Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Kuntaliitto selvitti: Peräti 91% kiittää erityisesti tätä kunnallista palvelua

Tyytyväisyys kunnallisiin palveluihin on kasvanut verrattuna tilanteeseen kaksi vuotta sitten, ilmenee Kuntaliiton kyselytutkimuksesta, johon vastasi 12 000 suomalaista. Kyselyyn vastanneista yhteensä 90 prosenttia arvioi olevansa tyytyväisiä kunnallisiin palveluihin.

– Kuten aiemmissakin kyselyissä on ilmennyt, on tyytyväisyys suurinta niiden kuntalaisten keskuudessa, jotka ovat itse käyttäneet tiettyä kunnallista palvelua. Arviot kuntapalveluista ovat puolestaan kriittisempiä niiden kuntalaisten keskuudessa, jotka arvioivat yksittäistä kunnallista palvelua ainoastaan mielikuvien perusteella,Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom toteaa.

Kyselyn perusteella kuntalaiset ovat tyytyväisimpiä kirjastopalveluihin (91%), jätehuoltoon (81%), äitiys- ja lastenneuvolaan (79%), kansalais- ja työväenopistoihin (79%) sekä liikuntapalveluihin (79%). Myös kierrätykseen ja esiopetukseen ollaan hyvin tyytyväisiä.

Tyytyväisyyden eroja selittävät erityisesti ikä ja ammatti, mutta myös sukupuoli ja äidinkieli.

Vähiten tyytyväisiä kuntalaiset olivat toimeentulotukeen, lapsiperheiden kotipalveluun, teiden ja katujen hoitoon sekä vanhusten laitoshoitoon.

Näistä palveluista toimeentulotuki on ainoa palvelu, johon suhtaudutaan pikemmin kriittisesti kuin positiivisesti. Perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelan tehtäväksi vuoden 2017 alussa. Kyselyn tulokset heijastavat siten muutosvaiheen tilannetta, Pekola-Sjöblom huomauttaa.

Kuntalaisilta kysyttiin mielipiteitä yhteensä 43 eri palvelusta, tyytyväisyydestä siihen ja palvelun saatavuudesta.

Lisää aiheesta

Tyytyväisyyden eroja selittävät erityisesti ikä ja ammatti, mutta myös esimerkiksi sukupuoli ja äidinkieli. Tyytyväisimpiä kunnallisiin palveluihin ovat vähintään 70-vuotiaat, kansa- tai peruskoulun käyneet ja eläkeläiset. Lisäksi naiset ovat jonkin verran tyytyväisempiä kuin miehet ja ruotsinkieliset tyytyväisempiä kuin suomenkieliset.

– Eri sektoreista suurimpia vaihteluita on nähtävissä sosiaalipalveluissa, vähiten kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluissa sekä teknisissä palveluissa, Pekola-Sjöblom kuvailee tuloksia.

Parhaat arviot palvelusta ja saavutettavuudesta annettiin kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluille.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE