Politiikka
9.6.2016 10:53 ・ Päivitetty: 9.6.2016 12:53
”Kuolinisku kuljetusalalle: Hallituspuolueet lähtivät vihreiden ja RKP:n tuella Soinin järjettömälle linjalle”
Liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi torstaina mietinnön, joka koskee kaupallisia tavarankuljetuksia Euroopan unionin alueella eli ns. kabotaasia.
Tavaraliikenteen kabotaasilla tarkoitetaan valtion sisäistä kuljetusta toisessa EU-maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla.
Valiokunta linjaa mietinnössään, että hallituksen esityksen mukainen lainsäädännöllinen ratkaisu on käytännössä ainoa ja väistämätön vaihtoehto tämän hetkisessä tilanteessa.
SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan kansanedustajat Katja Taimela, Suna Kymäläinen ja Satu Taavitsainen esittivät tänään hylättäväksi hallituksen lakiesityksen, joka demarien mukaan vapauttaa käytännössä ulkomaisen rekkaliikenteen ja lisää halpatyövoimaa. SDP jätti yhdessä vasemmistoliiton kanssa asiasta vastalauseen.
— Hallituksen esitys on kuolinisku kuljetusalalle. Timo Soini (ps) linjasi asian ministereille ja perussuomalaisten vetämässä liikenne- ja viestintävaliokunnassa hallituspuolueet vihreiden ja RKP:n tuella lähtivät Soinin järjettömälle linjalle. Maanteiden tavaraliikenne työllistää noin 100 000 suomalaista ja maksaa veroja lähes 3 miljardia euroa vuosittain. Itäeurooppalaisten kouluttamattomien kuljettajien tulo Suomen teille heikentää suomalaista kuljetusalaa ja lisää työttömyyttä sekä vähentää verotuloja, sanoo SDP:n Taimela.
Suna Kymäläisen mukaan hallitus on synnyttämässä halpatyömarkkinoita Suomeen.
— Suomen rajojen sisäpuolella kuljettajalle tulee aina maksaa Suomen työlainsäädännön ja yleissitovan kuorma-autoalan työehtosopimuksen mukainen palkka. Näin ei käytännössä tapahdu ja hallitus päätöksellään lisää ulkomaisten rekkojen halvemman palkkatason EU-maista tulevien yritysten toimintaa Suomessa ja tämä johtaa kaksiin eriarvoisiin markkinoihin Suomen maanteiden tavaraliikenteessä. Miksi ulkomaisen rekkaliikenteen vapauttaminen on hallitukselle näin tärkeää?
Lisää aiheesta
– Hallituksen lakiesityksen tiedetään jo etukäteen tuovan monia ongelmia. Nykylainsäädännölläkin vaikeasti valvottava kabotaasi muuttuu mahdottomaksi valvoa, viranomaisten valvontaresurssit vaatisivat runsasta korotusta. Tilanteesta tulevat valitettavasti hyötymään vain harmaan talouden harjoittajat. Lisäksi Suomen huoltovarmuuden kannalta kuljetusalan pk-yrittäjien kalusto ja ammattitaitoinen henkilökunta ovat ensiarvoisen tärkeitä, muutoksen seurauksena nyt vaarana on kaluston ulosliputus.
Taavitsainen sanoo, että äänestyksessä keskusta, perussuomalaiset, kokoomus, vihreät ja RKP osoittivat kääntäneensä selkänsä kotimaiselle kuljetusalalle ja aikovat tehdä suomalaisista ammattitaitoisista raskaan liikenteen kuljettajista ja yrittäjistä työttömiä.
— Hallituspuolueilla ei kantti kestänyt astua vilunkiveikkojen varpaille ja jatkaa taistelua kotimaisen kuljetusalan puolesta palkkojen polkemista vastaan. Miksi hallituksen hampaissa on suomalaiset, ahkerat pk-yrittäjät ja heidän työntekijänsä?
Valiokunnan mietinnön mukaan kabotaasikuljetuksilla on arvioitu olevan positiivisina vaikutuksina tyhjänä ajamisen välttäminen, kuljetuskustannusten optimointi ja päästöjen vähentäminen. Lisäksi nämä kuljetukset tuovat myös suomalaisille kuljetusyrityksille liiketoimintamahdollisuuksia muissa jäsenmaissa, arvioi valiokunta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.