Kotimaa

Länsimetro putosi tutuille raiteille – ”On niin paljon kysymysmerkkejä”

Lehtikuva / Mikko Stig
HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski tiedotustilaisuudessa Itäkeskuksen metroasemalla Helsingissä viime vuoden toukokuussa.
Lehtikuva / Mikko Stig
HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski tiedotustilaisuudessa Itäkeskuksen metroasemalla Helsingissä viime vuoden toukokuussa.
Lehtikuva / Mikko Stig
HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski tiedotustilaisuudessa Itäkeskuksen metroasemalla Helsingissä viime vuoden toukokuussa.

Länsimetron matkustajaliikenne alkaa todennäköisesti vasta lokakuussa, arvioi HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski. Hän ei osannut sanoa tarkemmin, milloin lokakuussa liikennöinti mahdollisesti alkaisi.

– On niin paljon kysymysmerkkejä, että kuinka monennella kerralla asiat saadaan kuntoon. Asiat voivat tapahtua nopeammin tai hitaammin, mutta näillä tiedoilla lokakuu näyttää todennäköisimmältä.

HKL ja Länsimetro Oy kertoivat viime viikolla, että länsimetron liikenne Espoon Matinkylään voi alkaa aikaisintaan syyskuun lopulla.

”Näillä tiedoilla lokakuu näyttää todennäköisimmältä.”

Länsimetron metrojunat ajoivat torstaina ensimmäistä kertaa normaalia aikataulua noudattavia koeajoja koko tulevalla metrolinjalla. Koeajot jouduttiin kuitenkin keskeyttämään sähköjärjestelmän ylikuormittumisesta johtuvien sähkönsyöttöongelmien vuoksi.

Teknisten järjestelmien palauttamisen vuoksi liikenne Kampin ja Ruoholahden välillä keskeytettiin joksikin aikaa kokonaan. Lisäksi nykyinen metro liikennöi epäsäännöllisin vuorovälein.

– Kun kyseessä on näin massiivinen järjestelmä, oletetaan, että jotain aina ilmenee. Se oli tietysti ikävää, että sähkönsyöttöjärjestelmä ylikuormittui noin, että koko liikenne katsottiin tarkoituksenmukaiseksi lopettaa.

Lehmuskoski arvioi, että länsimetrossa täytyy tehdä noin kolmena päivänä onnistuneita koeajoja täysimittaisessa laajuudessa ennen kuin matkustajaliikenne voidaan aloittaa. Hän ei osannut vielä sanoa, milloin seuraavat täysimittaiset koeajot tehdään.

– Tehdään johtopäätökset torstain kokemuksista ja tarvittavista korjausliikkeistä. Ja kun ne (korjaukset) on tehty, tehdään lisää koeajoja.

JENNI HAKKARAINEN–STT

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat