Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Li Andersson: Autokauppiaat ilahtuvat, ja hekin vasta pitemmällä aikavälillä

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson tyrmää ministeri Anne Bernerin esittämän liikenneverkkojen yhtiöittämisen.

– Hallituksen julkisen infrastruktuurin ja julkisten palveluiden yhtiöittämislinja jatkuu Metsähallituksen, valtion kehitysyhtiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon jälkeen liikenneyhtiöllä. Hallitus on nyt selvästi laittamassa Suomea myyntikuntoon.

Berner esittää, että Suomen tieverkko siirtyisi uuteen liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2018 alusta. Bernerin esityksessä liikenneverkkoyhtiön omistaisi sen alkuvaiheessa Suomen valtio ja maakunnat yhdessä.

– Ministeri Bernerin yksityistämishankkeen yhtälöt eivät vakuuta. Jos tulevat maksut ovat yhtä suuria kuin nyt kerättävät verot, rahoitusongelmat säilyvät. Ei velka muuksi muutu. Tämän lisäksi myös yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä, Andersson huomauttaa.

Anderssonin mukaan Bernerin autoveroesityksestä taas ilahtuvat lähinnä autokauppiaat ja hekin vasta pitemmällä aikavälillä. Veronkevennyksien jälkeen suhteellisesti eniten halpenisivat suuripäästöiset kalliit autot, mikä on ristiriidassa esitettyjen ympäristötavoitteiden kanssa, sanoo Andersson.

– Liikenneverkon korjaamisen lisäksi tärkeä asia on päästöjen vähentäminen. Esityksessä jää epäselväksi, miten uudistus vaikuttaa päästöihin. Tämä asia tulee selventää ennen kuin ministeriö antaa lakiesityksen eduskunnalle, Andersson vaatii.

Vasemmistoliiton mielestä tiet ovat yhteiskunnan perustavanlaatuisia ja välttämättömiä palveluita, jotka ovat toimivan yhteiskunnan ja talouskasvun perusteita, eikä niitä ole syytä yksityistää. Vasemmistoliitto haluaa lisätä liikenneverkkoinvestointeja, vähentää korjausvelkaa ja ohjata liikennettä vähäpäästöisempään suuntaan. Se onnistuu parhaiten budjettirahoituksella.

Lisää aiheesta

Vasemmistoliitto esittelee myöhemmin keväällä oman liikennemallinsa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE