Lääkäri, älä tee näin… – Ensimmäiset ohjeet valmisteilla Suomeen

Kuva: Roope Permanto

Turhat antibioottikuurit, ylilääkitseminen, hyödyttömät polvileikkaukset. Terveydenhuollossa toteutettavat tarpeettomat tai jopa haitalliset toimenpiteet ovat puhuttaneet niin alan ammattilaisia kuin potilaitakin viime aikoina.

Suomalaislääkärit ovat nyt saamassa avukseen uudet suositukset hoitotavoista päättämiseen. Niillä pyritään vähentämään hoitoja, jotka eivät ole vaikuttavia, joiden hyöty suhteessa riskeihin on epäedullinen tai jotka eivät ole kustannustehokkaita vaihtoehtoihin verrattuna.

Vielä vailla virallista nimeä olevia ”älä tee” -ohjeita valmistellaan Lääkäriseura Duodecimissa, joka vastaa myös Käypä hoito -suosituksista.

– Käypä hoito -suosituksista löytyy ohjeita vältettävistä toimenpiteistä, mutta ne koko lailla uppoavat suositusten sisään ja niitä voi olla vaikea sieltä hahmottaa, kertoo Käypä hoito -päätoimittaja dosentti Jorma Komulainen.

– Tarkoituksena on nyt nostaa esille hoitoja, joista tutkimusnäyttö selvästi osoittaa, että näin ei kannata tehdä.

Antibiootteja määrätään koko ajan liikaa.

Tarpeettomille tai tehottomille hoidoille on monia syitä, kuten esimerkiksi tutkimustiedon päivittyminen käytäntöjä nopeammin, lääkäreiden halu tarjota mahdollisimman kattavaa hoitoa tai yksinkertaisesti piintyneet tavat.

– Esimerkiksi virustauteihin määrätään koko ajan antibioottilääkkeitä, vaikka suositukset selvästi sanovat, että älä tee näin. Tämänkaltaisiin ongelmiin pitää yrittää vastata muilla tavoin kuin suosituksilla.

Maailmalla listauksia terveydenhoidossa vältettävistä toimista on koottu eri tavoin. Komulaisen mukaan Yhdysvalloissa suosituksia ovat koonneet pitkälti erikoislääkäriyhdistykset. Britanniassa käytettävästä do-not-do -ohjeistuksesta taas vastaa hoitosuositusorganisaatio NICE.

Britanniassa lista suosituksista julkaistiin vuonna 2010, osana pyrkimyksiä parantaa julkisen terveydenhuollon laatua ilman isoja investointeja. NICE:n edustaja kertoo STT:lle, että ei ole tiedossa, kuinka laajalti brittilääkärit käyttävät suosituksia tai miten ne ovat konkreettisesti vaikuttaneet hoitoon. Hän kuitenkin lisää, että terveydenhuollon parissa työskenteleviltä saadun palautteen perusteella suositukset on koettu hyödyllisiksi.

Yksityiskohtia kritisoidaan edelleen.

Kun ensimmäisiä Käypä hoito -suosituksia julkistettiin Suomessa noin parikymmentä vuotta sitten, lääkärikunta ei suhtautunut niihin pelkästään myönteisesti, Komulainen muistelee. Vielä 2000-luvun alussa suosituksia kritisoitiin hänen mukaansa aika paljon.

– Yksityiskohtia kritisoidaan edelleen, mutta nyt suositukset on laajalti hyväksytty ammattikunnan keskuudessa ja kysyttäessä lääkärit kertovat, että suositukset todella vaikuttavat hoitopäätöksiin, Komulainen sanoo.

Hän odottaa, että tulevat ”älä tee” -suositukset herättävät nekin aluksi keskustelua. Hänen mukaansa keskustelua kuunnellaan tarkasti ja siihen myös reagoidaan tarpeen mukaan.

Entä kuinka nopeasti uudet suositukset todella vaikuttavat hoitopäätöksiin?

– Se on hyvä kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Joidenkin lääketieteessä tehtyjen havaintojen vieminen käytännön työhön vie useita vuosia, toiset taas omaksutaan käytännössä saman tien.

Uusista suosituksista kertoi syyskuussa Lääkärilehti.

”Luodaan tilanne, jossa eduskunnalla ei ole enää riittävästi päätöksentekovaltaa” – Rinne tyrmää Bernerin mallin

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Antti Rinteen mukaan kyse on ideologisesta pakkoyhtiöittämistä, jolla halutaan muuttaa suomalaisen yhteiskunnan rakenteita ja alasajaa julkista sektoria.

Paljon keskustelua herättänyt liikenneverkkoselvitys julkaistiin tänään. Ministeriö on liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) johdolla selvittänyt mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista.

Berner esitteli selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä tiedotustilaisuudessa Helsingissä tänään.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne arvioi hyvin kriittisesti liikenneministeri Bernerin johdolla tehtyä tieliikenneselvitystä.

– Ensinnäkin yhtiöittämisellä luodaan tilanne, jossa eduskunnalla ei ole päätöksentekovaltaa enää riittävästi. Läpinäkyvyys häipyy tässä asiassa, ja se saattaa johtaa yksityistämiseen, Rinne sanoo Demokraatille.

– SDP ei tue tätä yhtiöittämismallia, hän painottaa.

Mallissa päätöksentekoon ankkuroidaan hallitusammattilaisia eikä kansan valitsemia ihmisiä.

– Huono malli. Tämä on ideologista pakkoyhtiöittämistä, jolla halutaan muuttaa suomalaisen yhteiskunnan rakenteita, alasajaa julkista sektoria, SDP:n puheenjohtaja katsoo.

Rinne kaipaa myös vaikutusarvioita. Sellaisista hän ei ole nähnyt eikä kuullut mitään.

– En tulonjakonäkökulmasta, enkä julkisen talouden näkökulmasta. Minulle ei myöskään selvinnyt, miten tähän malliin osallistuvat yritykset ja yhteisöt ylipäätään.

– Nyt näyttää siltä, että kaikki kustannukset kasaantuvat kansalaisten maksettaviksi. Mielestäni aika epäoikeudenmukaisella tavalla, jos ajatellaan erityisesti maaseudun ihmisiä. Siis huonojen tieverkkojen päässä asuvien ihmisten tulevaisuutta. Heidän, jotka joutuvat liikkumaan paljon.

Näyttää siltä, että kaikki kustannukset kasaantuvat kansalaisten maksettaviksi.

Rinne kysyy, miten väylistä isosti hyötyvät yritykset osallistuvat mallissa kustannuksiin, jos verkon ylläpito ja laajentaminen perustuu osakeyhtiön perimiin maksuihin, eikä sitä hoideta verotuksen kautta.

Tiestömme kasaantunut korjausvelka on fakta. Samoin Euroopan talous- ja rahaliiton (EMU) säännöt.

Hävittäjähankintojen kohdalla on puhuttu siitä, miten EMU-sääntöjä tulkitaan.

Rinteen mielestä tieverkon kunnossapidossa on kyse tulevaisuusinvestoinnista, jossa myös tätä puolta on syytä miettiä.

Tänään esitellyn (Bernerin) mallin yhtenä tarkoituksena Rinne pitää sitä, ettei infraan laitettu raha näkyisi julkisessa velassa.

On mielenkiintoista, ettei valtion rahakirstun päällä istuva valtiovarainministeriö ole kommentoinut esitystä.

Tosin torstaina iltapäivällä valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi STT:lle, ettei ole vielä nähnyt yhtiöittämisestä tulevaa lisäarvoa. Orpon mukaan valtiovarainministeriö ei valmistele tällä hetkellä autoveron poistoa tai muutoksia polttoaineveroon.

Rinteen mielestä tämän kokoluokan asiat – ja ehdottomasti verotukseen liittyvät asiat – pitäisi valmistella niin, että VM on mukana.

– Kovasti ihmettelen sitä, että tuodaan tällainen selvitys ilman, että siinä on vaikutusarvioita ja asianomaisten keskeisten ministeriöiden näkemyksiä otettu millään tavalla huomioon, hän huomauttaa.

Yhden ministeriön selvitys vasta siis.

Rinne sanoo SDP:n seuraavan tarkasti, miten asia etenee hallituksessa.

Julkisuudessa puolue tulee avaamaan sitä, mitä uudistus toteutuessaan tarkoittaa kansalaisten näkökulmasta.

Nyt ilmassa on iso riski siihen, että yhdessä veroilla maksetut tiet yhtäkkiä siirretään yhtiölle, joka todennäköisesti alkaa käyttää yksityisiä kumppaneinaan.

– Ja iso riski siihen, että meidän tiet ja väylät yksityistetään tämän kautta, Rinne toteaa.

 

SDP:n Taimela: Bernerin malli rajoittaisi merkittävästi liikenneväyliä koskevaa demokraattista valvontaa

Kuva: Kari Hulkko

SDP:n kansanedustaja Katja Taimela pitää liikenneministeriön tieliikenneselvityksessä esitettyä liikenneverkkoyhtiötä demokratian kannalta kestämättömänä. Taimelan mielestä yhtiömalli rajoittaisi merkittävästi liikenneväyliä koskevaa demokraattista valvontaa ja päätöksentekoa.

─ Tosiasiassa päätöksenteko yhtiön investoinneista siirtyisi pois demokraattisesti valituilta päätöksentekijöiltä. Huolimatta siitä, että eduskunnalla säilyisi oikeus asettaa liikenneverkkoyhtiölle tavoitteita ja reunaehtoja lain avulla tai ohjata sen toimintaa selonteoilla.

Taimelan mukaan vaarana on ettei liikenneväylistä päätöksiä tehdessään yhtiö ei huomioisi riittävästi yhteiskunnallista kokonaisarviota, joka on välttämätöntä uusia investointeja ja niiden kohteita määriteltäessä. Yhtiö voisi toimia kansalaisten kannalta kapeakatseisesti vain oman liiketoimintansa kehittämisen ehdoilla, Taimela toteaa.

Tänään julkaistussa esityksessä nykyiset ELY-keskusten koordinoimat paikalliset liikennehankkeet ja ylläpito siirtyisivät väyläyhtiöön hallituksen suunnittelemien maakuntien sijaan. Maakunnista tulisi suuryhtiön vähemmistöosakkaita. Päätöksenteko ja keskusteluyhteys siirtyisi entistä kauemmas, vaikka ELY-keskuksia kritisoidaan jo nyt mm. paikallistuntemuksen puutteesta.

Taimela kritisoi liikenneministeri Anne Bernerin ajattelua, jossa yhteiskunnan varoin rahoitettua julkinen infrastruktuuri siirrettäisiin valtion budjetin ulkopuolelle. Taimelan mielestä liikenneväylien tulisi jatkossakin olla osa valtion talousarviota.

─ Väylien rahoituksen kannalta erillisrahoitus olisi hyvä ratkaisu, mutta se kaventaisi jatkossa budjetin liikkumatilaa entisestään ja vähentäisi vaihtoehtoja valtion taloudessa tulevaisuudessa. Liikenneväylät ovat kuitenkin luonnollinen monopoli ja strategista kansallisomaisuutta, eivät millään tavalla erillään muusta yhteiskunnasta. Taimela päättää.

AVAINSANAT

Nyt myös hallituspuolueiden nuorisojärjestöt antavat kritiikkiä Bernerin kaavailuille

Keskustanuorten mielestä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemä liikenneverkkouudistus pitää sisällään useita parannus- ja uudistusehdotuksia, mutta liikenteen kilometrihinnoitteluun ei voida mennä.

Järjestön mukaan ajokilometrien laskuttaminen astuisi alueellisen tasa-arvon varpaille. Kilometrien hinnoista syntyisi nopeasti aluepoliittinen kiistakapula.

Keskustanuorien mukaan pitkät etäisyydet tulevat syrjäseuduilla asuville kalliiksi.

Kokoomusnuoret puolestaan vaatii, että ajoneuvojen seurantajärjestelmää ei tule hyväksyä.

”Tienkäyttömaksut eivät saa perustua sellaiselle autoilijoiden seurantamenetelmälle, joka loukkaisi kansalaisten ja tienkäyttäjien yksityisyydensuojaa. Jokaiselle tienkäyttäjälle on taattava mahdollisuus valita seurantavapaa liikkuminen”, painottaa Kokoomusnuorten puheenjohtaja Daniel Sazonov.

”Uudistuksille – mittavillekin – on Suomessa tilausta. Ne on kuitenkin tehtävä niin, että kansalaisten perustavanlaatuiset oikeudet eivät vaarannu. Laissa turvattu yksilönvapaus ja yksityisyydensuoja ovat keskeisiä kokoomuslaisia arvoja, joita Kokoomuksen on yksiselitteisesti puolustettava kaikkien yhteiskunnallisten uudistusten ja reformien yhteydessä”, toteaa kokoomuksen puoluevaltuustolle laaditun aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja Pessi Marttunen.

”Aloitteemme hyväksyessään kokoomuksen puoluevaltuusto asettaa tiukat reunaehdot kokoomuksen liikennereformista vastaaville toimijoille. Se edellyttää, että Kokoomus voi hyväksyä vain sellaisen ratkaisun, joka turvaa liikkumisessa yksilönvapauksien toteutuminen ja takaa jokaiselle tienkäyttäjälle mahdollisuuden valita seurantavapaa tienkäyttö ja liikkuminen.”

Keskustelua aiheesta

Soini Bernerin esityksestä: Jussi Niinistön blogin kanta on puolueen kanta – ”Se on tyhjentävä”

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) sanoi tänään julkaisemassaan blogikirjoituksessa ”ei kiitos teiden yhtiöittämiselle”.

Liikenneministeri- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) julkaisi tänään esityksensä liikenneverkon yhtiöittämisestä.

Demokraatti tavoitti perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin iltapäivällä Davosista tekstiviestillä.

Soinin mukaan Jussi Niinistön blogissa on puolueen kanta.

– Sovimme, että Jussi Niinistö kertoo puolueen kannan blogissaan. Se on tyhjentävä, Soini tekstaa Sveitsistä.

Niinistön mukaan liikenneverkon kunnossapitäminen tai päästövähennystavoitteet eivät edellytä sitä, että julkisin varoin rakennettu omaisuus yhtiöitetään ja kansallisomaisuudella tehdään bisnestä kansalaisten kustannuksella.

– Jos liikenteen verotuksen rakennetta halutaan muuttaa, se voidaan tehdä jatkossakin viranomaistoimintana ja veroluonteisena maksuna. Mikään ei edellytä veron muuttamista käyttömaksuksi eikä meillä ole tarvetta siirtyä kilometrikohtaiseen käyttäjämaksuun, Niinistö muun muassa kirjoittaa.

Niinistön mukaan perussuomalaiset kannattaa esimerkiksi vaihtoehtoa, jossa liikenneverkon investoinnit vahvistetaan parlamentaarisen valmistelun perusteella hallituskausien yli.

– Samoin tuemme sitä, että parlamentaarisesti sitoudutaan kattamaan liikenneverkon korjausvelka. Kun se on tehty, niin liikenneverkon investoinnit mitoitetaan vastaamaan yhdessä sovittua rakentamis- ja ylläpitokorjaustasoa.

Orpo ei innostu Bernerin ideoista – ”Yhtiöittäminen ei ole mikään itseisarvo”

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ei vaikuta innostuvan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla valmistellun liikenneverkkoselvityksen ehdotuksista.

– Ei liikenneverkon yhtiöittäminen ole mikään itseisarvo. En ole nähnyt vielä lisäarvoa, mikä tulee yhtiöittämisestä, Orpo sanoo.

Berner tiedotti tänään Suomen tieverkon siirtymistään liikenneverkkoyhtiöön vuonna 2018.