Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Työmarkkinat

”Lyödään kuin vierasta sikaa” – liikenneohjaajat yhdistivät voimansa ”häikäilemätöntä neuvottelukulttuuria” vastaan

Lehtikuva / Markku Ulander

Suomen liikenteenohjauksista vastaavan TMFG-konsernin, Traffic Management Finland Groupin, työntekijät alkavat puolustaa yhdessä työehtojaan.

DEMOKRAATTI

Demokraatti

Traffic Management Finland Oy on Suomen valtion kokonaan omistama erityistehtäväkonserni. Toiminnot yhtiöitettiin viime vuonna.

Sen neljässä tytäryhtiössä toimivat tieliikenneohjaajat, lennonjohtajat sekä rata- ja alusliikenneohjaajat, ryhtyivät yhteistyöhön, koska yhtiöittämisen myötä Palvelualojen työnantajat Palta on heidän mukaansa tuonut mukanaan häikäilemättömän neuvottelukulttuurin.

– Palta tavoittelee työehtoihin ja palkkoihin isoja heikennyksiä, tiedotteessa perustellaan. Sen ovat allekirjoittaneet kaikkien eri liikennemuotojen – tie, rata, meri ja ilmailu – liikenneohjaajien henkilöstöryhmät.

Työntekijöiden mukaan tällä hetkellä työehtojen heikennyksiä yritetään pakkosyöttää alus- ja tieliikenneohjaajille, joita neuvotteluissa edustavat palkansaajajärjestöt Ylemmät toimihenkilöt YTN ja Ammattiliitto Pro. Viime syksynä ja alkuvuodesta työehtojaan puolustivat rataliikenneohjaajat ja lennonjohtajat valtakunnansovittelijalla asti.

– Konsernin ketteränä itseään mainostama yhtiöjärjestely näyttää tavoittelevan ketteriä säästöjä ainakin työntekijöidensä työehtoja ja palkkausta merkittävästi heikentämällä. Samalla tavoitellaan ristiriitaisesti Suomen parhaimman työnantajan titteliä, liikenneohjaajat ihmettelevät.

Heidän mukaansa konsernijohto näyttää linjauksillaan jyräävän tytäryhtiönsä.

– Palta tuli alusliikenne- ja tieliikenneohjaajien neuvottelukuvioon mukaan huhtikuun puolivälissä. Samalla lensivät roskiin työntekijäjärjestöjen ja tytäryhtiöiden välillä jo saavutetut yksimielisyydet.

”Ehdotukset tarkoittaisivat isoja alennuksia nykyiseen palkkatasoon.”

Työntekijät kertovat tiedotteessa vieroksuvansa Paltan repivää neuvottelukulttuuria, ”missä työntekijäryhmiä ja valitsevia työehtoja vähätellään”. Heidän mukaansa työehtojen puolustamista ja ammattijärjestöjen näkemyksiä pilkataan vanhanaikaisina.

Työntekijät eivät hyväksy Paltan ehdotuksia ja perusteluja työehtojensa heikentämiseksi. Työntekijöille riittävät vallitsevat työehdot ja heidän mukaansa mitään uutta tai lisää ei olla vaatimassa.

– Palta lyö ehdotuksillaan vallitsevia työehtoja kuin vierasta sikaa. Toimeksiantajansa luvalla tietenkin. Ehdotukset tarkoittaisivat isoja alennuksia nykyiseen palkkatasoon. Näin tuskin rakennetaan Suomen parasta työpaikkaa, meriliikenteen ohjauksesta vastaavan VTS Finland Oy:n pääluottamusmies Tomi Lahtinen toteaa tiedotteessa.

– Vuosilomaoikeuksien yksipuolinen heikentäminen ei ole mitenkään hyväksyttävää, ITM Finland Oy:n pääluottamusmies Vesa Natunen jatkaa. ITM vastaa tieliikenteen ohjauksesta ja hallinnasta.

Suomen lennonjohtajien yhdistyksen SLJY:n puheenjohtajan Roy Myrbergin mielestä konsernin ja Paltan esittämät heikennykset työehtoihin ovat luonteeltaan sellaisia, ettei yksikään työntekijäjärjestö voi hyväksyä niitä. Samaa mieltä ovat kaikki konsernin liikenteenohjauksien henkilöstön edustajat.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Toimituksen valinta

Rane Aunimo

Pääkirjoitukset
28.5.2020
Kainosteluunkaan ei ole syytä: SDP on nyt monella mittarilla Suomen selvästi suosituin puolue
Lue lisää

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Chefredaktör: Johan Kvarnström
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE