Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Latvala ei lataa Rovanperälle paineita: ” Ihmisiähän me kaikki ollaan” – Eestin ralli starttaa kuumissa tunnelmissa

LEHTIKUVA / AFP Timo Anis
Kalle Rovanperä vauhdissa Maaritsan maisemissa.

Toiseen rallin MM-sarjan osakilpailuun valmistautuvassa Tartossa on kuuma ja odottava tunnelma. Viime syykuussa ajetun 10. Eestin rallin opeista ei reittimuutosten jälkeen ole täyttä varmuutta kuskeillakaan.

Pertti Knuuttila

Ja kuumuus tuo vielä mietittävää kuljettajapareille, niin itsensä viileänä pitämisestä kuin rengasvalinnoissakin.

– Kovan renkaan käyttämisen kysymys on ilmassa. Sitä täytyy arvioida. Jos tietäisin, en tietenkään sitä kertoisi, pähkäili MM-sarjaa vakuuttavasti johtava, seitsemänkertainen ja hallitseva maalimanmestari Sebastien Ogier aamun ”mutteritestin” jälkeen.

Hän arvioi kuumuuden autossa olevan kova rasite, ja sillä on varmasti vaikutusta.

– Tämä helle täällä on erilaista kuin Keski-Euroopassa, jossa aurinko laskee aiemmin ja tulee pimeää ja viileää. Kylmäliiviä on hyvä käyttää huollossa, mutta reitillä se ei ole mahdollista. Tämä on kuitenkin kovavauhtinen ralli, joten ajoviima ja sen ohjaaminen autoon helpottaa, Ogier selvitti helleuupumuksen mahdollisuuden noteeraten.

Hän vakuutti, ettei Toyotalla ole tiimitaktiikkaa.

– Mutta tiedän Elfynin (Evans) haluavan saada eroa minuun kiinni. Kallella (Rovanperä) on ollut huono alku kauteen ja hän tulee varmasti kovaa, ennakoi ensimmäisenä, jälleen luuta-autona reitille lähtevä Ogier kisastaan Toyotan tiimitovereidensa kanssa.

“Ei keskeytysten pitäisi olla iso peikko Kallelle.”

Evans on toisena 34 pistettä Ogierin takana ja Rovanperä kuudentena 77 pisteen päässä. Merkkimestaruudessa Toyota johtaa 59 pisteellä ennen Hyundaita.

Hyvin katettuun pöytään ja tiimipäälliköksi Toyotalle vuoden alusta tulleen Jari-Matti Latvalan oli helppo ottaa rallin aattotunnelmat levollisin mielin ja antaa tukea tallinsa nuorukaiselle Kalle Rovanperälle.

– Minulla oli omalla kuljettajaurallani viiden keskeytyksen putket, huonot jaksot 2018 ja 2019. Kyllä se luo painetta ja vaikeuttaa seuraavaan kisaan lähtemistä. Ei näiden keskeytysten pitäisi olla iso peikko Kallelle. Ihmisiähän me kaikki ollaan. Pari ekaa pätkää kohdille, niin siitä se pitäisi lähteä, valoi Latvala uskoa Rovanperälle.

Mestari-Ogierin luopuessa ensi kaudella täyden MM-sarjan ajamisesta, on kuskimarkkinoista riittänyt arvailuja, kuka täyttää Toyotan kolmannen kuskin paikan.

– Valehtelisin, jos sanoisin ettemme ole puhuneet kaikkien kanssa. Mutta mitään ei ole päätetty, eikä suullistakaan sopimusta ole olemassa kenenkään kanssa. Sen tiedän, että Ogier haluaa ajaa rallin uuden aikakauden avaavan Monte Carlo -rallin tammikuun lopussa, leikkaa Latvala huhuilta siipiä.

Hänen mukaansa Hyundai on nälkäinen.

– Ja Ott (Tänak) on hyvä täällä kotonaan. Löysä sora on ongelma pidossa, koska on kuivaa. Meille on tärkeintä saada täältäkin hyvät merkkipisteet. Kuumuuden torjunnassa kylmäliivi on hyvä ja reitille pitää vain lisätä juomien joukkoon enemmän jääpaloja, Latvala kiteyttää menestysreseptin.

Rovanperä ei koe kuumuutta ongelmaksi.

Kalle Rovanperä ei koe kuumuutta Eestin rallin aikana ongelmaksi, vaikka yli 30 asteen lämpöjä viikonlopulle luvataankin.

– En ole täällä viilennysliiviä käyttänyt. Täytyy toivoa, että järjestäjiltä saisi pätkien maalissa vesipulloja. Jossain vaiheessa kovaa rengasta on alle laitettava. Huomenna näkee, mihin ne pätkäpohjat asettuvat. Se on arvoitus, etenkin paikoissa, joihin on tehty uutta sorapintaa, sanaili rauhallisesti, ikään kuin toiseen kotiralliinsa lähtevä, Tallinnassa asuva 20-vuotias Rovanperä.

M-Sportin Fordilla starttaava, myös uus-tallinnalainen, Teemu Suninen lähtee Tarton ja Otepään seutujen sorateille luottavaisena.

– Puolitoista vuotta meni ilman soratestiä. Sen aikana on tullut ideoita, miten kehittää ajamista. Vähän tuntui, että autokin siinä kehittyi. Ei ole painetta, kuittasi selvästi luottavaisen oloinen Suninen.

Ensi vuoden alusta bensa vaihtuu uusiutuvaan polttoaineeseen.

Virossa startataan viidenneksi viimeisen kerran MM-sarjassa vuoden 2017 sääntöjen mukaisilla WRC-autoilla. Ensi vuoden alusta bensa vaihtuu irlantilaiseen uusiutuvaan polttoaineeseen ja hybriditeknologiaan.

– Meillä on tulevaan hyvä näkymä ja sitoutuneet tiimit. Palautteet ensi testeistä uusilla Rally1-autoilla ovat lupaavia. Meillä alkaa ensi vuonna MM-sarjan historian kestävin kausi. Vaikka koronakriisi onkin vaikeuttanut ja viivästyttänyt valmisteluja, tiivistää FIA:n rallijohtaja, belgialainen Yves Matton.

– Elokuussa uutta, 100-prosenttisesti uusiutuvaa kisapolttoainetta toimitetaan talleille ensimmäinen erä testikäyttöön. Sitä käytetään ensi kaudella myös Rally2-autoissa, hän täydentää.

Nykyisin R5-luokkaa dominoiva Skoda on ilmoittanut kehitysprojektista itävaltalaisen BRR:n kanssa Rally2-auton luokittelua vastaavasta, mutta täyssähköisen kilpurin rakentamisesta.

– Me seuraamme kiinnostuneena prosessia, mutta FIA ei ole tällä hetkellä tekemässä sääntömuutoksia, jossa olisi täyssähköisen luokittelu Rally2:een mahdollista. Käsittääkseni se on mahdollista kyllä kansallisiin sarjoihin. Rally2:ssa ei siirrytä hybriditeknologiaan ainakaan ennen vuotta 2024, Matton kertoo.

“Suomen MM-ralli on paikallaan.”

Suomalainen rallikansa voi nukkua yönsä rauhassa ja etenkin Jyväskylässä.

– Suomen MM-ralli on paikallaan, ei kuten tänä vuonna lokakuussa, vaikka sitä ei ollutkaan mainittu FIA:n moottoriurheiluneuvoston päätöksessä viime viikolla. Rallin järjestäjän, MM-sarjan promoottorin ja FIA:n välinen sopimus ei ollut vielä valmis ja allekirjoitettu. Se vahvistetaan seuraavassa kokouksessa syyskuun puolivälissä, Matton selvittää.

Kuitenkin tämän vuoden kalenterin viidestä rallista on yksi jäämässä ulos, nyt tiedotetusta 13 rallin kokonaismäärästä. Päivänmäärien tarkkuudella kerrottiin vain Monten ja Ruotsin Uumajassa ajettavasta talvirallista.

Matton pitää ilmeisenä, että kaukoralleista on tingittävä.

– Sinällään hybridiakustoja sisältävien uuden ajan ralliautojen logistiikka ei ole kuljetusyhtiöille ongelma. Mutta tiimeille se on sitä ja toivomuksia on esitetty, että alkuaskeleet uudella tiellä otettaisiin Euroopassa tai kohtuullisen lähellä. Lisäksi rallien kestävyyttä ei ole tarkoitus parantaa vain autoissa, vaan myös huoltoalueiden ja koko tapahtumien osalta. Meillä on kilpailutus uusista toimintatavoista menossa, mutta se on kesken. Ehkä siihen muutokseen on korona vaikuttanut hidastavasti eniten, hän arvioi kestävää ralli- ja kalenterilinjaa.

Eestin rallissa ajetaan vajaa 315 erikoiskoekilometriä. Pisin päivä on lauantai, jolloin ajetaan yli 132 ek-kilometriä perjantain jälkeisten tulosten mukaisesti käännetyssä järjestyksessä. Maalissa voittajaa juhlitaan sunnuntaina iltapäivällä Eestin kansallismuseon pihamaalla, entisellä kiitoradalla.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE