Politiikka

Liittokierroksella ollaan loppusuoralla – palvelualoilla yritetään rutistaa sopua palkoista

Jari Soini
Jari Soini
Jari Soini

Liittokierroksen loppurutistus on menossa. Suurimmista sopimusaloista odotetaan seuraavaksi palvelualojen työehtosopimuksia.

Siellä hiertää erityisesti kiinteistöala, jonka neuvotteluissa on tällä hetkellä pattitilanne eikä seuraavaa neuvottelupäivää ole sovittu.

Kaupan alalla etsittiin sopua sunnuntaina myöhään iltaan ja matkailu- ja ravintola-alalla neuvottelut jatkuvat keskiviikkona.

Myös yliopistojen työehtosopimusneuvottelut jatkuvat edelleen. Rahoitusalan kiistaa viikonlopputyöstä jatketaan valtakunnansovittelijan johdolla sitten, kun osapuolilla on valmiutta liikkua näkemyksissään.

Valmista on tullut jo useilla keskeisimmillä aloilla.

Vientialat määrittävät tason.

Suomen talouden kannalta keskeisimmät vientialat saivat sovittua palkankorotuksistaan ja tekstikysymyksistään osin riitaisten neuvottelujen jälkeen jo syksyllä.

Paperiteollisuuden palkankorotukset ovat koko 26 kuukautta kestävällä sopimuskaudella reilut 1,5 prosenttia vuositasolla. Korotuskokonaisuudesta yli puolet voidaan sopia paikallisesti.

Neuvottelut alkoivat tylysti, kun Metsäteollisuus ehdotti ensimmäiseksi vuoden mittaista sopimusta, jossa palkat eivät olisi nousseet ollenkaan.

Lopulta korotukset olivat samaa luokkaa kuin toisella tärkeällä vientialalla eli teknologiateollisuudessa, jossa työnantajapuoli ja Teollisuusliitto sopivat yhteensä 3,2 prosentin korotuksesta kahdelle vuodelle.

Kuta-alalle kertaerä lomarahaleikkauksia korvaamaan.

Kunta-alalla saavutettiin torstaina neuvottelutulos, jonka mukaan palkankorotus on noin 3,45 prosenttia 26 kuukaudessa. Siihen sisältyy myös tuloksellisuuteen perustuva kertaerä, joka on 9,2 prosenttia kuukausipalkasta eli keskimäärin 260 euroa kahdessa vuodessa. Samanlaisesta kertaerästä sovittiin myös valtion aloilla.

Kunta-alalla ratkaisu ei ollut läpihuutojuttu. Hoitajajärjestöt Super ja Tehy menivät ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon, mikä ruuhkautti päivystystä joillakin alueilla. Neuvottelutulos oli pettymys monille lomarahaleikkausten suututtamille liittojen jäsenille, jotka olivat odottaneet kompensaatiota enemmän.

Työnantajapuolen mukaan kertaerä taas ei ole kompensaatio laisinkaan. Tehyn valtuusto on hyväksynyt tuloksen, mutta muiden liittojen hallinnoissa se pitää vielä hyväksyttää.

AKT sopi hissuksiin.

Auto- ja kuljetusalalle syntyi hissuksiin kolmivuotinen sopimus, joka hyväksyttiin viime vuoden tammikuussa. Sopimus sisältää lisäksi yhden optiovuoden. Tämä herätti ihmetystä, sillä ala on yleensä hyvin lakkoherkkä.

Työntekijäliitto AKT jäi pois kilpailukykysopimuksesta, eikä sen sopimuksessa ole siksi työajan pidennystä. Ensimmäisenä vuonna yleispalkankorotuksia ei tehty, mutta sen jälkeen yleiskorotuksissa noudatetaan teollisuuden yleistä linjaa.

Lisäksi sopimukseen kuuluu joka syksy taulukkopalkkojen liukumakorotus. Sopimus koskee muun muassa viennin kannalta olennaisia kumipyöräliikennettä, polttoainekuljetuksia ja satamia.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 41 Demokraatti
TIEDUSTELULAIN ABC - Mitä tavallisen ihmisen pitää tietää?
LÄHIÖELÄMÄÄ - Selma Vilhunen teki rosoisen nuoriselokuvan
TARJA HALONEN - YK:n tulisi toimia pienemmällä budjetilla
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat