reijo_frank

Kyselyn karu tulos: Lasinen lapsuus jättää pahat jäljet – häpeä, huono itsetunto, ei luottamusta tulevaan

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Millaisia tunteita nousee mieleen, kun nykyään aikuisiässä olevat muistelevat lapsuudenkotiaan, jossa käytettiin alkoholia? A-klinikkasäätiön kyselytutkimus kertoo, että yleisimmin esiin nousi häpeä. Tätä koki 76 prosenttia vastaajista, jotka kertoivat kärsineensä ylipäänsä viinanjuonnista lapsuudenkodissaan.

Häpeässä on se paha puoli, että se myös nostaa kynnystä hakeutua ammatillisen avun ja harrastusten piiriin. Suurin osa (62 %) haittoja kokeneista tunsi huonoa itsetuntoa. Myös luottamus tulevaisuutta kohtaan oli heikentynyt (62 %).

Kaikkiaan suomalaisista aikuisista 23 % kertoi kokeneensa lapsuudenkodissaan haittoja aikuisten alkoholinkäytöstä.

Yleisimpiä olivat kodin riitaisuus ja nimittely (usein tai joskus kokenut 83 %), yörauhan puute, perheen rutiinien kärsiminen ja henkinen painostaminen, kuten aikuisten mykkäkoulu ja eristäytyminen.

Puolet haittoja kokeneista kertoi myös, että lapsuudenkodissa esiintyi fyysistä kovakouraisuutta aikuisten kesken tai lapsia kohtaan. Materiaaliset puutteet olivat harvinaisempia.

Jokainen aikuinen voi olla myös naapuruston lapsille se mukava ja turvallinen tyyppi.

Monet tutkimukset osoittavat, että jo yksikin turvallinen aikuinen voi auttaa lasta selviytymään kasvuolojen vaikeuksista. Haittoja kokeneiden elämässä turvalliset aikuiset ja muut turvaavat tekijät olivat harvinaisempia kuin niillä, joiden kotona käytettiin alkoholia ilman lapsille aiheutuneita haittoja.

Haittoja kokeneilla oli harvemmin kotona aikaa ja huomiota antava, myönteisen ilmapiirin ylläpitämiseen kykenevä aikuinen. Kodin ulkopuolella turvallisia aikuiskontakteja oli haittoja kokeneilla (73 %) harvemmin kuin haittoja kokemattomilla (91 %).

– Kasvuolojensa ongelmiin syyttömiä lapsia on tuettava kaikin mahdollisin tavoin. Lasten ja perheiden peruspalvelujen tasosta ei saa tinkiä, A-klinikkasäätiön kehittämiskoordinaattori Janne Takala päättelee tutkimuksen tuloksista.

Turvallinen aikuinen voi kuitenkin olla kuka vain: ”Jokainen aikuinen voi olla myös naapuruston lapsille se mukava ja turvallinen tyyppi.”

Valtaosa (74 %) haittoja kokemattomista oli asunut kodissa, jossa aikuiset kuitenkin käyttivät alkoholia. Tyypillistä oli, että lapsista pidettiin hyvää huolta kaikissa tilanteissa. Lapsilla oli mielekästä tekemistä ja tunnelma pysyi hyvänä, vaikka aikuiset käyttivät alkoholia.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -toiminta täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Sen innoittamana tehdyn kyselytutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy kesällä 2016. Kyselyyn osallistui 1 038 18–65-vuotiasta vastaajaa.

Onko kesärenkaat alla? – nyt malttia

Kuva: Thinkstock

Ajokeli huononee iltaa kohden lähes koko maassa, kerrotaan Tampereen tieliikennekeskuksesta.

Ajokeli on illan ja yön aikana huono tai erittäin huono Etelä- ja Keski-Suomessa.

Etelässä sade muuttuu illan aikana lumisemmaksi ja teille kerääntyy sohjoa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan lumisohjoa kerääntyy aamuun mennessä lähes koko Suomen teille, Pohjois-Lappia lukuun ottamatta.

Tieliikennekeskuksen mukaan pahimmilta kolareilta on vältytty tähän mennessä, mutta etenkin kesärenkaat vaihtaneita kehotetaan varovaisuuteen.

Keskustelua aiheesta

Tunnettu helsinkiläispappi perui osallistumisensa Kirkkopäiville – syynä omituinen mainossarja

Tämä mainos poistuu Kirkkopalvelujen mukaan ulkomainonnasta.

Kirkkopäivien Turun katukuvassa näkyvät mainokset hämmentävät. Mainoksia pidetään seksistisinä ja esineellistävinä. Muun muassa Kirkon työntekijät ovat kommentoineet aktiivisesti mainoksia somessa. Monia ne ovat loukanneet ja hämmentäneet.

Mainoksista uutisoi ensin Kyrkpressen. Kirkkopäivät järjestetään turussa 19.–21.5.  Iltalehden tietojen mukaan Kirkkopäiviä järjestävä Kirkkopalvelut on päätynyt poistamaan yhden kuvan ulkomainonnasta. Kuvassa on nainen vähissä pukeissa ja teksti Make him love you. Sä oot hyvä just sellaisena kuin oot. – JEZUZ.

Kirkkopalvelujen viestintäpäällikön mukaan teksti on tarkoitettu vastalauseeksi tekaistun alusvaatemainoksen sloganille.

