Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Liikenneköyhyys pitää estää – valiokunnan puheenjohtaja haluaa “tuntuvan” alennuksen polttoaineveroon

Jukka-Pekka Flander
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläinen.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) pitää tärkeänä, että hallitus puuttuu polttoaineiden kohonneisiin hintoihin.

Heikki Sihto

Demokraatti

Taustalla on liikennepolttoaineiden maailmanmarkkinahinnan nopea nousu. Hänen mielestään Suomessa voisi pohtia polttoaineiden verotuksen laskemista ”tuntuvasti”, jopa lähelle EU-säännösten minimiä.

– Polttoaineiden nopeasti kohonneet hinnat koettelevat jo alueellista ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Vaikka Suomi ei ole omilla ratkaisuillaan vaikuttanut nyt tapahtuneeseen hintojen nousuun, pitää päättäjien reagoida ja estää uhkaava liikenneköyhyys, Kymäläinen linjaa Demokraatille.

Kymäläinen ei innostu polttoaineiden veronkevennyksien korvaamisesta uusilla maksuilla. Esimerkiksi valtionvarainministeri, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko on esittänyt autoilijoille käyttöön perustuvaa kilometriveroa.

Kymäläinen korostaa, että tehtävien veroratkaisujen pitäisi olla määräaikaisia, jotta hallitus voisi nopeasti reagoida tuleviin muutoksiin. Jatkossa esimerkiksi sähköautojen yleistyminen voi vaikuttaa polttoaineiden hintoihin.

Polttoainevero on valtiolle merkittävä verotulojen lähde. Esimerkiksi tämän vuoden tammikuussa bensiinin kuluttajahinnasta noin 60 prosenttia muodostui erilaisista veroista (Autoliitto). Kymäläinen arvioi, että mahdollisen veronalennuksen vaikutuksia kompensoisi tähän mennessä kertynyt ennakoitua suurempi liikennepolttoaineiden arvonlisäveron tuotto.

– Liikenteen verotuksesta on käyty paljon keskustelua myös SDP:n eduskuntaryhmässä. Hallituksen agendalla on liikenteen kokonaisverouudistus. Maailma muuttuu ja meidän pitää miettiä uudella tavalla liikenteen verottamista. Lisähaastetta tuo siirtymäkausi. Polttomoottoriautoja on Suomessa laajasti käytössä vielä ainakin kymmenen vuoden ajan, vaikka sähköautot yleistyvätkin, Kymäläinen sanoo.

Lisää aiheesta

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE