Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Latvala iloitsi Monte Carlossa: “Olen huipputyytyväinen – heti kakkoseksi”

Uusi auto, uusi talli ja uusi kausi. Ja Montessa heti kakkoseksi – Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila hymyilivät syystä vapautuneesti.

Uusien autojen kasterallin leima vaivasi rallitalleja MM-sarjan avauskisassa Monte Carlo -rallissa.

Sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella vaikeuksien uhriksi joutui Viron Ott Tänak. Hänen walesilaisen M-Sportin Fordinsa moottori ei mylvinyt normaalisti.

– En tiedä, meillä käy vain kaksi sylinteriä, sanoi Tänak 14. erikoiskokeen maalissa.

Hän yritti korjata ongelmaa ja sai 60 sekuntia aikasakkoa myöhästymisestä seuraavalle, Turinin huipun 1 604 metrin korkeudella ylittävälle ek:lle.

Tänakin korjaus ei onnistunut. Hän hävisi ek 15:llä Stephane Lefebvren pohja-aikaan lähes puolitoista minuuttia ja putosi kokonaistilanteessa kolmanneksi – Toytotan Jari-Matti Latvalan noustessa näin jo toiseksi 34,8 sekunnin erolla Tänakiin.

Kun rallin järjestäjä peruutti 16. erikoiskokeen, saman mikä ajettiin aamun avauksena, oli jäljellä rallista vain toistamiseen ajettava Turinin ylitys.

Syy peruutukseen oli liian suuri yleisömäärä. Osa katsojista oli valinnut liian vaarallisen katselupaikan.

Lisää aiheesta

Kilpailun kärjen päästessä maaliin alkoi lumisade kevyenä, mutta se muuttui aivan ennusteen mukaisesti tasaiseksi.

Viron Ott Tänakin pää painui, kun hänen autonsa moottori muuttui vain kaksisylinteriseksi. Siihen kaatui myös M-Sportin Fordien kaksoisvoitto.

Katseet kääntyivät rengasvalintoihin, jotka kuskit olivat valinneet Monacon satama-altaan laiturilla kuivassa mutta pilvisessä säässä.

Kilpailu huipentui kysymykseen, sataako Turinin huipulla niin paljon, että ajolinja menee umpeen ensimmäisen ajon viimeisen auton, kelinuottiautojen ja turva-autojen mentyä ja toisen ajokerran kärkiautojen välissä?

Vain Toyotan Juho Hännisellä oli autossaan mukana neljä nastatonta talvirengasta ja kaksi superpehmeää.

Latvala on puolestaan ainoa, jolla on mukana myös kaksi nastallista talvirengasta ja neljä superpehmeää.

Suomalaistallissa oli siis varauduttu lumisateeseen kaikkein varmimman päälle ja ennakoitu kelin äkillistä huononemista. Lumisateen yltyminen ei kuitenkaan enää muuttanut tuloslistaa enempää.

Ensimmäisinä liikkeellä olleet Thierry Neuville ja Juho Hänninen hyötyivät lähtöpaikastaan. Hänninen onnistui nappaamaan 3 powerstage-pistettä, kolmanneksi nopeimmalla ajollaan.

– Erittäin hyvältä tuntuu. Eikä vähiten siksi, että auto on kilpailukykyinen. Tämä on myös hyvä näpäytys niille, jotka sanoivat ettei onnistu, sanoi Hänninen maalissa.

– Tehty Suomessa, täräytti Latvala maalissa.

– Todella hyvä fiilis startata tällaisella tuloksella Toyotalla ja etenkin kun tietää, että tämä lähtee tehtaan ylimmästä johdosta. Volkswagenilla tämä meni vähän toisinpäin, ensin ajettiin tulosta ja vasta sitten johto kiinnostui meistä, Latvalan kakkoskuljettaja Miikka Anttila kiteytti tunnot tyytyväisenä.

– Tehty Suomessa, täräytti Latvala maalissa.

– Olen huipputyytyväinen. Viimeksi podiumilla Jyväskylässä. Heti kakkoseksi, ja auto ollut vain kahdeksan kuukautta käytössä, kommentoi Latvala ajoaan ja uutta työkaluaan.