– Teksti on suunnattu katsojalle. Jezuz, kuka ikinä hän onkaan, haluaa sanoa, että sinun ei tarvitse näyttää tältä mainosmallilta, viestintäpäällikkö Salla Peltonen sanoo Iltalehdelle.

Muissa katumainoksissa versioidaan luottokortti-, vakuutus- ja lääkemainosta. Nämäkin mainokset puhuttavat.

Muun muassa turvapaikanhakijoiden puolustajana tunnettu helsinkiläispappi Marjaana Toiviainen kertoo Facebookissa peruneensa menonsa Kirkkopäiville. Hänet on merkattu ohjelmaan keskustelijaksi.

– Joudun valitettavasti peruuttamaan osallistumiseni Kirkkopäiville, koska näitä rienaavia mainoksia ei olla vetämässä pois. Kirkko ei ole seksillä myyvä, köyhille naureskeleva yhteisö. Se on Jumalan hullujen perhe, Toiviainen muun muassa kirjoittaa.

Kirkkopalvelut on kirjoittanut mainosten saamasta palautteesta myös verkkosivuillaan. Siellä se pyytää anteeksi.

– Turun Kirkkopäivien mainoskampanjan ympärillä kuohuu. Erityisesti kampanjaan kuuluvasta, alusvaatteisillaan olevasta naisen kuvasta, on käyty kiivasta keskustelua. Mainoksen sisältämä ydinviesti: ”Sinun ei tarvitse näyttää tältä. Olet hyvä juuri sellaisena kuin olet”, ei ole avautunut monille kuvan katsojille, Kirkkopalvelut tiedottaa.

– Pieleen meni. Kuvavalinta oli selkeästi epäonnistunut. Pyydämme sitä anteeksi ja poistamme kuvan mainonnasta, tiedote jatkuu.

Kotimaa24:n mukaan Turun Kirkkopäivät poistaa kohua herättäneet Turussa esillä olleet kaksi mainosta, joissa on vähäpukeinen nainen. Muita samaan kampanjakokonaisuuteen kuuluvia mainoksia ei sen sijaan vedetä pois.

Outi Nyytäjä on kuollut

Kuva: lehtikuva / marja airio

Dramaturgi ja käsikirjoittaja Outi Nyytäjä on kuollut.

Lähipiiristä kerrotaan Nyytäjän kuolleen Helsingissä Laakson sairaalassa viime tiistaina.

Outi Nyytäjä oli syntynyt Viipurissa 11. lokakuuta 1935. Uransa varrella Nyytäjä tuli tunnetuksi Ylen Radioteatterin dramaturgina ja päädramaturgina, Teatterikorkeakoulun dramaturgian lehtorina, kirjailijana ja käsikirjoittajana.

Nyytäjä eli suurimman osan vuodesta miehensä Kalevi Nyytäjän kanssa Ranskan Bretagnessa, kunnes terveyssyyt pakottivat pariskunnan jäämään Suomeen vuonna 2013.

Kuolemasta kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Jezuz ja vähäpukeinen nainen – kirkkopäivien mainoksesta jälleen kohu

Turussa toukokuussa järjestettävien Kirkkopäivien mainosjuliste herättää porua sosiaalisessa mediassa.  Tienvarsimainoksen kuvassa on vähäpukeinen nainen ja teksti ”Make Him love you”. Tekstin päälle on kirjoitettu ”Sä olet hyvä just sellaisena kuin oot. – Jezuz”

Ruotsinkielisen Kyrkpressen -lehden mukaan mainoksesta ovat sanoutuneet irti suomenruotsalaisten ekumeenisten kirkkopäivien järjestäjät. Mainos on herättänyt aktiivista keskustelua myös sosiaalisessa mediassa.

Kirkkopalvelujen viestintäpäällikkö Salla Peltonen kommentoi Kotimaa24:lle, että mainoskampanja on rohkea ja suunnattu niille, jotka eivät ole aktiivisia seurakuntaelämässä.

Myös Kouvolan kirkkopäivien mainoksista nousi Ylen mukaan kohu vuonna 2015. Tuolloin mainosjulisteissa luki muun muassa ”Tsiisus mitkä bileet.”

Keskustelua aiheesta

Suomen rantoja siivotaan urakalla

Kuva: Kari Hulkko

Suomen rantoja siivotaan urakalla viikon ajan tästä päivästä lähtien. Rantojen siivousaalto -tempauksen tarkoituksena on lisätä tietoa roskaantumisesta ja sen vaikutuksista Suomen vesistöihin.

Kampanja käynnistyy tänään Puhtaat rannat -tapahtumilla Helsingin Herttoniemenrannassa, Turussa ja Tallinnassa. Viikko päättyy Pohjoismaiden yhteiseen Nordic Coastal Clean-up Day -nimiseen tapahtumaan 6. toukokuuta.

Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa. Yksittäisten ihmisten lisäksi oman siivousporukan millä tahansa rannalla voivat muodostaa niin yhdistykset, kerhot kuin harrastusryhmätkin.

Rantatalkoot ovat osa Helsingin ja Turun koordinoiman Itämerihaasteen ja Pidä Saaristo Siistinä ry:n Siisti Biitsi -rantojensiivouskampanjaa.

Kolmen aikaisemman vuoden aikana Siisti Biitsi -kampanjan avulla on kerätty yli 117 000 roskaa. Tänä vuonna tavoitteena on saada mukaan joka tuhannes suomalainen ja siivota sata rantaa.

Keskustelua aiheesta