”Lehdistö on itse totuttanut kuluttajat ilmaiseen sisältöön” – demarivaikuttaja puolustaa kaupallisen median maalitauluksi joutunutta Yleä

Kari Hulkko
Jouni Backman varoittaa, että Ylen riippumattomuus murenee, jos hallitus ryhtyy eduskunnan asemesta määrittelemään sen resurssit.
Kari Hulkko
Jouni Backman varoittaa, että Ylen riippumattomuus murenee, jos hallitus ryhtyy eduskunnan asemesta määrittelemään sen resurssit.
Kari Hulkko
Jouni Backman varoittaa, että Ylen riippumattomuus murenee, jos hallitus ryhtyy eduskunnan asemesta määrittelemään sen resurssit.

– Kun seuraa keskustelua Ylen roolista ja tehtävistä, ei voi kuin ihmetellä. Niin paljon perusteettomia epäilyjä, väitteitä ja vaatimuksia keskustelussa esiintyy, kirjoittaa Yleisradion päättävissä elimissä vaikuttanut SDP:n ex-kansanedustaja Jouni Backman Savon Sanomien eilen julkaisemassa mielipidekirjoituksessa.

– Yle kuulemma vie markkinaehtoisilta toimijoilta markkinaosuuksia ja ajaa ne taloudellisesti ahtaalle. Tämän väitetään jopa kaventavan monipuolista tiedonvälitystä ja sananvapautta. Kaikki täysin perusteettomia väitteitä.

Backmanin mukaan Ylen tavoite ei ole markkinaosuuksissa vaan tavoitettavuudessa. Tätä eroa tuntuu olevan vaikea ymmärtää, hän toteaa.

Koska Ylen on tavoitettava mahdollisimman kattavasti kaikki suomalaiset, ei sen toimintaa voi Backmanin mielestä rajata esimerkiksi vain uutis- ja ajankohtaisohjelmiin, lastenohjelmiin, ruotsin- ja saamenkielisiin ohjelmiin ja jumalanpalveluksiin.

– Eniten ihmettelen kaupallisten toimijoiden valitusta markkinahäiriöstä. Kaupallisen median talousahdinko johtuu kuulemma suurelta osin Ylen liian vahvasta asemasta. Väite ja sen takana oleva päättelyketju on aivan käsittämätön.

Eniten ihmettelen kaupallisten toimijoiden valitusta markkinahäiriöstä.

– Väitteen voisi edes vähäisessä määrin ymmärtää, jos sen esittäjinä olisivat kaupalliset radio- ja tv-yhtiöt. Mutta kun väite tulee ensisijaisesti printtimedian suunnalta, ei voi kuin ihmetellä. Vaikka Yle ei edes julkaise printtilehteä, vie se kuulemma lukijat ja tilaajat printtilehdiltä, Backman hämmästelee Savon Sanomien julkaisemassa mielipidekirjoituksessa.

Taustalla on kuulemma se, että Ylen mittava toiminta verkossa on myrkkyä printtimedian toiminnalle.

Tätä päättelyketjua ei Backman niele.

Hän muistuttaa, että suosituimmat verkkojulkaisut, kuten Ilta-Sanomat ja Iltalehti, ovat suomalaisten lehtitalojen ylläpitämiä. Ne ovat totuttaneet kuluttajat ilmaiseen sisältöön. Syy ei siis ole Ylen verkkojulkaisujen maksuttomuus, eikä edes niiden kävijämäärät, Backman katsoo.

– Toiseksi lehdistö itse totuttaa kuluttajat ilmaisuuteen printtiversioidenkin osalta. Sanoma Oy jakaa aamuisin uutisia ilmaiseksi Metro-lehdellään pitkin pääkaupunkiseutua. Samaa tekevät viikoittain monet lehtitalot ilmaisjakelulehdillään.

Huolestuttavaa Backmanin mielestä on, että suuri joukko poliitikkoja on kaventamassa Ylen roolia ja resursseja poliittisista ja journalistisista syistä.

Jouni Backman on Työväen Urheiluliiton pääsihteeri, entinen kansanedustaja (sd.) sekä Ylen hallintoneuvoston ja Ylen hallituksen entinen jäsen. Backman on toiminut myös ministerinä kahteen otteeseen.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat