Teatteri & Tanssi

Kun Tshehov kohtasi dogman – Tampereen teatterikesän unkarilaisvieraat olivat keksimässä pyörää uudestaan

Gergo Nagy
Näyttelijä-äiti (Anikó Für) haikailee uransa suuruuden päiviin, kirjailijapoika (Máté Dezső Georgita) unelmoi epätoivoisesti suuresta tulevaisuudesta. Niin Tshehovia...
Gergo Nagy
Näyttelijä-äiti (Anikó Für) haikailee uransa suuruuden päiviin, kirjailijapoika (Máté Dezső Georgita) unelmoi epätoivoisesti suuresta tulevaisuudesta. Niin Tshehovia...
Gergo Nagy
Näyttelijä-äiti (Anikó Für) haikailee uransa suuruuden päiviin, kirjailijapoika (Máté Dezső Georgita) unelmoi epätoivoisesti suuresta tulevaisuudesta. Niin Tshehovia...

Teatterikesässä vierailleella unkarilaisella Dollardaddy’s-teatterilla oli sinänsä ihan hyvä konsepti ”Tshehov”-esityksessään. Se oli ottanut luuppinsa alle Anton Tshehovin ”Kirsikkapuiston” ja ”Lokin”, irrotellut niistä tarvitsemansa perusainekset, heittänyt mausteeksi sekaan vähän ”Kolmea sisarta” ja ”Ivanovia” ja keitellyt näytelmän, joka oli… no, ihan Tshehovia.

Siispä Dollardaddy’sin Tshehov-esityksessä ihmiset ovat järjestään onnettomia ja haluavat pois siitä tilasta ja elämästä, jossa juuri sillä hetkellä ovat. He haaveilevat suurista ja kaipaavat menneisiin aikoihin, jolloin kaikki oli paremmin.

Erotuksena perinteisiin Tshehov-klassikoiden tulkintoihin oli lähinnä se, että tässä alle puolitoistatuntisessa tiivistyksessä ei ollut aikaa viipyilylle ja pitkille huokailuille. Ei saa jäädä  turhautumiseen makaamaan! Kirsikkatarhastakin tehtiin kaupat ennätysvauhtia.

Dollardaddy’s näyttää olevan ylpeä siitä, että se tuo dogmateatteriaan lähelle katsojaa. Yleisön istuttaminen tiiviiseen neliöön paljaan näyttämön ympärille, ei kuitenkaan ole ihan sensaatiomaisen uusi keksintö, sillä siinä muodostelmassa teatteria on toreilla tehty aikojen alusta. Eikä suomalaisissa ammatti- ja harrastajateattereissakaan ole harvinaista muokata katsomo kehäksi esityksen ympärille. Itsekin olen moisissa teatterinuotiopiireissä istunut monesti.

Kovin painavaa perustetta en keksinyt sille, että Tshehov-esityksen kehäkatsomo Tampereen Tullikamarilla hylättiin viimeiseksi vartiksi ja yleisö ohjattiin perinteisempään nousevaan katsomoon. Operaatio vain rikkoi intensiteettiä, jonka pelkistetysti näytellyt ryhmä oli juuri saavuttanut.

Tampereen Teatterikesä

Dollardaddy’s, Unkari

Tshehov

Tekstit Anton Tšehov – Ohjaus Tamás Ördög – Näyttämöllä Anikó Für, Annamária Láng, Natasa Stork, Piroska Mészáros, László Göndör, Máté Dezső Georgita, Sándor Terhes

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 38 Demokraatti
ANI SUORASUU - Ann Selinille ei ryppyillä
VARAA PAREMPAAN - Eveliina Heinäluoma haluaa herättää puolueet Helsingissä
KUIN ERI PLANEELTA - SDP:n ja hallituksen sote-linjat eivät kohtaa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat