Politiikka

Li Andersson ehdottaa yli vaalikausien ulottuvaa suunnitelmaa: Ratahankkeisiin tarvitaan lisää vähintään 100 miljoonaa euroa

Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson ehdottaa yli vaalikausien ulottuvaa investointisuunnitelmaa raideliikenteen parantamiseksi.

–  Raideverkon pitää olla kunnossa, jotta liikennettä voidaan lisätä. Ensiksi on siis korjattava niin sanotut pullonkaulat, jotka estävät raideliikenteen laajentumisen ja aiheuttavat vikoja ja myöhästymisiä. Myös liikenteen ohjausjärjestelmät pitää laittaa kuntoon, Andersson esittää. 

Suomen henkilöliikenteestä noin viisi prosenttia kulkee raiteita pitkin. Anderssonin mukaan raideliikenteen kehittäminen helpottaisi liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamista. Se myös vähentäisi ruuhkia ja joustavoittaisi liikkumista.

Suomen kaltaisessa suuressa maassa raideliikenne on peruspalvelu.

Andersson ehdottaa, että raideliikenteen kehittämiseksi laaditaan konkreettinen toimenpideohjelma, jonka rahoituksesta tehdään yli vaalikausien ulottuva parlamentaarinen sopimus. Ratahankkeiden nykyisen, noin 100 miljoonan euron vuotuisen rahoituksen lisäksi tarvitaan hänen mukaansa vähintään toinen 100 miljoonaa euroa.

– Suomen kaltaisessa suuressa maassa raideliikenne on peruspalvelu, jonka laadun kehittämisestä tulee olla pitkän tähtäimen suunnitelma. Parin seuraavan vaalikauden aikana ratahankkeiden rahoitustarve on ainakin parin miljardin luokkaa, hän sanoo.

– Tieverkon korjausvelan kohdalla tällainen sopiminen onnistui, ja samaa yrittää nyt (Anne) Bernerin (kesk.) parlamentaarinen työryhmä. Henkilö- ja tavaraliikenteellä on osittain eri ongelmakohdat, mutta niitä tulee kehittää samanaikaisesti. Kokonaisuudessaan sujuva liikenne hyödyttää sekä henkilö- että tavaraliikennettä.

Investointien kiireellisyysjärjestyksessä Andersson nojaisi Liikenneviraston asiantuntija-arvioon. Esimerkkejä tarpeellisista korjauskohteista ovat Pasila–Riihimäki-rataosan parantaminen, Oulu–Kemi- ja Ylivieska–Iisalmi-yhteysvälien korjaus, Hangon radan sähköistys sekä Joensuun, Kouvolan ja Kuopion ratapihojen modernisointi.

Oppositio on jättänyt aiheesta myös yhteisen välikysymyksen koskien raideliikennettä ja valtion omistajaohjauspolitiikkaa. Hallitus vastaa tänään ensimmäiseen välikysymykseen perussuomalaisten hajoamisen jälkeen.

Välikysymyksen on allekirjoittanut 71 kansanedustajaa SDP:stä, perussuomalaisista, vihreistä, vasemmistoliitosta, RKP:stä ja kristillisdemokraateista.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 38 Demokraatti
ANI SUORASUU - Ann Selinille ei ryppyillä
VARAA PAREMPAAN - Eveliina Heinäluoma haluaa herättää puolueet Helsingissä
KUIN ERI PLANEELTA - SDP:n ja hallituksen sote-linjat eivät kohtaa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat