Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Laki Kevasta nosti työeläkeyhtiöiden työhyvinvointitoiminnan jälleen tikun nokkaan – hallitusta syytetään jopa “eläkejärjestelmän sekoittamisesta”

Keskustelun keskiössä on kysymys siitä, käytetäänkö työeläkevaroja väärin, jos niitä suunnataan niin kutsuttuun työhyvinvointitoimintaan.

Hallitus on esittämässä työkyvyttömyysriskin vähentämistoimintaa Kevan lakisääteisiin tehtäviin.

Johannes Ijäs

Demokraatti

Esimerkiksi Hyvinvointiala HALI ry on tiukkasävyisessä lausunnossan katsonut, että työhyvinvointitoimintaa pitäisi rajata tiukemmin. Sen mielestä hallitus “uhkaa sekoittaa eläkejärjestelmän”.

Se toteaa, että Keva vertautuu työeläkevakuutusyhtiöihin, jolloin on loogista, että sille sallitaan samanlaiset mahdollisuudet työkyvyttömyysriskin hallintaan kuin työeläkeyhtiöille. Nyt näin ei kuitenkaan kävisi, vaan HALI ry:n mukaan esitysluonnos mahdollistaa Kevalle lähes rajattoman toimivallan työhyvinvointitoiminnassa ja “markkinahäiriköinnin vaara on ilmeinen”.

EK taasen toteaa omassa lausunnossaan, että koska Keva vertautuu työeläkevakuutusyhtiöihin, on luontevaa, että sille sallitaan samanlainen toiminta kuin työeläkeyhtiöille. Sen mukaan tästä ei kuitenkaan ole esityksessä kyse, vaan EK:n mukaan Kevalle esitetään selvästi työeläkeyhtiöitä laajempia ja epäselviä valtuuksia työkyvynhallintaan ja sen kehittämiseen.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO taasen huomauttaa omassa lausunnossaan, että toiminnalla pyritään parantamaan kunta-alan henkilöstön työssä jaksamista ja vähentämään uusien työkyvyttömyyseläkkeiden määrää. Se toteaa, että esitetyn muutoksen jälkeen myös valtion virastot ja laitokset pääsevät työkykyä ylläpitävän toiminnan piiriin sen koko laajuudessa.

Finanssivalvonnan työeläkeyhtiöille antamat työkyvyttömyysriskin hallintaa koskevat ohjeet vuodelta 2016 eivät koske Kevaa. Tällainen säännös onkin JUKOn mukaan tarpeellinen.

Fiva katsoo, että sen voisi olla pakko ottaa kantaa myös Kevan toimintaan.

Helsingin Sanomien mukaan yksityiset eläkeyhtiöt, joihin siis Keva ei kuulu, ovat kalastelleet yrityksiä asiakkaikseen jakamalla vuosien aikana yhteensä satoja miljoonia euroja niiden työhyvinvoinnin kehittämiseen. Tämän toiminnan Finanssivalvonta (Fiva) haluaisi kuriin lailla. Työeläkeyhtiöt taasen katsovat toimineensa toimilupiensa mukaisesti.

Kun Fiva otti kantaan hallituksen esitykseen laiksi Kevasta, se totesi tiukasti, että ”työhyvinvointitoiminta tulee joko lopettaa, tai termille ’työkyvyttömyysriskin hallinta’ on annettava määräykseen tai lakiin perustuva tarkka sisältö, jonka tulee rajoittua työkyvyttömyysmenon hillitsemiseen.”

Fiva valvoo yksityisten työeläkeyhtiöiden kilpailua. Jos työhyvinvointitoiminta tulisi Kevan lakisääteiseksi tehtäväksi, Fiva katsoo, että se olisi pakotettu ottamaan kantaa kilpailuoikeudellisessa mielessä myös Kevan toimintaan.

Finanssivalvonta ohjeisti yksityisten työeläkeyhtiöiden työhyvinvointitoimintaa vuonna 2016. Fivan mukaan ohjeistus on lopettanut ”summittaisen rahanjaon”, mutta ei ole estänyt kehittämästä mitä erilaisempia toimintamuotoja ”työkyvyttömyysriskin hallinnaksi” nimetyn toiminnan alle.

Fiva pelkää, että mikäli Kevan osalta lausunnolla olevan lakiesitys toteutuu ja työhyvinvointitoimintaa voidaan laajentaa, samantyyppinen ”avoin toimintasäännös” voisi tulla harkittavaksi yksityiselle puolellekin. Toisin sanoen se katsoo, että Keva-lailla olisi vaikutuksensa yksityiselle puolelle ja nämä vaikutukset eivät Fivan näkökulmasta olisi toivottavia.

“Nyt käydään läpi, että mistä tässä on kysymys.”

Hallituksesta asiaa kommentoivat Demokraatille sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila (sin.)  yksityisten työeläkeyhtiöiden osalta ja kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen (kesk.) Kevaa-lain osalta.

Mattila kertoo pyytäneensä kokonaisuudesta selvitystä ja raportteja.

– Nyt käydään läpi, että mistä tässä on kysymys.

– Lähtökohtaisesti tietysti varmaan työhyvinvoinnilla tavoitellaan ihan hyvää paitsi, että yksilön jaksamista työelämässä, mutta varmaan työnantajilla on intressit, että heillä on hyvinvoivia työntekijöitä. Eläkejärjestelmän kestävyys on äärimmäisen tärkeätä, sitä pitää vaalia aina. Puhutaan järjestelmästä, jonka pitää kestää aikaa. Sitten sen pitää olla läpinäkyvä ja toimia eettisten periaatteiden pohjalta, mutta niin kuin sanoin, että nyt perehdyn asiaan.

Kuntaministeri Anu Vehviläisen näkemys on, ettei laki olisi laajentamassa Kevan toimintaa.

– Jos ymmärrän oikein, ei ole tarkoitus laajentaa Kevan toimialaa. Keva-lain osalta katson lausunnot tarkasti ja katson sitten, onko meillä syytä tarkentaa muotoilua.

– Kunhan minä nyt perehdyn siihen Fivan lausuntoon niin, että antaako se syytä tarkentaa sitä. Siitä ei ole kysymys, että Keva olisi lähdössä johonkin uusille tehtäväalueille, ministeri toistaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE