Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Lailonia on lapsen viisaudessa

Kaksi komean vanhanaikaista miestä pöyhii suurta paperikasaa. Etsiminen ei ole rationaalista, sillä miehet eivät siirrä jo katsomiaan arkkeja erilleen. Ryppyisenruskea kasa kupruilee kummasti. Se on elävä, tai sitten siellä on piilossa eläviä olentoja.

Miehet etsivät karttaa. Sen arvaa näytelmän nimestä, ”Missä on Lailonia?”. Katsoja tietää esitteiden perusteella myös, että Lailonia löytyy. Tai oikeastaan se ei niin vain löydy, vaan taiteilijat analysoivat ympäröivän maailman ja rakentavat sen elementeistä ”Lailonian, joka on heijastus tilasta, suhteista ja rakenteista joilla joudumme tulemaan toimeen pohtiessamme tosielämän kysymyksiä”. Esite lupaa lisäksi, että filosofi Leszek Kolakowskin (1927-2009) ”satuihin pohjautuva teatteriesitys antaa Teille mahdollisuuden käyttää mielikuvitustanne ja metaforista käsitystänne maailmasta”.

Kansainvälinen nukketeatterifestivaali Mukamas, Tampere
Teatr Pinokio, Puola: Missä on Lailonia?

Sovitus ja ohjaus: Konrad Dworakowski
Lavastus: Marika Wojciechowska
Musiikki: Tomasz Krzyzanowski
Esiintyjät: Malgorzata Krawczenko, Ewa Wróblewska, Hanna Matusiak, Lukasz Matko, Mariusz Olbinski, Krzysztof Ciesielski
Perustuu Leszek Kolakowskin nuortenkirjaan: ”Tarinoita Lailonian kuningaskunnasta”
Ikäsuositus: nuorille ja aikuisille
Kesto n. 60 min
Esityskieli: lähes sanaton, puola

Yritän yleensä katsoa teatteriesitykset mahdollisimman vapaana muiden mielipiteistä ja tekijöiden johdannoista. Haluan käyttää mielikuvitustani ikään kuin esityksen kanssa kahden. Luen johdantoja tavallisesti vasta, kun juttuni luonnos on valmis. Festivaalien esityksiä valitessa esitteiden vilkaiseminen on kuitenkin melkein välttämätöntä. Siispä vilkaisin. Tiesin näin ollen etukäteen, että Teatteri Pinokion esityksessä ”käsittelemme filosofisia teemoja ja tutustumme filosofian peruskäsitteisiin, sekä olemme mukana esittämässä kysymyksiä ja etsimässä vastauksia”.

Mieleeni tuli kaksi kysymystä, joihin yritin etsiä vastauksia jo näytännön aikana. Ensimmäinen kuuluu: onko filosofian peruskäsitteisiin hauska tutustua teatterissa? Ja toinen: miltä esitys näyttäisi, jos en olisi lukenut esitteitä?

Jos elämälle antaa tarkoituksen, niin elämä menettää mielensä.

Löysin kirjahyllystäni Kolakowskin esseekokoelman ”Ihminen ilman vaihtoehtoa” (Kirjayhtymä 1966). Selaan kirjaa myöhästyneenä ja liian nopeasti. Peruskäsitteitä löytyy kiireestä huolimatta. ”Elämän tarkoitus” on yksi niistä. Harmikseni Kolakowski puhuu elämän ”tarkoituksesta” ja ”merkityksestä” ikään kuin ne olisivat sama asia. Eivät ne ole.

Elämällä on monta mieltä ja merkitystä, mutta ei yhtään tarkoitusta. Itse kukin antaa elämälle sen mielen tai mielettömyyden, jonka antaa. Merkityksiä syntyy, kun mielen tai mielettömyyden elämälle antanut ihminen asioi ja seurustelee toisten ihmisten kanssa. Näissä mittelöissä elämälle voidaan antaa surkeita ja suurenmoisia merkityksiä.

Mutta jos elämälle antaa tarkoituksen, niin elämä menettää mielensä. Se, että jollakin on ”tarkoitus” tarkoittaa nimittäin sitä, että se, jolla jokin tarkoitus on, ei ole olemassa itseään varten, vaan toimii välineenä jonkin muun asian saavuttamiseksi. Jos elämällä on tarkoitus, niin elämä ei enää ole ihme. Sen sijaan se on väline, jolla tavoitellaan jotakin muuta kuin elämää, esimerkiksi taivasosuutta tai uutta nollaa saldonumeroihin.

Ajattelin Hällä-näyttämölle kävellessäni, että filosofian käsitteisiin ei ole mielekästä tutustua teatterissa, vaan mieluummin jossakin ”Philosophisches Wörterbuchissa”. Näin on ainakin silloin, kun kyse on nimenomaan käsitteitä, eikä konkreetista filosofisesta työstä. Perille päästyäni huomasin helpotuksekseni, että käsitteisiin ei tarvitse tutustua. Näyttelijät keskittyvät opettamisen asemesta näyttämötyöhön.

Hyvä teatteri ei opeta ymmärtämään, vaan olemaan ymmärtämättä.

Kolakowski lainaa Friedrich Heinrich Jacobia (1743-1819), jonka mukaan ”siitä, mikä on silmiemme edessä päätelemme varmuudella, ettei ihmisten toimintaa tule niinkään johtaa heidän filosofiastaan kuin heidän filosofiaansa heidän toimistaan”. Mitä siis oli silmieni edessä Hällä –näyttämöllä ja mitä siitä voi päätellä?

Kun ukot poistuvat näyttämöltä alkukohtauksessa, niin paperikasassa alkaa uusi kahina. Esiin nousee lisää näyttelijöitä. He näyttävät hirveän isoilta miehiltä — isoilta lavastuksen mittasuhteiden ansiosta, ja miehiltä viiksien takia. Nukketeatterissa eloton esine voi näyttää ihmisen tuntoja itsepintaisemmin kuin elävä näyttelijä. Tavarat eivät ole lavastuksen osia, vaan toimijoita. Eivätkä viikset ole nyt osa maskia, vaan olio, joka väittää virheellisesti, että niiden kantaja on mies. Näyttelijöistä pisin paljastaa naiseutensa riisuutumalla alasti. Tai itse asiassa hän ei riisuudu, vaan pukeutuu alastomuutta esittäviin trikoisiin. Esine venkoilee taas.

Metaforisille käsityksilleni ei ollut käyttöä, sillä Lailonia ei heijasta mitään, vaan on lapsenmieltä herättelevää taikaa. Muistin miltä kivi tuntuu kädessä. On outoa, että voin halutessani heittää sen pois mutta myös jättää sen heittohalustani huolimatta käteeni. Se lentää, jos haluan. Elämä on taikaa! Hyvä teatteri ei opeta ymmärtämään, vaan olemaan ymmärtämättä.

Silmieni edessä oli hyvää nukketeatteria. Esitys leikki elämän mielille ehdottamillaan merkityksillä tahdikkaan hauskasti, mitään tyrkyttämättä ja ketään mielistelemättä. Toiminta loi tarmokasta lapsen viisautta, jonka lämmössä oli mukava ihmetellä tarkoituksettoman elämän ihastuttavaa mieltä.

Arvostelu on kirjoitettu Hällä-näyttämöllä 9.5.2016 annetun esityksen perusteella.

Pertti Julkunen

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE