”Kustannukset kasvavat, laatu ja päivystystoiminta vaarantuvat” – HUS-kuntayhtymältä koruton lausunto soten valinnanvapaudesta

Lehtikuva / Jussi Nukari

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitus näkee, että Sipilän hallituksen esittämässä sosiaali-ja terveydenhuollon asiakkaan valinnanvapautta koskevassa lakiesityksessä on useita vakavia ongelmia.

”Valinnanvapauden ulottaminen esitetyssä muodossa erikoissairaanhoitoon vaarantaisi vakavasti sairaiden potilaiden hoidon saatavuuden ja laadun”, HUS-kuntayhtymä kirjoittaa tiedotteessaan.

Asia ilmenee HUS-kuntayhtymän hallituksen lakiesitykseen antamasta lausunnosta.

Valinnanvapaus tulisi kuntayhtymän mielestä rajata ensi vaiheessa vain perusterveydenhuoltoon. Kun perusterveydenhuollon kokemuksia valinnanvapauden tuottamista vaikutuksista on kerätty riittävästi, valinnanvapaus voitaisiin soveltuvin osin laajentaa koskemaan myös erikoissairaanhoitoa.

Uudenmaan maakunta olisi pakotettu lopettamaan toiminnan Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Raaseporin sairaaloissa.

Kuntayhtymä kertoo lisäksi, että laajasta asiakassetelien käyttö vaarantaisi sairaaloiden päivystystoiminnan.

HUS esittääkin uhkakuvan, jonka mukaan lakiesityksestä voisi seurata, että Uudenmaan maakunta olisi pakotettu lopettamaan toiminnan Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Raaseporin sairaaloissa, koska niissä loppuisi päivystystoiminta kokonaan. Uudellamaalla olisi tarjolla erikoissairaanhoidon päivystyspalveluja ainoastaan Pääkaupunkiseudulla.

”Vaikka alun perin sote-uudistuksella tavoiteltiin kustannusten säästöjä, valinnanvapauden seurauksena kustannukset päinvastoin kasvaisivat”, tiedotteessa kirjoitetaan.

Jakoa