Tällä viikolla Latvala matkustaa Japaniin Gazoo Racingin vuosijuhliin ja sitten ovatkin vuorossa Ruotsin rallin testit.

FIA:n tiedotustilaisuuden eturivissä istuivat ykkönen ja kakkonen, entiset tallitoverit Sebastien Ogier ja Latvala vierekkäin.

Ogier myönsikin hämmennyksen ja onnitteli tallia työstä ennen hänen mukaantuloa.

– Voittaa ei voi ilman hyvää autoa. Kiitos hyvän auton rakentamisesta ja työstä koko tiimille, sanoi Ogier kohteliaasti.

– On se hämmentävää, että tallissa tulee ihmisiä onnittelemaan, joita ei edes tunne. Mutta ei se ollut niin helppoa kuin miltä se ehkä näytti. Ei tässä kelissä, eikä tällä tuntumalla autoon, pyöritteli Ogier.

Ogier päätti loistavalla ajollaan myös tallipäällikkö Malcolm Wilsonin kuivan kauden, olla voittajatallin edustajana pressitilaisuudessa.

– Viime kerrasta on todella vierähtänyt viisi vuotta, vaikkei tunnu siltä. Silloin voittoon ajoi Walesissa Jari-Matti Latvala. Tästä on hyvä jatkaa, panostus kauteen on suuri. Jopa niin suuri, ettei ilman menestystä ole mahdollisuutta jatkaa näin enää vuonna 2018, sanoi Wilson viitaten asemaansa yksityisenä merkkimestaruudesta ajavana tallina ilman tehtaan suoraa tukea.

Jyväskylän viimeisin voittaja, Citroenin Kris Meeke oli jälleen, vielä siirtymätaipaleellakin. epäonninen lauantai-iltana. Hän kolaroi toisen ajoneuvon kanssa, oikean takapyörän ripustus rikkoontui ja hänen oli keskeytettävä.

Kolarissa ei tullut henkilövahinkoja, mutta Meeken kisa päättyi. Citroen menetti merkkipisteet, koska ralli2-sääntö ei ole voimassa enää sunnuntaille, päätöspäivälle. Näin tallin ainoaksi valopilkuksi ja merkkipaaluksi kisasta jäi Lefebvren ja uuden auton ensimmäinen pohja-aika rallin MM-sarjassa.

Mäkinen loisti pilvisessä Monacossa

Puuppolan ihmeen toteuttanut Tommi Mäkinen oli loiste muutoin harmaassa, märässä Monacossa.

– Kyllä kyse on luottamuksesta toinen toiseensa. Olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta, kiteytti Mäkinen suhteensa autojätti Toyotan pääjohtajaan Akido Toyodaan.

– Tyytyväinen pitää olla. Ja olen ylpeä tästä suorituksesta. Emme odottaneet mitään, kun tulimme tänne. Mutta kyllä Juhon kolmossija ensimmäisenä iltana ja sitten perjantaiaamun nopein väliaika osoittivat, että olemme saavuttaneet päämäärämme, ainakin osittain, tiivisti Mäkinen ennakko-odotukset.

– Jari-Matti sitten vielä ajoi loistavasti ja vielä autolla, jossa oli sähkövika. On ihan hirveää ajaa takaraivossa tunne, että jos sammuu, ja näissä oloissa. Jari-Matti kesti paineen loistavasti, kertoi Mäkinen.

– Oltiin opettelemassa täällä. Nopeasti huomattiin, että autossakin on potentiaalia.

Mäkinen kertoi, että Puuppolassa rakennettiin tiimiä ja tiimityöskentely saatiin toimimaan.

– Annettiin vastuita rakentaa oma alue sellaisiksi kuin haluttiin. Samalla henkilöt hitsautuivat työskentelemään tiiminä ja tiedonkulku tuli samalla nopeaksi. Isossa organisaatiossa tämä ei välttämättä olisi voinut olla mahdollista, kuvaili Mäkinen.

Toyotan rallipäälliköllä Tommi Mäkisellä oli jälleen aihetta riemuun Monacossa. Ensimmäinen kilpailu hiljensi hankkeen epäilijät. (Kuvat: Pertti Knuuttila)

Mäkinen paljasti Toyotalle käyvän Volkswagenin mukaantulo MM-sarjaan, vaikka yksityisesti.

– Siitä oli tänään puhetta tiimipäälliköiden kokouksessa. Ymmärrän kyllä vastahankaisuuden sääntöpoikkeusta kohtaan. Toiset tekevät kaiken sääntöjen mukaan ja maksavat maksut, sitten tullaan ulkopuolelta ajamaan vain osa kisoista, mutta ehkä siinä olisi sitten alempi kynnys VW:lla palata takaisin MM-sarjaan, jos se nyt olisi heille vielä mahdollista vuokraamalla vehkeet loppukaudeksi, hän kertoi.

Mäkinen ei paljon jaksanut muistella puolentoista vuoden takaista aikaa, jolloin hankkeen kivittäjiä, asiantuntijoita löytyi kommentoimaan hanketta lähes kaikissa alan julkaisuissa.

– Eikös se ole sanonta, ettei kukaan ole profeetta omalla maallaan. Tieto kulkee nykyään niin nopeasti, että kaikki sanomiset leviävät – ja onhan toki kaikilla oikeus mielipiteisiin, hän kuittasi.

– Olen luottavainen, että nykyinen sääntökirja ja meidän esimerkkimme kannustaa muitakin tulemaan mukaan MM-sarjaan. Eihän tämä mitään tähtitiedettä ole. Periaatteessa samojen komponenttien kokoonpanosta on enemmänkin kyse. Lisää merkkejä varmistaisi mielenkiintoisia kisoja. VW teki samoin kuin me. Ja heidänkin hanke arvioitiin epäonnistumaan. Itse olin eri mieltä jo silloin. Ja kuten nähtiin, heti mestaruuteen, Mäkinen sanoi.

Rallin kokenut monitoimimies Lasse Lampi suitsutti niin ikään Mäkisen rohkeudelle ja johtajuudelle.

– Kannattaako näihin lähteä, jos ei usko. Kyllä Mäkinen on jätkä, kun uskoi. Tämä kilpuri on tehty Suomessa. Pitäisi olla tyytyväinen Jyväskylässä. Ja pitäisi olla ylpeitä koko Suomessa. Toistasataa on töissä Puuppolassa, alihankkijaverkosto on suuri Suomessakin, sanoi Lampi.

– Tämä menestys nyt täällä on tärkeää koko tiimille. Jos on jäänyt nukkumatta – nyt kaikki tietävät, ettei se ole ollut turhaa. Ja nyt siihen on hetki aikaakin, Lampi päätti.

Myhäilevät miehet sivummalla Monacon maalissa. Taustavoima Lasse Lampi ja operatiivinen johtaja Lauri Riipinen – miehet, jotka luovat Suomeen ja Puuppolaan ralliauton, WRC:n rakentamisen kulttuuria.

Toyotan Gazoo Racingin WRC-tiimin operatiivinen johtaja Lauri Riipinen on pitänyt lankoja käsissään moneen suuntaan.

– Tuossa oli jo joulun alla päivä, jolloin yhtaikaa aika monta asiaa meni päällekkäin. Silloin piti kysyä aina soittajalta aluksi, mistä maasta soitat.

– Ensiksi oli kaksi testausta menossa Suomessa ja ulkomailla, autoja rakennettiin Puupolassa, FIA:n luokitukset olivat menossa Puuppolassa, matkavehkeiden testaus Hollannissa, ralleissa käytettävän varikkorakennelman koepystytys Puolassa, kertoi Riipinen, joka edusti tallia myös tiimipäälliköiden pressissä Monacossa rallin avauspäivänä.

– Maanantaina alkaa merikonttien lastaus Meksikoa varten. Ja liikkeelle ne lähtevät ensi viikolla. Kilpa-autot menevät myöhemmin lentorahtina, aikataulutti Riipinen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE