Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Lentoasemien pudotuspeli kiristyy – täällä ei kohta ole lentoja lainkaan

Isoa osaa lentokenttiä uhkaa sulkeminen.

Helsinki–Vantaan nopeasti kasvava lentoliikenne takoo kasvavaa tulosta lentokenttäyhtiö Finavialle. Pidemmällä aikavälillä muut Manner-Suomen kasvavat lentoasemat löytyvät Oulusta ja sen pohjoispuolelta, jossa Lapin turistibuumi näkyy lentoliikenteessäkin.

Oulun eteläpuolella lentoasemien matkustajamäärä on kasvanut vuoteen 2005 verrattuna vain Helsinki-Vantaalla ja Maarianhaminassa. Lyhyemmillä kotimaanmatkoilla lentoliikenne on menettänyt kilpailukykyään.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen luettelee syiksi muiden kulkutapojen halpenemisen, lentoliikenteen hidastumisen ja muuttoliikkeen Etelä-Suomeen.
Autot kuluttavat entistä vähemmän polttoainetta, joka on myös halvempaa kuin huippuvuosina. Samalla uudet paremmat tiet ovat lyhentäneet automatkaa.
Vuonna 2012 aloittanut halpabussiketju Onnibus pakotti myös VR:n hinta- ja matkanopeuskilpailuun, mikä kasvatti junan hintaeroa lentämiseen.

Lentoasemien kiristyneet turvatarkastukset ovat samalla hidastaneet myös kotimaan lentomatkoja.

– Kyse on tavallaan spiraalista. Ensin matkustajat vähenevät, sitten lentoliikenteen tarjonta vähenee ja se tarkoittaa, että entistä useammin lennon aikataulu ei sovi ihmisen kalenteriin, Savolainen sanoo.

Savolaisen mukaan Finavian vahva tulos kestää maakuntien asemien laskevat matkustajamäärät.

– Ei missään ole sanottu, että Finavian tulos on aina näin hyvä, että pystymme jatkossakin tällä periaatteella toimimaan, Savolainen sanoo.
Hän sanoo, että toistaiseksi lentoyhtiöiden intressit määrittävät lentoasemien elinmahdollisuudet.

– Varkauteen laskeutui viimeinen lento joulukuussa 2013. Sen jälkeen meidän looginen johtopäätös oli lakkauttaa lentoasema. Nyt se on lentopaikka, jota voi käyttää yleisilmailun tarpeisiin.

Helsinki-Vantaa tuo kasvun

Matkustajamäärällä mitattuna suurin romahdus on tapahtunut Tampereella, jonka kautta matkusti huippuvuonna 2008 yli 700 000 matkustajaa. Viime vuonna luku oli enää noin 200 000, koska halpalentoyhtiö Ryanair on vähentänyt Tampereen-reittejään.
Savolaisen mukaan Ryanair pyrkii Euroopassa pääkentille, esimerkiksi Tanskassa yhtiö on laajentanut nopeasti Kööpenhaminassa.

Lapin lentoasemista Rovaniemellä matkustajamäärä on kasvanut vuosia ja asema on noussut Suomen kolmanneksi vilkkaimmaksi. Kittilässä ja Ivalossa turistimäärän kasvu näkyi viime vuonna yli 10 prosentin kasvuna. Kasvu kiihtyi tammikuussa, jolloin Kittilän matkustajamäärä kasvoi kolmanneksella ja Ivalon yli kolmanneksella viime vuoden tammikuusta.

Finavian matkustajamäärästä yli neljä viidesosaa kirjataan Helsinki-Vantaalla, jossa terminaalin suuri laajennus tarjoaa mahdollisuuden lentoliikenteen ja myynnin kasvuun.

Mikko Isotalo

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE