Talous
17.1.2017 08:49 ・ Päivitetty: 17.1.2017 08:55
Sekä Kesko että S-ryhmä paransivat myyntiään
Laajentuneet aukioloajat, hintojen alennukset ja vaatteiden valikoiman lisääminen kasvattivat S-ryhmän myyntiä viime vuonna, yhtiö kertoo tiedotteessa. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi kaksi prosenttia verrattuna vuoteen 2015.
Sekä päivittäistavarakaupan että käyttötavarakaupan myynti kasvoi Suomessa vajaat neljä prosenttia. Viime vuosi piristi myös ruoan verkkokauppaa.
– Verkkokaupan myynti kasvoi noin 45 prosenttia edellisvuodesta. Vaikka myyntimäärä on vielä melko vähäinen, suunta on oikea ja strategiamme mukainen, sanoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
Kauppojen aukioloajan vapauttaminen viime vuoden alussa vei pienemmiltä kaupoilta niiden kilpailuedun. Muutos on vaikuttanut myös S-ryhmän pienmyymälöiden myyntimääriin, mutta niiden tilanne on Heikkilän mukaan kokonaisuutena yhä varsin hyvä.
Myös Kesko paransi myyntiään viime vuonna 1,5 prosenttia verrattuna toissa vuoteen.
Jos huomioon otetaan myös Suomen Lähikaupan vaikutus Keskon myyntiin, parannusta edellisvuoteen oli reilut 17 prosenttia.
Kesko osti Suomen Lähikaupan Siwat ja Valintatalot viime vuonna.
Päivittäistavarakaupan myynti hidastui 0,5 prosenttia toissa vuodesta ilman Suomen Lähikauppaa.
Jutun otsikko päivitetty ja juttuun lisätty tietoja Keskon myynnistä kello 10.57.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.