Latvala etenee suunnitelman mukaan: ”En aja voitosta”

Kuva: Pertti Knuuttila
Jari-Matti Latvala on selättänyt epävarmuuden ja selittelyn. Hän pysyy suunnitelmassa. Tavoitteena on voittaa maailmanmestaruus, ei vuoden 2016 Montea.

Volkswagenin Jari-Matti Latvala etenee Monte Carlo rallissa suunnitelman mukaan.

– En aja voitosta. Seb (Sebastien Ogier) ja Kris (Kris Meeke) ovat lentämässä omaa taistelua. Vauhti on sellainen, että riskiä on ja voi sattua, jätti Latvala virkkeen ilmaan.

– Olen tyytyväinen neljänteen sijaan nyt, sanoi Latvala ensimmäisen kisapäivän puolivälissä.

Toisen lenkin jälkeen hän kohenteli sijoitustaan ajamalla kiinni saman merkin Andreas Mikkelsenin ja tarrasi kiinni podium-sijoitukseen.

– Suunnitelman mukaan on mentävä. Täytyy tuntea auto hyvin ja pahat paikat, mihin pitää malttaa. Minulla on tähän kisaan selkeä tavoite, siksi on helppoa malttaa, alleviivasi Latvala kypsästi.

Latvala on kilpailua johtavasta Ogierista yli minuutin (1.08,1) jäljessä.

Latvala oli myös selvästi helpottunut myös myöhään torstaina ajetun ek:n rengasrikosta.

– Vähän harmittaa kun meni rengas. Tuuri oli ettei mennyt enempää. Vasen takarengas oli vielä ristikkäinen nasta. Se teki ajamisesta tosi hankalaa, selvitti Latvala vaisua aloitustaan.

– Meillä oli siinä Tonin (Gardemeister) kanssa kommunikaatiokatkos. Tai oikeastaan liukkaan osuuden alkua ei tiedetty ihan tarkkaan. Minun olisi pitänyt soittaa Tonille ja tarkistaa asia, Latvala kertoi.

Gardemeister ja Jakke Honkanen ovat Latvalan jäänuottimiehet, jotka ajavat erikoiskokeet läpi ennen kilpailijoita ja raportoivat muutokset, joita olosuhteissa on nuotituksen jälkeen.

Esapekka Lapin ja Teemu Sunisen kilvanajo kääntyi torstai-illan Sunisen 5,5 sekunnin johdosta Lapin hyväksi 6,7 sekunnilla.

– Huollon jälkeen eka pätkä tultiin kovaa. Vaikea on tulla, kokemusta haetaan eikä ajeta vielä täällä sarjapisteistä. En tiedä, onko se sitten järkevyyttä tulla varman päälle, kertasi Lappi päivän päätteeksi.

– Vaikea on ymmärtää, miten niin kovaa nämä jätkät täällä voi vetää tuollaiseen kuraan, mutaan ja jäätyvään asvalttiin. Joku juttu nyt on, jota en ymmärrä, pyöritteli Skodan asiakasautolla ajava Lappi.

Hän on yleiskilpailun sijalla 19, kun saman luokan autolla ajava Elfyn Evans on sijalla 11. Lappi aloittaa oman MM-sarjan pisteiden jahdin tehtaan Skodalla Ruotsin rallista. Hänen jäänuottiryhmässään ajavat, kokeneet Lasse Lampi ja Pentti Kuukkala.

Kilpailun pisin päivä, 173,96 kilometriä ajetaan lauantaina, jonka jälkeen ralli siirtyy Monacoon, Merialpeille.

”Onko joidenkin aikomuksena käyttää tilannetta härskisti hyväksi? – sopimisen kulttuurista syvä huoli

Kuva: Kari Hulkko

– Puheet yhteisestä asiasta tuntuvat ontoilta, kun teot kertovat jostain aivan muusta. Suomi on liian herkässä tilassa omien intressien läpirunnomiselle, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa viitaten viime aikojen tapahtumiin työmarkkinoilla.

Hänen mukaansa Prolla on aito halu sopia asioista, mutta sopiminen vaatii aina kaksi osapuolta.

Ammattiliitto Pro on sitoutunut uudistamaan työmarkkinoita sopimisen kautta. Useilla Pron sopimusaloilla ja työpaikoilla asioista sovitaan hyvässä yhteisymmärryksessä paikallisella tasolla. Suomen työmarkkinoiden viimeaikaiset kuohut ovat kuitenkin nostaneet huolen sopimiskulttuurin rapautumisesta.

Pron linja on, että uudistuksilla tulee olla molempien osapuolten hyväksyntä. Positiivinen muutos ei ole mahdollista ilman, että molemmat osapuolet ovat sitoutuneita muutokseen.

– Kyllä tässä kovin huolissaan saa olla työmarkkinoiden tapahtumia seuratessa. Juuri nyt tarvittaisiin yhteistyötä kähinöiden sijaan, mutta eivät nämä käänteet hyvältä näytä,  Malinen huokaisee.

Suomi on liian herkässä tilassa omien intressien läpirunnomiselle.

Hän varoittaa, että homma alkaa käydä melko mahdottomaksi, kun työnantaja ei suostu noudattamaan lakia yt-neuvotteluissa. Malinen viittaa tällä TeliaSoneran tämänpäiväiseen ulosmarssiin.

– On hyvin valitettavaa, jos merkittävä ict-alan toimija ei noudata sääntöjä. Liiton tahdolla neuvotella ei ole paljoa merkitystä, jos vastapuoli ei halua pitää perusasioista kiinni.

Malinen arvioi, että pohjimmillaan kyse on siitä, yritetäänkö aidosti yhdessä saada Suomi nousuun työllisyyttä ja talouskasvua lisäämällä.

– Vai onko joidenkin aikomuksena käyttää tilannetta härskisti omien intressien ajamiseen, hän epäilee.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ilmoitti hiljattain irtisanovansa keskusjärjestösopimukset.

– Työnantajat ovat ilmoittaneet, ettei EK:n irtisanomien sopimusten pykäliä ole tarvetta muuttaa, joten asiassa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Työnantajapuoli voi siis osoittaa olevansa samassa veneessä siirtämällä keskusjärjestösopimusten kirjaukset työehtosopimuksiin tässä ja nyt, Malinen linjaa.

Pro on sitoutunut edelleen vientivetoisen palkkaratkaisun edistämiseen. Liitossa on vahva usko siihen, että suurin osa yrityksistä näkee aidon paikallisen sopimisen merkityksen kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantamisessa.

Liiton mielestä edellytyksenä uusien sopimusten tekemiselle kuitenkin on, että keskusjärjestösopimuksissa sovitut asiat siirretään työehtosopimuksiin ennen uusien sopimusneuvotteluiden aloittamista.

Hallitus kehitti kiistan Malmin lentokentän kohtalosta – Mykkänen kuittaa Sipilälle: ”Kysynkin, esittääkö joku tätä vakavissaan ja mistä rahat?”

Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Ministeri Kai Mykkäsen (kok.) mielestä kansalaisaloitetta Malmin lentokentästä ei pitäisi hyväksyä.

Hallitus on valmis pelastamaan Helsingin Malmin lentokentän, lupasi pääministeri Juha Sipilä (kesk.) eilen eduskunnalle.

Asia on kuitenkin kaikkea muuta kuin tällä selvä.

Kokoomuksen ministeriryhmässä liikenneasioista vastaavan ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen mukaan valtio on kolme vuotta sitten tehnyt selvän päätöksen intressinsä päättymisestä Malmin kentällä, ja tehnyt sopimuksen alueen hallinnan siirtämisestä Helsingille.

Mykkänen ei myöskään pidä realistisena alueen lunastamista tai sitä, että hallitus löytäisi järkevän maanvaihtokohteen.

– Valtion päätöksiin ja sopimuksiin pitää voida luottaa. Kentästä ja maasta luopuminen tarkoitti, että helsinkiläiset voivat päättää alueen käytöstä. Sen jälkeen Helsingin kaupunginvaltuusto on kaavoittanut alueelle suuren määrän asumista, mihin heillä on täysi oikeus, Mykkänen sanoo tämänpäiväisessä tiedotteessaan.

– Helsinkiläiset voi pakottaa päätöksensä muuttamiseen ainoastaan kaavoitetun alueen pakkolunastuksella, joka saattaisi maksaa satoja miljoonia euroja. Kysynkin, esittääkö joku tätä vakavissaan ja mistä rahat?

Mykkäsen mukaan kansalaisaloitteen hyväksyminen loukkaisi kunnallista itsehallintoa.

– Kansalaisaloitetta ei luotu kaavapäätösten valtakunnallisia uusintakierroksia varten. Hyväksytyksi tullessaan tästä voisi tulla ennakkotapaus, että mitä tahansa kaavapäätöksiä voidaan kaataa kansalaisaloitteiden avulla.

”Päätöksenteko ei saa olla näin poukkoilevaa.”

Mykkäsen mukaan aloitteen hyväksyminen olisi myös epäjohdonmukaista asuntopolitiikkaa. Valtio on asettanut Helsingille merkittävät tavoitteet asuntorakentamisesta MAL-sopimuksissa, joissa sovitaan kuntien ja valtion välisestä yhteistyöstä kaupunkikehityksessä.

– Voimmeko samaan aikaan vaatia asuntorakentamisen merkittävää lisäämistä ja  torpata keskeisen asuntorakentamiseen suunnitellun kohteen ilman realistisia vaihtoehtoja? Päätöksenteko ei saa olla näin poukkoilevaa, Mykkänen huomauttaa.

Mykkäsen mukaan hallituksessa ei ole sovittu menettelystä Malmin lentokenttää koskevan kansalaisaloitteen osalta.

– Aloitteen hyväksymisellä olisi merkittäviä taloudellisia vaikutuksia joko alueen lunastamisen tai maanvaihdon kautta. Helsinki on osoittanut tahtotilansa alueen rakentamisesta, eikä heiltä voi odottaa valtuuston päätöksen uudelleenkäsittelyä. Malmin lentokentästä voi olla mitä mieltä vaan, mutta tämän aloitteen hyväksyminen ei ole oikea tapa käsitellä asiaa, ministeri sanoo.

Eduskunta äänestää Bernerin luottamuksesta

Kuva: Lehtikuva
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) saanee luottamuslauseen.

Eduskunta äänestää tänään liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) luottamuksesta. SDP esitti keskiviikkona epäluottamuslausetta Berneriä vastaan, ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmä kannatti ehdotusta.

Luottamusäänestys koskee ministerin toimintaa Finavian johdannaissopimussotkussa. Eduskunta käsitteli keskiviikkona tarkastusvaliokunnan mietintöä asiasta.

Vihreät ilmoitti torstaina, että aikoo äänestää tyhjää. RKP ja kristillisdemokraatit kertoivat äänestävänsä Bernerin luottamuksen puolesta.

Sisuradio: Ruotsissa asuu jo 720 000 suomalaista ja porukka kasvaa

Kuva: Thinkstock

Ruotsinsuomalaisten määrä kasvaa edelleen, kertoo Ruotsissa toimiva suomenkielinen Sisuradio. Radiokanavan Ruotsin Tilastokeskukselta tilaaman tutkimuksen mukaan Ruotsissa asuu tällä hetkellä lähes 720 000 ihmistä, joiden juuret ovat Suomessa.

Luku on kasvanut 7 000:lla neljän vuoden takaa. Ruotsinsuomalaisten osuus koko Ruotsin väkiluvusta on 7,2 prosenttia.

Enemmistö ruotsinsuomalaisista asuu tilaston mukaan Tukholmassa, jossa heitä on lähes 77 000.
Ruotsissa vietetään tänään ruotsinsuomalaisten päivää.

Keskustelua aiheesta

Tämä ei ole uutinen enää – kelit liukkaita tänäänkin

Kuva: Lehtikuva/Markku Ulander
Myös jalkakäytävät ovat paikoin kaljamalla, kuten tässä Helsingin Kaisaniemessä.

Ajokeli on tänään mahdollisesti vaarallinen isossa osassa maata. Ilmatieteen laitos antoi tiesäästä varoituksen muualle paitsi viiteen eteläisen maakuntaan ja Lapin maakunnan pohjoisosaan.

Ajokeliä heikentää monin paikoin satava lumisade.

Läntisillä merialueilla voi tuulla kovaa, minkä lisäksi jäätämisvaroitus on annettu Perämeren eteläosaan ja Selkämeren pohjoisosaan.

AVAINSANAT