita kertoja presidentti Martti Ahtisaarelle. Se on ollut molemminpuolinen ilo.

– Oli hieno olla mukana avajaistilaisuudessa hänen lähtiessään presidentinvaaleihin ehdokkaaksi, Grön tunnelmoi.

He ovat olleet yhdessä myös golfaamassa. Kerrankin he lähtivät suoraan Kultarannasta Turkuun pelaamaan. Kilpailua tärkeämpää on ollut kuitenkin yhdessäolo.

– Meillä on hyvin lämmin ystävyyssuhde. Ahtisaari on myös vaatimaton ja hänen kanssaan on helppo keskustella.

Gröniä harmittaa, että he ehtivät tapaamaan vain harvoin. Yksi mieleenpainuvista esiintymisistä Ahtisaarelle on ollut presidentinlinnassa Argentiinan presidentin vierailun yhteydessä.

Todella hienoinan muistoina ovat myös mukanaolo Martti Ahtisaaren ja presidentti Tarja Halosen seurueessa Naganon olympialaisissa ja Salt Lake Cityn Utahissa.

Lue koko Eino Grönin laaja haastattelu torstain 22. kesäkuuta Demokraatista.

Keskustelua aiheesta

Ainakin täällä räpsähtää varmat sakot peltipoliisilta – lue lista!

Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig
Peltipoliisi Vantaalla,

Helsingin poliisi on julkistanut juhannuksen menoliikennettä varten listan 30 nopeusvalvontakameran varmasta paikasta. Kameroita on menoliikenteen aikana päällä noin 90. Viikonloppuna määrä saattaa vähentyä.

– Pälkäne, valtatie 12, Kärväntälä etelä
– Nokia, valtatie 12, Sorvantie itä
– Kalajoki, valtatie 8, Kalajoki manner pohjoinen
– Pudasjärvi, valtatie 20, Taipaleenharju länsi
– Mäntsälä, valtatie 25, valtatie 4:n liittymä itä
– Kuusankoski, valtatie 12, Koria itä
– Eurajoki, valtatie 8, Lapijoki
– Ulvila, valtatie 2, Friitala etelä
– Nastola, valtatie 12, Arola länsi itä
– Savonlinna, valtatie 14, Kallislahti länsi
– Leppävirta, valtatie 5, Paukarlahti pohjoinen
– Kruunupyy, valtatie 8, Hopsalantien risteys pohjoinen
– Helsinki, Kehä I, Myllypuro itä
– Luumäki, valtatie 6, Kaitjärvi itä länsi
– Inkoo, kantatie 51 Degerby itä
– Ii, valtatie 4, Merihelmi pohjoinen
– Hämeenkyrö, valtatie 3, Pentinmaa pohjoinen
– Lapinlahti, valtatie 5, Alapitkä pohjoinen
– Iisalmi, valtatie 27, Runni itä
– Leppävirta, valtatie 9, Airaksela länsi
– Parainen, maantie 180, Kirkkosalmi länsi
– Lieto, valtatie 10, Nuolemo länsi
– Nokia, valtatie 12, Tottijärvi itä
– Loimaa, valtatie 9, Ristimäenkulma etelä
– Nastola, valtatie 12, Arola itä länsi
– Keminmaa, valtatie 4, Ruottala pohjoinen K1
– Tuusula, kantatie 45, Vuohikkaankaar.liitt. pohjoinen
– Rovaniemi, valtatie 4, Lentoasema pohjoinen R18
– Mynämäki, maantie 192, Lauttanpää etelä
– Mynämäki, valtatie 8, Mynämotelli pohjoinen