Länsimetro-farssista taas uutta tietoa, aikataulut uusiksi — ”Testeissä havaittiin puutteita ja vikoja”

Kaikilla asemilla toteutettavat, metron toiminnan turvallisuuden varmistavat yhteiskoekäyttötestit on aloitettu Aalto-yliopiston asemalta. Aseman yhteiskoekäytön sähköhäiriötestit sujuivat suunnitellusti, mutta tulipalotilanteisiin liittyvissä testeissä löytyi vikoja laitteiden toiminnassa ja ohjauksissa.

Asiasta tiedottaa Länsimetro.

— Aalto-yliopiston aseman yhteiskoekäytön tulokset osoittavat, että yhteiskoekäyttövaiheeseen tarvitaan ennakoitua enemmän aikaa. Testeissä havaittiin puutteita ja vikoja, joiden korjaaminen alkoi välittömästi. Aseman tulipalotilanteiden yhteiskoekäyttö uusitaan heti, kun kaikki korjaukset on tehty, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Aikaisempi arvio liikenteen käynnistymisedellytysten saavuttamisesta tammikuussa 2017 ei toteudu. Aikatauluarvion edellytyksenä on, että kolmen aseman yhteiskoekäyttötestit on saatu hyväksytysti läpi.

Yhteiskoekäytössä testataan kaikkien järjestelmien, kuten kiinteistövalvonnan, turva-automaation, sähkönsyötönvalvonnan, kulunvalvonnan, palosammutusjärjestelmien, varavoiman ja savunpoiston toimintaa erilaisissa poikkeustilanteissa. Poikkeustilanteita ovat mm. tulipalo, sähköhäiriö tai tiedonsiirtolaitevika. Samalla tarkistetaan järjestelmien palautuminen poikkeustilanteesta normaalitilaan.

— On erittäin valitettavaa, että metron käyttöönotto on viivästynyt aikaisemmin arvioidusta. Seitsemän vuoden työt ovat loppusuoralla. Etsimme ratkaisuja, joilla viive saataisiin mahdollisimman lyhyeksi tinkimättä metron toimivuudesta ja turvallisuudesta, kertoo Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.

Espoon ja Helsingin pelastusviranomaiset hyväksyvät testien perusteella turvallisuusjärjestelmien toimivuuden, minkä jälkeen kaupunkien rakennusvalvontaviranomaiset voivat hyväksyä asemien ja ratatunnelien käyttöönoton. HKL tarkistaa, että metroliikenteen ratatekniset turvalaitejärjestelmät opastimineen ja ilmaisimineen ovat kunnossa. HSL päättää metron matkustajaliikenteen aloittamisesta ja liityntäbussijärjestelmään siirtymisen ajankohdan.

AVAINSANAT

Työnseisaus: Nobinan vuoroista jää ajamatta jopa 90 prosenttia

Kuva: Lehtikuva / Timo Jaakonaho
VR tiedottaa päivän aikana mahdollisesta lisäkalustosta iltapäivän työmatkaliikenteeseen.

HSL:n mukaan Nobinan vuoroista jää aamulla ajamatta jopa 90 prosenttia.

Tiedottaja Tapio Tolmusen mukaan tilanne kuitenkin elää päivän mittaan. Vaikka verkkosivuja yritetään päivittää mahdollisuuksien mukaan, nekään eivät Tolmusen mukaan ole välttämättä ajan tasalla kaikkien linjojen kohdalta.

VR:n viestinnästä kerrottiin aamukahdeksalta, että työntekijöiden mielenilmaus tuli niin yllättäen, ettei aamuliikenteeseen ehditty varata ylimääräistä kalustoa sen takia. Aamun raideliikenne on kuitenkin sujunut pääpiirteissään aikataulussa. VR tiedottaa päivän aikana mahdollisesta lisäkalustosta iltapäivän työmatkaliikenteeseen.

Työnseisaus alkoi kello kolmelta yöllä, ja sen on tarkoitus jatkua vuorokauden.

Työnseisaus haittaa pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tänään – Nobina ajaa merkittävän osuuden linjoista

Kuva: lehtikuva / jarmo stenmark
Nobinan kuljettajat aloittivat työnseisauksen torstaiaamuna.

Pääkaupunkiseudulla useita linja-autovuoroja on peruttu bussiyhtiö Nobinan työnseisauksen takia. HSL:n viestinnästä kerrotaan, että kello viiteen mennessä vuoroja oli peruttu joitain kymmeniä.

HSL kehottaa matkustajia seuramaan HSL:n somekanavia ja verkkosivuja, joihin vuorojen perumiset päivitetään. HSL on yhteydessä Nobinaan tunnin välein.

Työnseisaus alkoi kello kolmelta yöllä, ja sen on tarkoitus jatkua vuorokauden.

Työnseisaus koskee ainoastaan Nobinan liikennöimiä vuoroja. HSL:n tiedottajan Tapio Tolmusen mukaan Nobina liikennöi noin 50 linjaa, eli sillä on merkittävä osuus HSL:n liikenteestä.

– Toivomme matkustajilta kärsivällisyyttä. Matkustajien kannattaa varata tavallista enemmän aikaa matkantekoon ja varautua henkisesti siihen, että häiriöitä joka tapauksessa on, Tolmunen sanoo.

Roihupellon varikon pääluottamusmies Auror Kiseri kertoi eilen illalla Ilta-Sanomille, että ulosmarssiin johtaneet tapahtumat saivat alkunsa tiistaina.

– Erästä pääluottamusmiestä ei päästetty neuvotteluihin mukaan työntekijän tukihenkilöksi ja hänet poistettiin huoneesta voimakeinoin. Siksi järjestämme mielenilmauksen, hän sanoi lehdelle.

– Lakko on mielenilmaus työnantajalle, Nobina South -varikon pääluottamusmies vahvistaa Helsingin Sanomille.

Työnantajapuoli pitää työnseisausta laittomana.

MTV:n paljastus: Tänne kohuttu poliitikkoisku aiottiin tehdä

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen ei kertonut keitä vastaan ja missä attentaatti aiottiin suorittaa. Nyt se paljastuu.

MTV:n Rikospaikka -ohjelma paljastaa tämän illan ohjelmassa, missä ja milloin poliittisiin päättäjiin kohdistunut vakava iskusuunnitelma oli tarkoitus toteuttaa, kertoo MTV:n uutiset. Rikospaikan tietojen mukaan iskusuunnitelman kohteena oli silloisen pääministerin Jyrki Kataisen johtaman kokoomuksen puoluekokous Rovaniemellä kesäkuussa 2012.

Tekoa suunnitelleen noin 40-vuotiaan keskisuomalaisen miehen aikeissa oli kylvää kokouspaikalla suurta tuhoa. Rikospaikan tietojen mukaan mies oli varustautunut tekoon muun muassa räjähteillä tai savupommeilla ja sarjatuliaseella.

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen kertoi Iltalehden haastattelussa viime viikolla, että paikallispoliisi, keskusrikospoliisi ja suojelupoliisi estivät yhteisvoimin iskun, jonka kohteena olisi ollut poliittisia päättäjiä.

Kolehmainen ei kertonut julkisuuteen, milloin ja missä isku olisi ollut tarkoitus toteuttaa, mutta korosti poliisiviranomaisten yhteistoiminnan merkitystä. Kolehmaisen mukaan tieto iskusuunnitelmasta saatiin poliisin omalla tiedustelutyöllä, MTV kertoo.

Rikospaikan tietojen mukaan aivan Kolehmaisen kuvailemalla tavalla tilanne ei mennyt.
Iskua suunnitellut ja mielenterveysongelmista kärsinyt mies oli tullut viime hetkillä jonkinlaisiin omantunnontuskiin ja meni itse puhumaan joukkomurhasuunnitelmastaan poliisille Jyväskylässä.

Rikospaikka nähdään tänään MTV:llä klo 22.40.

YLE: Nobinan bussit pysähtyvät pääkaupunkiseudulla

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Nobinan bussiliikenne pysähtyy pääkaupunkiseudulla huomenna. Kuvan bussilla ja kuljettajalla ei ole tekemistä jutun kanssa.

Nobinan bussit pysähtyvät vuorokaudeksi ja pääkaupunkiseudulla jää ajamatta satoja vuoroja. Näin kertoi Yle Uutisten verkkopalvelu hetki sitten.

Nobinan linja-autoliikenne pysähtyy huomenna torstaina aamuyöllä kello 3 tasan vuorokaudeksi työntekijöiden mielenilmaisun takia.

Töihin kuljettajat palaavat perjantaina aamulla kello 3. Mielenilmaisun takia ajamatta jää satoja HSL:n bussivuoroja. Nobinalla on Helsingissä neljä varikkoa ja Nobinan bussit ajavat HSL:n reiteillä eri puolilla pääkaupunkiseutua.

Nobina South -varikon pääluottamusmies Auror Kiserin mukaan mielenilmaus johtuu siitä, ettei konsernin pääluottamusmiestä päästetty tiistaina työntekijän tukihenkilöksi ja hänet poistettiin tilasta voimakeinoin.

– Tukihenkilö on normaalisti saanut olla paikalla kun sitä pyydetty. Tarkempaa syytä paikallaolon eväämiseen ei ole tiedossa ja neuvottelut, joissa tukihenkilöt ovat läsnä kuuluvat myös vaitiolovelvollisuuden piiriin, Kiseri sanoo.

Oriolan lääketoimitusten ongelmat jatkuneet

Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig
Oriolan lääkejakelu ei vieläkään toimi kunnolla.

Lääketukkuri Oriolan lääketoimituksien ongelmat ovat jatkuneet, vaikka suuri osa lääkkeiden toimituksista onkin pystytty hoitamaan. Pitkään jatkuneen häiriön tilanteesta kertoi johtaja Eija Pelkonen lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeasta keskiviikkona.
Oriola ei ole pystynyt täyttämään asiakaslupaustaan 24 tunnin toimitusajasta. Pelkosen mukaan apteekeille on nyt annettu suositus tilata lääkkeitä runsaahkosti ja etukäteen.

Osa apteekeista on Fimean johtajan mukaan joutunut lainaamaan edelleen lääkkeitä naapuriapteekeiltaan.

Pelkosen mukaan lääketoimitusten takkuilun taustalla on yksi selvä syy.

– Uuden toimitusjärjestelmän käyttöönotto ei ole sujunut kuten olisi pitänyt. Nyt korjataan niitä ongelmia.