Kuluttajaliitto patistaa hallitusta lakikirjauksiin – ”Caruna-sopu on vain väliaikaisratkaisu”

Lehtikuva
Caruna-sopu merkitsee, että asiakkaiden keskimääräinen vuosittainen hinnankorotus jää alle 15 prosenttiin sähkönsiirron verollisesta loppusummasta.
Lehtikuva
Caruna-sopu merkitsee, että asiakkaiden keskimääräinen vuosittainen hinnankorotus jää alle 15 prosenttiin sähkönsiirron verollisesta loppusummasta.
Lehtikuva
Caruna-sopu merkitsee, että asiakkaiden keskimääräinen vuosittainen hinnankorotus jää alle 15 prosenttiin sähkönsiirron verollisesta loppusummasta.

Kuluttajaliitto katsoo, ettei sähkönsiirtoyhtiö Carunan ja kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen saavuttama neuvottelutulos sähkön siirtohintojen korotusta koskien poista tarvetta lainmuutokselle.

– Nyt saavutettu sopu on vain väliaikaisratkaisu ja maan hallituksen tulee ehdottomasti antaa mahdollisimman pian lakiesityksensä eduskunnalle, jotta asialle saadaan kuluttajan kannalta kestävä ratkaisu, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling linjaa tiedotteessaan.

Kuluttajaliitto katsoo, että pitkällä tähtäimellä sähkön hinnoitteluperusteita tulisi kehittää tavalla, joka kannustaa kuluttajia kestävään sähkönkäyttöön.

Eilen saavutettu neuvottelutulos tarkoittaa, että Carunan asiakkaiden keskimääräinen vuosittainen hinnankorotus jää alle 15 prosenttiin sähkönsiirron verollisesta loppusummasta.

Beurling muistuttaa, että vaikka ratkaisua voidaan pitää kohtuullisena, voi korotus silti olla kuluttajalle etenkin, jos korotus toteutetaan useampana vuonna peräkkäin.

– Niillä kuluttajilla, jotka kuluttaja-asiamiehen neuvotteleman ratkaisun jälkeenkin pitävät korotuksia kohtuuttomina, on edelleen mahdollisuus viedä asiansa Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, Beurling muistuttaa.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat