Kyytiä ruutuvihoille – Lipponen ja Rönnholm: ”Teknologiaa tulisi hyödyntää enemmän oppimisessa”

Hemera
Peruskoululaiset käyttävät teknologiaa vapaa-ajallaan, joten sitä voitaisiin hyödyntää nykyistä laajemmin myös opetuksessa, Lipponen ja Rönnholm linjaavat.
Hemera
Peruskoululaiset käyttävät teknologiaa vapaa-ajallaan, joten sitä voitaisiin hyödyntää nykyistä laajemmin myös opetuksessa, Lipponen ja Rönnholm linjaavat.
Hemera
Peruskoululaiset käyttävät teknologiaa vapaa-ajallaan, joten sitä voitaisiin hyödyntää nykyistä laajemmin myös opetuksessa, Lipponen ja Rönnholm linjaavat.

Miksi peruskoulussa ja lukiossa eletään vielä ruutuvihkojen aikakautta, jossa luokkahuoneissa istutaan riveissä, kuunnellaan opettajan yksinpuhelua ja kopioidaan taululle kirjoitettuja muistiinpanoja?

Tätä kysyvät SDP:n entinen kansanedustaja, filosofian maisteri Päivi Lipponen ja opetusministeri Krista Kiurun (sd.) erityisavustajanakin toiminut valtiotieteen maisteri Antton Rönnholm Kunnallisalan kehittämissäätiön Polemia-sarjan julkaisussaan.

He esittävät Pulpetista tablettiin -pamfletissaan konsteja, joilla suomalainen koulu saadaan edelläkävijäksi maailman muutoksessa.

Lipponen ja Rönnholm muistuttavat, että peruskoululaiset osaavat hakea tietoa sujuvasti verkosta ja heidän vapaa-aikansa kuluu sosiaalisessa mediassa.

– Usealla nuorella on kotona ja vapaa-ajalla käytössään älypuhelin ja tabletti. Teknologiaa tulisi hyödyntää enemmän oppimisessa eikä vain viihdekäytössä, he kirjoittavat.

He kuitenkin muistuttavat teknologian olevan lopulta vain väline, joka tarvitsee pedagogiikan ympärilleen ja herkkyyden tunnistaa, mitä taitoja nuori tarvitsee. Esimerkiksi lähdekritiikin taito uupuu monelta nuorelta.

Digiloikka on hallituksenkin toiveissa. Peruskoulun digiloikkaan panostetaan 40 miljoonaa euroa.

– Digiloikka on haastava ponnistus, mutta se tarvitsee ympärilleen oppimisen ekosysteemin, joka perustuu uudenlaiseen pedagogiikkaan, Lipponen ja Rönnholm korostavat.

Lipposen ja Rönnholmin teesit:

  • Jokaisella lapsella on oltava pääsy tiedon maailmaan ja taito toimia siellä.
  • Digitaalisessa oppimisympäristössä oppilas kohdataan yksilönä ja vahvistetaan oppilaan taitoa oppia, ja digitaalisen oppimisympäristön (koneet, ohjelmat, verkko) on oltava ajan tasalla.
  • Opettajien ammattitaitoa on päivitettävä säännöllisesti ja opettajan työtä on kehitettävä.
  • Suomella on oltava yhteinen strategia uudesta oppimisesta.
  • Vastuu oman osaamisen elinikäisestä päivittämisestä kuuluu ihmiselle itselleen, mutta sen mahdollistavan koulutusrakenteen luominen on yhteiskunnan vastuulla.
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat